Viisi Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS) potilasta on saanut virheellisen kirjelähetyksen, jotka sisälsivät useiden potilaiden sairaskertomustietoja, HUS tiedottaa. Virheelliset lähetykset sisälsivät yhteensä 526 henkilön sairaskertomustietoja.

Kyseiset lähetykset on jäljitetty ja ne ovat palautuneet HUSille. Potilaat, joiden tietoja on lähetetty vääriin osoitteisiin, saavat lähipäivinä asiasta kertovan kirjeen.

HUS käyttää potilaskirjeiden lähettämisessä ulkopuolista palveluntarjoajaa, joka tulostaa ja kuorittaa HUSin sähköisesti lähettämät kirjeet sekä toimittaa ne postin kuljetettavaksi. HUSin mukaan palveluntarjoajan tekemän virheen vuoksi maaliskuun alussa viidelle potilaalle lähettiin kirjekuori, joka sisälsi potilaan omien sairauskertomustietojen lisäksi useiden muiden potilaiden sairauskertomustietoja.

Virhe paljastui, kun yksi virheellisen lähetyksen saaneista henkilöistä oli yhteydessä HUSiin.

– Kyseinen lähetys noudettiin välittömästi. Asian selvittelyissä kävi ilmi, että vastaavanlaisia virheellisiä lähetyksiä on neljä lisää. Olimme saman päivän aikana yhteydessä näiden lähetysten vastaanottajiin. Osa virheellisen lähetyksen saaneista oli ehtinyt avata kuoren ennen yhteydenottoamme, osa ei. Kaikki viisi virheellistä lähetystä ovat nyt palautuneet HUSiin, kertoo vs. johtajaylilääkäri Petri Bono tiedotteessa.

HUS on saanut virheen tehneeltä palveluntarjoajalta selvityksen virheeseen johtaneista syistä ja toimenpiteistä, jolla varmistetaan, ettei vastaava virhe enää toistu. HUS harkitsee virheestä aiheutuvia sopimusoikeudellisia seurauksia palveluntarjoajalle. Lisäksi HUS on tehnyt tapahtuneesta ilmoitukset sekä Valviralle että Tietosuojavaltuutetulle.

HUSista lähtee vuosittain 2,7 miljoonaa kirjettä potilaille.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

*