Sote-mallista aikalisä
(Kuva: Valtioneuvoston kanslia, Sakari Piippo)
Hallitusneuvottelijat eivät odotuksista huolimatta saaneet valmiiksi sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisen mallia. Kuntayhtymä- ja maakuntamalli ovat edelleen mukana valmistelussa.
Sote-mallin ratkeamisen piti olla ensimmäinen julkisuuteen tuleva konkreettinen ratkaisu, ja hallituksen muodostaja Juha Sipilä arveli vielä aamulla, että asia päätetään tänään. Valinta vaihtoehtojen välillä on kuitenkin edelleen auki.
Tilalle kolme puoluejohtajaa esittelivät kolmiportaisen etenemistien.
Ensimmäiseksi tehdään selvä suunnitelma sitä, miten ”soten kivijalka” eli julkiset sosiaali- ja terveyspalvelut saadaan kuntoon, siihen integraatio ja koko soten rakenneuudistus. Tälle prosessille on määrä asettaa tiukka aikataulu.
Toiseksi vaiheeksi on määritelty siirtyminen yksikanavaiseen rahoitusmalliin.
Näiden vaiheiden jälkeen edetään vallinnanvapauden tuotannon monipuolisuuden lisäämisessä.
Ensimmäisestä vaiheesta eivät neuvottelijat tarjonneet mitään konkreettista.
Toisesta vaiheesta kesusteltaessa kokoomuksen puheenjohtaja Alexander Stubb halusi tuoda esiin, että yksikanavaiseen rahoitusmalliin on tarkoitus siirtyä työterveyshuolto huomioon ottaen.
Sipilä totesi, että eihän oikeastaan yksikanavaisessa mallissa ole työterveyshuoltoa ainakaan nykymuodossaan. Se, mitä ilmaisu konkreettisesti tarkoittaa, ei infotilaisuudessa tullut selville.
Kolmanneksi vaiheeksi kirjattu valinnanvapauden ja tuotannon monipuolisuuden kehittäminen viittaavat kokoomuksen tavoitteisiin yksityisen sektorin lisääntyvästä roolista julkisin varoin kustannetussa terveydenhuollossa. Se ilmeisesti kelpaa muille hallitusta rakentaville puolueille, mutta on siis vuorossa vasta kun julkisen sektorin toiminta on saatu kuntoon ja rahoituskavatkin selvitetty.
Muutakaan konkretiaa ei julkisuuteen neuvotteluista herunut. Sipilä toisti, että ensi viikon puolivälissä pitäisi olla valmista kerrottavaa.
Miljardipaketit sekaisin
Sipilä pahoitteli tänään aamulla, että mediassa neuvottelijoiden käsittelemät miljardipaketit ovat menneet sekaisin. Samaa todistavat infoissa myös toimittajat, jotka etsivät logiikkaa siitä, mikä asia, leikkaus, säästö ja rakennemuutos kuuluu mihinkin kokonaisuuteen ja millä perusteella.
Sipilä väänsi rautalangasta, mistä kymmenen miljardin kokonaisuus koostuu.
Ensimmäiseksi on neljän miljardin säätö julkisessa taloudessa, siis valtion ja kuntien menoissa. Sitten on kahden miljardin kokonaisuus, joka pitäisi säästyä nopeavaikutteisissa rakenteellisissa uudistuksissa.
Loput neljä miljardia on tarkoitus saada kokoon vähitellen vaikuttavien rakenteellisten muutosten avulla.
Ilmeisesti sote-uudistuksesta odotettavat säästöt kuuluvat pääasiassa tähän viimeiseen kokonaisuuteen.
Juha Sipilä (kesk.) jättää ilmeisesti opposition kuulematta, kuten Jyrki Katainen (kok.) teki oman hallituskoalitionsa kanssa, jolloin keskusta ja perussuomalaiset jäivät ulos soten valmistelusta.
Katainen nimenomaan sopi 5:n sotelaueen mallin SIpilän ja Soinin kanssa ja sinä väität kepujen ja persujen jääneen ulos valmisteluista? Nyt lehtien mukaan sotea ollaan romuttamassa avaamalla miljardibisnekset yksityisille sijoitusfirmoille ruotsin mallin mukaan..
Ruotsin malli on täys susi. Suomen ei missään nimessä saa mennä samaan lankaan. En halua maksaa yksityispuolen tunaroinnista jossa potilas on vain rahan ahneen lääkärin armoilla. Siellä poimitaan jyvät akanoista ja loput jää yhteiskunnan hoidettavaksi. Kun virhe tulee siirretään yhteiskunnan hoiviin. Ei kiitos tällaiselle mallille. Veronmaksajan rahoille tulee olla ehdoton katto mitä yksityispuolelle annetaan ja sitä pitää valvoa tarkasti. Nyt siellä jaetaan esim antibioottia miettimättä asiaa, kunhan päästään potilaasta eroon. Laatu ja tuloksellisuus kaukana todellisuudesta. Ei minkään näköistä vastuuta. En halua osallistua tällaiseen verovaroin.
Kuntaisit valtansa säilyttääkseen huutokauppasivat soten yksityiselle toivoen säästöjä jolla kriisikuntaluokitus vältettäisiin ja ongelmat terveyspalveluiden järjestämisessä kuntalaisille alkoi heti kun yksityinen aloitti eikä valoa näy. Valtava määrä valituksia hoitovirheistä yms. mutta toimintaa valvoo yksityisen edustajat niiden kunnan edustajien kanssa jotka olivat yksityistämishankkeen takana. Pukit kaalimaan vartijana ja kaikki ongelmat lakaistaan maton alle.
Nimerkki ”Siis mitä?” 10:48
Oppositio pidettiin valmistelusta ulkona 2011 kesästä 2014 alkuun. Tätä pidettiin oppositiossa katastrofina, koska perinteisesti suuret asiat on valmisteltu parlamentaarisessa työryhmässä.
Jyrki Katainen pahemmassa kuin pulassa 2014 alussa
Kun Jyrki Kataisen (kok.) ja Jutta Urpilaisen (sd.) sotemallit – sekä sote-isäntäkunta ja renkikunnat -malli että Petteri Orpon (kok.) ja Jouni Backmamin sote-malli – kaatuivat, niin sen jälkeen hätää kärsivä Jyrki Katainen otti yhdessä Jutta Urpilaisen kanssa Soinin ja Sipilän mukaan soteen.
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori laitettiin esittämään viiden sote-alueen mallia, jossa tilaaja ja tuottaja olivat eriytettynä: vei perustuslaillisiin ongelmiin.
Sipilä oli aktiivinen viiden sote-alueen mallissa. Neuvonantajana professori Martti Kekomäki.
Kukaan johtajista ei ymmärtänyt itse sotesta ja perustuslain soveltamisesta mitään, vaikka aihe on ollut vuosikausia esillä julkisuudessa.
Jääräpäät ovat ”johtajia” – karille mennään