Arviointineuvosto pitää myönteisenä , että esitysluonnoksessa arvioidaan uudistuksen keskeisten tavoitteiden toteutumista kansalaisten näkökulmasta. (Kuva: Seppo Haavisto)

Lainsäädännön arviointineuvosto suosittelee, että valinnanvapauden lakiesitystä korjataan ennen kuin hallitus antaa lakiesityksen eduskuntaan. Parannettavaa löytyi runsaasti.

Lainsäädännön arviointineuvoston mukaan sosiaali- ja terveydenhuollon valinnanvapauden edistäminen vaiheittain vähentäisi uudistuksen riskejä.

Tänään julkaisemassa lausunnossaan arviointineuvosto katsoo, että vaiheistus ajallisesti ja alueellisesti ”vähentäisi uudistuksen tavoitteiden saavuttamiseen liittyviä riskejä, mahdollistaisi luotettavampien vaikutusarviointien tekemisen ja, mikäli riskit kokemusten karttuessa vaikuttavat realisoituvan, sallisi myös tarvittavien muutoksien ja sopeutustoimien tekemisen vähentäisi uudistuksen tavoitteiden saavuttamiseen liittyviä riskejä ja mahdollistaisi luotettavampien vaikutusarviointien tekemisen”.

”Lisäksi, mikäli riskit kokemusten karttuessa näyttäisivät realisoituvan, vaiheittainen toteutus sallisi myös tarvittavien muutosten ja sopeutustoimien tekemisen. Uudistuksen vaiheittaiseen edistämiseen ja kokeilujen ja pilottihankkeiden hyödyntämiseen tulisi kiinnittää esitettyä enemmän huomiota”, arviointineuvoston lausunnossa sanotaan.

Arviointineuvosto löytää runsaasti parannettavaa esityksestä muutenkin. Neuvoston mukaan vaikutusarvioita tulisi parantaa olennaisesti, jotta päättäjillä olisi tarvittavat tiedot lakiesityksen vaikutuksista. Neuvosto muistuttaa, että koska kyseessä on poikkeuksellisen laaja ja yhteiskunnallisesti merkittävä uudistuskokonaisuus, vaikutusten arviointi, etenkin määrällinen ennakkoarviointi, on tavanomaista vaikeampi tehtävä. Arviointineuvoston mukaan vähintään suuntaa antavia määrällisiä arvioita tulisi silti esittää uudistuksen merkittävimmistä vaikutuksista.

Arviointineuvosto katsoo, että uudistuksessa ehdotetun rahoitus- ja korvausjärjestelmän kannustinvaikutuksilla on keskeinen merkitys uudistuksen tavoitteiden toteutumisen kannalta. Vaikutuksista tulisi esittää perusteellisempi teoreettinen tarkastelu. Myös määrällisiä arvioita tulisi esittää. Lisäksi palvelujen tuottajille maksettavan kiinteän korvauksen valtakunnallisista perusteista ja ehdotetusta kiinteän korvauksen vähimmäistasosta tulisi esittää perustelut.

Arviointineuvosto katsoo, että esitysluonnoksessa ei ole riittävästi arvioitu uudistuksen vaikutuksia maakunnittain. Esitysluonnoksessa tulisi arvioida tarkemmin, missä maakunnissa esitetyillä valinnanvapausmarkkinoilla olisi parhaat mahdollisuudet toimia ja millaisia eroja maakuntien välillä olisi valinnanvapausmallin soveltamisessa. Myös vaikutukset sosiaalihuoltoon ja henkilöstöön on arvioitu ohuesti.

Uudistukseen sisältyvän ICT-muutoksen toteuttamisesta tulisi esittää tarkempi suunnitelma ja aikataulu. Aikataulussa tulisi kuvata järjestelmän käyttöönoton jaksottuminen eri vuosille. Erityisesti tulisi esittää, miten ICT-muutos toteutuisi verrattuna valinnanvapausjärjestelmän käyttöönoton aikatauluun. Lisäksi ICT – investointien aiheuttamista kustannuksista tulisi esittää vähintään suuntaa-antava arvio.

Linkki arviointineuvoston lausuntoon

Aiheesta aiemmin:

Yhteenveto julki: Valinnanvapausesitykselle murskakritiikki

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä