Apotti ja Epic laittoivat nimet paperiin
Apotti-hanke ja palveluntarjoaja Epic ovat allekirjoittaneet sopimuksen yhteistyöstä, joka tuottaa pääkaupunkiseudulle uuden sosiaali- ja terveydenhuollon asiakas- ja potilastietojärjestelmän.
Sopimuksen allekirjoitus viivästyi useilla kuukausilla kilpailutuksen hävinneen CGI:n tekemän valituksen takia.
Apotti pyrkii luomaan tietojärjestelmän ympärille uuden tavan toimia sosiaali- ja terveydenhuollossa.
– Luomme täysin uudenlaisia tapoja hyödyntää tietoa sosiaali- ja terveydenhuollossa ja mahdollistamme jouhevan tiedonkulun ja tiiviimmän sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyön, toimitusjohtaja Hannu Välimäki lupaa Apotin verkkosivuilla.
– Olemme todella tyytyväisiä, että pääsemme hankkeen kanssa nyt sujuvasti eteenpäin, Välimäki kommentoi sopimuksen allekirjoittamista.
Sopimukseen kuuluu, että Epic vastaa 10 vuoden ajan tietojärjestelmän toteutuksesta, käyttöönotosta, ylläpidosta ja uusista versioista.
Viime viikolla Apotti tiedotti käynnistävänsä mittavan rekrytoinnin. Valmisjärjestelmän mukauttamiseen Apotin tarpeisiin on tarkoitus pestata 100 sovelluskehittäjää.
Mukana Apotissa ovat Helsingin, Vantaan ja Kauniaisten kaupungit, Kirkkonummen kunta ja Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri HUS.
Apotti-alueen väestöpohja on 1,6 miljoonaa, ja siihen kuuluu 29 sairaalaa, 37 terveyskeskusta ja kymmeniä sosiaalihuollon toimipisteitä.
Maaliskuun lopussa Tuusulan kaupunginhallitus päätti, että Tuusula alkaa valmistella liittymistä Apottiin.
Uuden järjestelmän käyttöönottojen on määrä alkaa vuonna 2018 ja kestää vuoteen 2020 saakka. Toteutuksen ja käyttöönoton keskeisimpiin tehtäviin kuuluu edellä mainitun valmisjärjestelmän mukautuksen lisäksi mm. jopa sadan järjestelmäintegraation toteuttaminen kansallisiin, alueellisiin ja asiakaskohtaisiin järjestelmiin.