Viranhaltijoitten
lausuntoesityksessä arvostellaan selkeästi luonnosta sosiaali- ja terveydenhuollon
järjestämislaiksi sekä yleisellä tasolla että Helsingin näkökulmasta.


Ongelmana
ja ristiriitaisesti perusteltuna pidetään mm. sitä, että Helsinki ei saisi
oikeutta järjestää enää omaa erikoissairaanhoitoa, vaikka pienemmätkin kunnat
muualla maassa voisivat sen tehdä.


Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



Lausuntoehdotuksen
mukaan järjestämisen ja tuottamisen näkökulmat sekoittuvat, vaikka ne on
tarkoitus erottaa toisistaan.


Keskeisenä
heikkoutena pidetään mahdollisuutta perustason sote-alueen muodostamiseen, mikä
lausuntoesityksen mukaan tekee hallintorakenteesta monimutkaisen ja sekavan,
lisää hallinnon tasoja eikö edistä tavoitteena olevaa integraatiota vaan esimerkiksi
Uudellamaalla pikemminkin heikentää sitä.


Lausuntoesityksessä
moititaan vahvasti lakiluonnosta vaikeasta hallinnosta:


”Terveydenhuollon
hallintorakenne monimutkaistuu nykyisestään ja hallintotasot lisääntyvät, kun
perustason alue, sosiaali- ja terveysalue sekä erityisvastuualue vaativat
kaikki oman valmistelu- ja päätöksentekokoneistonsa”, lausuntoesityksessä sanotaan.


Sekavuutta nähdään
hallinnon tasojen toimivaltasuhteissa ja työnjaossa sekä suhteessa kunnalliseen
päätöksentekoon.


Erityisvastuualueen
roolin katsotaan lausuntoesityksessä lisäävän sekavuutta, kun se saisi oikeuden
puuttua sote-alueiden ja peruspalvelualueiden toimintaan, eli rooli kasvaisi
koordinoivasta ohjaavaan.


Koko perustason
alueen muodostaminen on lausuntoesityksen mukaan epätarkoituksenmukaista ja
integraatiotavoitteen vastaista.


Vastuukuntamallia
pidetään lausuntoesityksessä myös epädemokraattisena.

 

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*