Noin joka kymmenes vastaaja on kokenut haasteita neuvolan henkilökunnan tavoittamisessa. Tavoittamisen esteenä ovat olleet esimerkiksi ruuhkautuneet puhelinpalvelut. Kuva: Kaisa Sirén

Valtakunnallisen kyselyn perusteella äitiys- ja lastenneuvoloiden asiakkaat ovat erittäin tyytyväisiä saamaansa palveluun, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos tiedottaa.

Erot hyvinvointialueiden välillä olivat pieniä, kun verrataan asiakkaiden tyytyväisyyttä palveluun.

Vastausten perusteella tukea saatiin eri puolilla Suomea esimerkiksi kysyttäessä neuvolan järjestämien tukipalveluiden saatavuutta.

Puhe- ja ravitsemusterapiasta alkaen tukipalveluita tarjottiin parhaiten Kanta-Hämeen, Etelä-Pohjanmaan, Lapin, Etelä-Karjalan ja Pohjanmaan hyvinvointialueilla, jotka ylsivät arviolukemaan 4,4.

Arvioasteikolla yhdestä viiteen jokainen hyvinvointialue sai erittäin hyvän arvion, sillä heikoimmin menestyneen Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen saama lukema oli 89 vastaajan keskiarvona 4,1.

Yhteensä kyselyyn saatiin eri hyvinvointialueilta noin 5 400 vastausta.

Tuttu terveydenhoitaja

Vastaajista lähes kaikki (97 prosenttia) kokivat, että perhettä koskevat päätökset tehtiin neuvolassa yhteistyössä heidän kanssaan ja että terveydenhoitajan vuorovaikutus lapsen kanssa oli sujuvaa.

Tiedot käyvät ilmi THL:n valtakunnallisen äitiys- ja lastenneuvoloiden asiakaspalautekyselyn tuloksista syksyltä 2024.

Kyselyn vastauksissa asiakkaat kertovat arvostavansa tuttua neuvolan ammattilaista, jonka kanssa on syntynyt luottamuksellinen asiointisuhde.

Peräti 90 prosenttia vastaajista kertoikin asioivansa yleensä saman terveydenhoitajan kanssa. Neuvolalääkäri pysyi yleensä samana 41 prosentilla, tiedotteessa kerrotaan.

Neuvola on vanhemmille turvallinen ja avoimeen keskusteluun kannustava paikka asioida.

Kyselyn vastaajista lähes kaikki (97 prosenttia) kokivat neuvolassa olonsa turvalliseksi ja avoimissa palautteissa toistui tyytyväisyys neuvolan ilmapiiriin: sitä kuvattiin esimerkiksi avoimeksi, rennoksi, lämpimäksi ja kannustavaksi.

– Perheet todella arvostavat neuvolan antamia palveluja, kertoo THL:n erikoissuunnittelija Laura Parviainen.

– Kyselyn avoimissakin vastauksissa toistuu asiakkaiden tyytyväisyys palveluihin ja ilo siitä, miten ihana heidän oma terveydenhoitajansa on, Parviainen jatkaa tiedotteen mukaan.

Vaikeistakin asioista on hyvä puhua

Pääosin erinomaisista tuloksista huolimatta on myös perheitä, joiden odotuksia tai tarpeita neuvolakäynnit eivät ole vastanneet.

Avoimissa palautteissa jotkut vastaajista kertovat, että neuvolan ammattilainen on kiireinen tai ei halua keskustella vaikeista asioista asiakkaan kanssa.

He ovat jääneet kaipaamaan enemmän perheen asioihin paneutumista ja haasteiden ratkaisemista yhdessä.

THL tiedottaa myös, että lisää huomiota kaivataan myös äidin jaksamisen huomioimiseen neuvolassa.

THL kerää yhteistyössä hyvinvointialueiden kanssa äitiys- ja lastenneuvoloiden terveydenhoitajien ja lääkärien vastaanottojen asiakkailta palautetta noin kahden vuoden välein.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*