Oulussa ratkottiin vammaispalvelujen ongelmia.

Oulu onnistui parantamaan vaikeavammaisten, kehitysvammaisten ja mielenterveyskuntoutujien palveluja.

Kaupunki kehitti vammaispalvelujen palveluohjausta Oman digiajan hyvinvointipalvelut- eli ODA-hankkeen pilottiprojektissa.

Ennen pilottia palveluissa oli noussut esiin neljä ongelmaa: asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden oli vaikea tavoittaa työntekijöitä. Työntekijöillä taas oli alkuvaiheessa liian vähän tietoa asiakkaista, ja siksi hakemusten käsittelyyn kului paljon aikaa.

Lisäksi vammaispalvelu oli monimutkainen kokonaisuus, johon kaivattiin lisää suunnitelmallisuutta.

Kaupungin vammaispalvelujen yhteistyökumppanit eivät aina tunnistaneet palveluita ja niiden myöntämiskriteereitä. Palveluihin ohjattiin ihmisiä, joilla ei ollut niihin oikeutta.

Pilottiprojektissa nämä ongelmat onnistuttiin ratkaisemaan. Lisäksi syntyi yli kymmenen kohdan lista siitä, mitä ja miten asioita voi tehdä entistä paremmin.

 

ODA-hankkeessa Oulun vammaispalvelut otti käyttöön esimerkiksi suojatun sähköpostin. Sen avulla asiakastietoa saa välitettyä nopeasti ja turvallisesti.

– Palvelu on ihan konkreettisesti notkistunut ja siitä on tullut asiakkailta ja työntekijöiltä kiittävää palautetta, Oulun kaupungin hyvinvointipalveluiden projektisuunnittelija Ulla Hakola sanoo sosiaali- ja terveysministeriön tiedotteessa.

Sähköisen Omaolo-palvelun avulla työntekijät ovat saaneet entistä enemmän tietoa asiakassuunnitelman laatimiseksi.

Lisäksi luovuttiin kiinteistä puhelintunneista. Asiakkaat olivat kertoneet, että omalle työntekijälle annettu puhelintunti oli liian lyhyt ja väärään aikaan.

Jatkossa asiakkaille tarkoitettu palvelupuhelin on joka päivä auki entistä pidempään. Työntekijöiden tavoitettavuus on parantunut, kun työntekijät on velvoitettu laittamaan omaan kalenteriinsa puheluaikoja, joita jaetaan palvelupuhelimesta kunkin asiakkaille.

Uusille asiakkaille lähetetään nyt myös asiakassuunnitelman pohja etukäteen katsottavaksi. Siten he voivat valmistautua etukäteen siihen, mistä ensimmäisellä kotikäynnillä keskustellaan.

Lisäksi vammaispalveluhakemukset ja kuljetuspalveluhakemukset on sähköistetty.

Uudet käytännöt ovat levinneet koko erityisryhmien palveluohjauksen yksikköön.

”Koko yksikkö on hyötynyt tästä kehitystyöstä. Tarkalleen ottaen myös vanhusten palveluohjauksen ODA-pilotissa on imetty tästä vaikutteita”, Hakola kertoo.

 

ODA-hankkeessa kehitetään uusia sote-palvelujen toimintamalleja.

ODA on osa hallitusohjelman Palvelut asiakaslähtöisiksi -kärkihanketta. Siinä ovat mukana Espoo, Helsinki, Porvoo, Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä, Turku, Hämeenlinna, Tampere, Joensuu, Kuopio, Oulu, Sodankylä, Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri sekä Varsinais-Suomen sekä Keski-Suomen sairaanhoitopiirit.

Kolmevuotinen pilotti päättyy syksyllä 2018.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä