Perhe- ja peruspaveluministeri Krista Kiuru (kd.) ei torstai-iltana ottanut kantaa siihen, onko sote-lakiesitykseen tulossa mahdollisuus kunnan ja maakunnan jaetusta järjestämisvastuusta. Kysymystä on kuitenkin käsitelty ministeriryhmässä tällä viikolla.

– Olemme keskiviikkona sosiaali- ja terveyspoliittisessa ministeriryhmässä linjanneet kuntatuottamisen osuutta. Laitamme selvityksen eteenpäin ja sen osalta ministeriryhmä tekee omat linjauksensa.

Palveluiden tuottamisesta on kuntien osalta keskusteltu jo aikaisemmin. Sosiaali- ja terveysministeriö kysyi aiemmin tänä vuonna kunnilta, mitä mieltä ne ovat palvelujen tuottamisen mahdollisuuksista. Järjestämisestä ministeriö ei ole kysynyt. Ministeri Kiurun mukaan kaikki vaihtoehdot ovat kuitenkin vielä pöydällä.

– Olemme ottaneet kantaa kaikkiin niihin vaihtoehtoihin, joista tässä raportissa linjataan.

Kuntalehti uutisoi torstaina Kuntaliiton halusta ehdottaa sote-uudistukseen ratkaisua, jossa kunta ja maakunta voisivat yhdessä sopia työnjaosta sote-palvelujen tuottamisessa ja järjestämisessä. Kuntaliiton mukaan yhteistyö toisi erilaisten alueiden ja kuntien tarpeisiin tarvittavaa joustoa.

Kuntaliiton ehdotuksen mukaan maakunnalla tulisi pysyä valta arvioida, mitä tehtäviä kunnat jatkossa hoitavat.

Sosiaali- ja terveysministeriön suhtautuminen ajatukseen jaetusta järjestämisvastuusta oli aiemmin tällä viikolla penseää. Uudistuksen valmistelua johtava kansliapäällikkö Kirsi Varhila kommentoi torstaina Kuntalehdelle, että järjestämisvastuu tulisi keskittää yhdelle taholle, eli tässä tapauksessa maakunnille.

– Virkavalmistelun lähtökohta on, että ei nähdä järkeväksi jaettua järjestämisvastuuta, kommentoi Varhila.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Aiemmat kommentit

  1. Nyt taitaa mennä käsitteet sekaisin joko Kuntaliitossa tai ministeriössä Varhilalla, mahdollisesti molemmilla?

    Käsite ”jaettu järjestämisvastuu” on kummajainen, jota ei tulisi käyttää kuten ei myöskään käsitettä ”tuottajavastuu” – molemmat ovat vailla juridista sisältöä. Sen sijaan ”järjestämisvastuu” ja oikeus järjestämisvastuun siirtoon ovat nykylainsäädännössä tarkoin määritellyt ja siten käsitteinä käyttökelpoisia.
    Nykytilassa kunnilla on järjestämisvastuu ja oikeus järjestämisvastuun siirtoon. Miten on maakuntien laita? Niille tulee järjestämisvastuu ja oikeus ainakin Uudellamaalla siirtää järjestämisvastuuta HUS oikeushenkilölle mutta tuleeko maakunnille myös oikeus siirtää järjestämisvastuuta kunnille? Tähän maakunnan ja sen alueen kuntien yhteistyöhön Varhila voisi antaa asiallisia näkemyksiä.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä