Kuva: Pekka Fali
Oulun kaupunginjohtaja Päivi Laajala työskenteli vielä valtiovarainministeriössä, kun hallituspuoleet sopivat kriisin partaalla 18 maakunnan ja valinnanvapauden yhteensovittamisesta. Jo tuolloin kävi selväksi lainvalmistelun haastavuus, Laajala sanoo.

Oulun kaupunginjohtaja Päivi Laajala arvioi, että nykyisten sote- ja maakuntauudistuksen  valmistelussa toimivien kaupungin asiantuntijoiden työsopimuksia uudistuksen valmistelussa ei jatketa maaliskuun lopusta eteenpäin.

Uudistus ei etene tällä vaalikaudella, kun hallitus erosi ja eduskunnan puhemiesneuvosto päätti uudistuksen valmistelun lopettamisesta.

Oulun kaupungista on joukko asiantuntijoita osa-aikaisesti maakuntavalmistelussa mukana. Työpanos maakuntavalmistelussa vaihtelee noin  40-60 prosentin määrillä. Useimmilla sopimus päättyy maaliskuun lopussa.

– Kun sopimuksia tehtiin, aikataulu maakuntien perustamiseksi piti olla nopeampi.

Kun ei seuraavan uuden hallituksen linjoista ole tietoa eikä uudistuksen valmistelua nykyhallituksen erottua  jatketa, perusteita työsopimusten jatkamiselle ei todennäköisesti ole, Laajala sanoo.

– On syytä myös seurata, miten valtiovarainministeriö ja sosiaali- ja terveysministeriö ohjeistaa valmistelun päätymistä uudessa tilanteessa.

– Kyllä me kaupungin puolella nyt arvioimme, onko tarkoituksenmukaista jatkaa osa-aikaisten asiantuntijoiden sopimuksia, koska ei ole tiedossa, mikä on maakunta oikeasti.

Laajala uskoo, että seuraavalla hallituskaudella sote-uudistusta tullaan jatkamaan.

– Mutta millä tavalla se jatkuu, perustetaanko maakunta ja jos niin millainen maakunta, ja millä aikataululla, Laajala luettelee avoimia kysymyksiä.

Laajalan mukaan maakuntaliitto, joka vastaa valmistelusta, kuuntelee mitä eri ministeriöt linjaavat, annetaanko rahoitusta vielä valmistelun jatkamiseksi, ja jos niin miten.

– Itse näkisin, että ennen kuin linjataan mitään jatkosta, tulisi katsoa rauhassa miten ministeriö ohjeistaa. Kaupunkina arvioimme maaliskuun lopussa, voiko valmisteluun liittyviä asiantuntijoiden sopimuksia jatkaa.

– Itse näen, että ei ole perusteita, kun ei ole tiedossa mikä on seuraavan hallituksen linja.

Laajalan mukaan on harmillista, että uudistuksia ei Suomessa saada aikaiseksi, ottaen huomioon, että uudistuksia on yritetty tehdä jo vuosia. Laajala toimi vielä valtiovarainministeriössä, kun hallituspuolueet tekivät kriisin partaalla sopimuksen maakunnista ja valinnanvapaudesta marraskuussa 2015.

– Kun tuli hallituksen neuvottelutulos 18 maakunnasta ja valinnanvapaudesta, todettiin asiantuntijoiden keskuudessa, että valmistelun vaikeusaste nousi huomattavasti.

– Olin mukana valtiohallinnon seminaareissa noin vuosi sitten, joissa jo kommentoin, että tämä on kokonaisuudistuksena niin suuri, että se on haasteellinen lainvalmistelun kannalta saada päätökseen.

Nyt etenemisvaihtoehtoja on useita, Laajala sanoo.

– Yksi on niin sanottu evoluution tie, jossa kunnat tekevät vapaaehtoisia kuntayhtymiä, kuten Itä-Suomessa on tapahtunut, Laajala viittaa Etelä-Karjalan Eksoteen ja Pohjois-Karjalan Siun soteen.

– Toinen vaihtoehto on, että erityislainsäädännöllä säädetään palvelujen järjestämisen vastuuta ja työnjakoa isommille toimijoille. Siinä sairaanhoitopiirit ja kuntayhtymät tulevat rooliin ja isommat kaupungit. Tämä kannustaa kuntia vapaaehtoiseen yhteistyöhön.

– On myös mahdollista, että valmistellaan sote-maakuntaa, mutta se on erilainen kuin nyt valmistelussa ollut. Siinä soten järjestämisvastuu voisi olla kokonaan maakunnalla ja valinnanvapaus toteutuisi palveluseteleinä.

– Oulun kaupungissa on käytössä toimiva palvelusetelimalli. Meillä on sosiaalitoimessa 80 prosenttia palvelusetelin piirissä, perusterveydenhuollossa reilu 10 prosenttia, päivähoidossa noin 40 prosenttia.

Miettinen Ville
Miettinen Ville
ville.miettinen@kuntalehti.fi
Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*