Etäkuntoutuksen kokeilussa asiakkaiden kunto koheni ja he pärjäsivät paremmin päivittäisissä askareissa. (Kuva: Seppo Haavisto)

Helsingin kotihoidon asiakkaita on alettu kuntouttaa virtuaalisesti.

Kuvallisessa etäkuntoutuksessa asiakkaat osallistuvat kotiympäristössä tabletin avulla palvelukeskuksesta ohjattuun kuntoutusryhmään. Etäkuntoutujat ja palvelukeskuksen kuntosalilla harjoittelevat ovat etäyhteyden välityksellä samassa tilassa. Osallistujilla on mahdollisuus keskusteluun ja vuorovaikutukseen.

– Kuntoutus on suunnattu kotihoidon kuvallisen etähoidon asiakkaille, jotka eivät pääse liikkumaan kotoaan. Harjoittelussa keskitytään arjen toimiin liittyviin liikkeisiin, sanoo Syystien monipuolisen palvelukeskuksen johtaja Maria Sarkio.

Kaupungin mukaan kuvallinen etäkuntoutus parantaa asiakkaiden arjen toimintakykyä, lisää sosiaalisia kontakteja ja tukee kotona asumista. Toiminta laajenee koko Helsinkiin vuoden 2016 loppuun mennessä.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



Taustalla on kokeilu, jonka tulokset ovat hyviä: asiakkaiden kunto koheni, he pärjäsivät paremmin päivittäisissä askareissa ja tutustuivat uusiin ihmisiin.

Kuntoutus kestää 10 viikkoa ja on asiakkaille ilmaista. Kotona asiakkaan tukena ovat kotihoidon työntekijät. Palvelukeskus Helsinki varmistaa yhteyksien toimivuuden ja auttaa mahdollisissa teknisissä ongelmissa.

Suunnitteilla on virtuaaliseinän (HUB) käyttöönotto, jonka avulla kuntoutukseen voi osallistua yhtä aikaa jopa 20 asiakasta.

– Kuvallinen etäkuntoutus tarjoaa uusia mahdollisuuksia myös muualle Suomeen, jossa kotihoidon matkat asiakkaiden luokse ovat usein pitkiä. Etähoito on kustannustehokas tapa palvella asiakkaita, ja sen asiakasmäärät ovat kasvussa, Maria Sarkio toteaa.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*