Kuva: Ville Miettinen
Terveyskeskusten pitkät odotusajat ja hoitohenkilökunnan vaihtuminen koetaan ongelmiksi THL:n palautekyselyssä.

Suurin osa terveyskeskusten asiakkaista on tyytyväisiä terveyskeskuspalvelujen saatavuuteen, selviää Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) valtakunnallisesta kyselystä.

Kyselyn mukaan ihmiset kokevat saavansa useimmiten ammattitaitoista ja yksilöllistä palvelua terveyskeskuksissa.

Ongelmana on, että osa joutuu odottamaan lääkäriaikaa pitkään. Vastauksista ilmeni, että vastaanotolle oli saatu aika vasta useiden kuukausien päähän tai sitä ei ollut saatu lainkaan.

Lisäksi hoitava lääkäri tai hoitaja vaihtuu usein, jopa jokaisella käyntikerralla. Silloin jatkuvuus ei toteudu hoidossa.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



Hoidon jatkuvuudella on vaikutusta luottamuksi ja kuulluksi tulemisen kokemukseen. Tuttu lääkäri tai hoitaja tuntee asiakkaan palvelutarpeet.

THL:n kyselyn mukaan tyytyväisyys terveyskeskuspalveluihin on melko tasaista koko maassa.

Tyytyväisimpiä ollaan Kanta-Hämeessä ja Etelä-Savossa.

Eniten parannusta on tapahtunut Pohjanmaalla ja Pohjois-Pohjanmaalla.

Maakuntien välisiä eroja suuremmat erot olivat maakuntien sisällä, kuntien ja niiden terveyskeskusten välillä.

THL:n erityisasiantuntija Hanna Tiiringin mukaan eroja pitäisi tasoittaa, jotta kaikilla alueen asukkailla olisi mahdollisuus saada yhtä hyviä palveluja.

Myös asiakkaiden ohjausta digipalveluihin pitäisi kyselyn mukaan parantaa. Tietoa sähköisistä palveluista ei ole riittävästi saatavilla, eivätkä asiakkaat näe mikä merkitys digipalveluilla on heidän hoidolleen.

– Digipalveluilla mahdollisesti saavutettavaa hyötyä ei tavoiteta, jos asiakkaita ei ohjata tarpeeksi palvelujen käytössä eikä niiden käyttöä ole riittävästi perusteltu, Tiirinki sanoo THL:n tiedotteessa.

THL kerää asiakaspalautetta kahden vuoden välein. Palaute kerätään kyselyillä, jotka THL toteuttaa yhteistyössä terveyskeskusten kanssa.

Vuonna 2018 kyselyyn osallistui noin 65 prosenttia kunnista ja kyselyyn vastasi kaikkiaan 14 700 terveyskeskuksen asiakasta.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*