Kuva: Seppo Haavisto

Hallituksen sopimus sosiaali- ja terveysuudistuksesta on vasta suuren uudistuksen kuori.

Suurin ratkaistava asia on rahoitus: jos puututaan kuntien verotusoikeuteen, minkälaisen päätöksenteon verojärjestelmän uudistus vaatii? Miten pitäisi toimia kuntien eläkevastuiden kanssa, entä 10 miljardin euron arvoisen kiinteistömassan?

Miten toteutetaan henkilöstön siirrot, mikä on soten tukipalveluiden ja sen henkilöstön kohtalo kunnissa? Onnistuuko palkkaharmonisointi? Entä Kevan, Kuntarahoituksen, Kuntien takauskeskuksen ja KT:n toiminta jatkossa?

Kuntalehti pyysi asiantuntijoilta vastauksia soten kipupisteisiin. Vastaajina olivat Kevan varatoimitusjohtaja Kimmo Mikander, Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Kietäväinen, Kuntien takauskeskuksen toimitusjohtaja Heikki Niemeläinen, KT Kuntatyönantajien neuvottelupäällikkö Henrika Nybondas-Kangas ja Kuntarahoituksen toimitusjohtaja Pekka Averio.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



Lue lisää Kuntalehdestä 12/2015 (ilm. 20.11.)

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Aiemmat kommentit

  1. Sipilän akilleen kantapää on perustuslaki.

    Sama kohta, joka oli Sipilälle kipeä hänen ensimmäisessä sotessa vuoden 2014 maaliskuussa.

  2. Kipeetä tekee, ei-valtiovarainministeri, perussuomalaisten Timo Soinillakin verkossa:

    Soini yritti kammeta pienempiä puolueita ulos tiedotustilaisuudesta – pääsivät lopulta jakkaroille

  3. Esimerkki maakunnasta pienestä kaupungista, jossa haettiin virkaan hammaslääkäriä:

    Potentiaalinen valittava perui tulonsa julkiselle puolelle sote- päätöksen myötä.
    Kommenttinsa oli;
    ”haenkin työtä yksityiseltä puolelta, kun siellä maksetaan paremmat palkat ja kun potilaatkin jatkossa hakeutuvat yksityiselle puolelle hoidon korvaamisen vuoksi.”

    Ei tämä näin voi mennä, että julkinen puoli ehdoin tahdoin ajetaan alas.

  4. Suomen parlamentti seuraa katseella sote-projektijohtajaa huuli pyöreänä.

  5. Valinnan vapaus pitää erittäin tarkasti rajata. Raha seuraa potilasta tuo odottamattomat suuret kustannukset. kun potilas ei enää maksa itse kuten nyt käyttäessään privaattipalveluja

  6. Asukkailla on itsehallinto maakunnissa, pääministereillä sanoo:

    Peruspalveluministeri Juha Rehula (kesk.) vetoaa Sipilän sote-mallin oikeutukseen nojautuen perustuslain 19 §:ään po. valtion rahoittamaan ja järjestämään soteen.

    Maan hallituksella itsehallinto

    — Tosiasiallista valtaa – ”itsehallintoa” käyttää valtio eli valtioneuvosto, maan hallitus, eivät kuntien ja maakuntien asukkaat, joille perustuslaissa on annettu tosiasiallinen itsehallinto, jota maan hallitus nyt polkee — polkee perustuslakia.

    — Miksi järjestetään ylimääräinen vaali, kun tosiasiallinen rahoittaja, budjetoija ja järjestäjä on maan hallitus, jossa istuvat vuorollaan kolme (3) suurinta porvaripuoluetta, ml. sdp?

    Samaan perustuslain 19 §:ään vetosi ex-peruspalveluministeri Susanna Huovinen (sd.) omaa sote-malliaan puolustaessaan.

    Sekä Rehullalla että Huovisella, molemmilla on hukassa asukkaat, joilla on perustuslaissa säädetty ITSEHALLINTO JA VALTA päättää kaikista soteen liittyvistä elementeistä.

  7. Onko yksityisellä sotella parempi sote-itsehallinto kuin maakuntien asukkaitten aito itsehallinto? sanoo:

    Hallitus kieltää julkista sotea investoimasta soteen, mutta yllyttää yksityisiä kilpavarusteluun.

    Mitä perustuslaillisesti itsehallinnollisten 18 maakunnan asukkaitten tosiasiallista itsehallintoa on, kun hallitus parantaa yksityisen sote-bisneksen kilpailuetua julkisen talouden ja julkisen soten rahoilla?

  8. Ollaanko sotessa luomassa samanlaista kuntia kurittavaa ilmapalloa, kuin sairaankuljetus
    Pienissä kunnossa ko. palvelu maksoi P-Savossa n. 80 000 euroa, ja UUDITUKSEN jälkeen
    500 000 euroa.
    Luomalla15-sote piiriä luodaan hippaleikki johtaja pelissä sulle mulle, ja vielä ainakin 5-kertaa, jotta kaikille esim. kansanedustajille saadaan sopiva virka.
    Siirrytään suoraan kuuteen sote-piiriin, jos todella halutaan säästää hallinnosta.

  9. Sairaankuljetus jatkuu kuten ennenkin. Kyseessä on ensihoito, joka pelastaa ihmishenkiä

  10. Nyt yksityiset kilpailevat alv:n palautuksilla. Tätä kautta saadaan palveluiden hinta pariksi vuodeksi edullisemmaksi kuin mitä se olisi muuten. Valtio jää ilman verotuloja. Tätäkö me suosimme? Tätäkö tulee olemaan valinnanvapaus? Käytännössä se merkitsee muiden verojen korottamista. Voiko tosiaan sote:lla tehdä rahaa? Näin nyt tapahtuu. Mikä on moraali ja etiikka? Onko ne jo haudattu rahan ja ahneuden alttarilla? Sotea ei voi verrata kahvipaketin ostamiseen. Sillä joka valitsee tulisi olla todella paljon tietoa sotepalveluista. Mainosmiehetkö tämän valinnanvapauden sitten hoitaa?
    Kokoomuksen edustaja kertoi eduskunnassa että lapsi voisi itse valita oman sijoituspaikkansa. Miten kauheaa? Sairaankuljetuksen kilpailutuksella jo nähtiin mitä siitä seurasi. Onko tässä tulossa samaa?

  11. Kuntayhtymien kiinteistö- ja välinemassa ovat merkittävin osa varallisuutta. Miten sote-alueet sen korvaavat yhtymien jäsenkunnille on miljardien kysymys. Ilman radikaaleja toimenpiteitä omaisuus siirtyy alehintaan alueille niin taloudellisesti kuin poliittisestikin. Tämä siis merkitsee niin taloudellista kuin poliittistakin vallankaappausta.
    Kiinteistömassa suunnitellaan myös yhtiöitettäväksi, jossa etenkin yliopistollisten sairaaloiden kiinteistöt muodostavat valtaosan. Osakkaat turvaisivat sijoituksensa osakkaina, realisointi saattaisi olla melkoinen ongelma. Järjestelyn hyödyllisyydestä voidaan olla montaa eri mieltä.
    Tuskin henkilökunnan siirtäminen uusiin sote-alueisiin on yksinkertaista. Jos alun perin suunniteltuja säästöjä aiotaan saada, on tuoltakin osin tehtävä melkoisia muutoksia nykyiseen verrattuna. Muutosturva tiuskin seuraa kuntatason mukaisena.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*