Kuva: Ville Miettinen

Pirkanmaan kehyskunnat ovat tyytymättömiä sote-uudistuksen rahoituksen valmisteluun. Sitä ei ole niiden mukaan dokumentoitu lain mukaisella tavalla. Kunnat eivät ole saaneet pyytämiään rahoituksen laskentaperusteita sosiaali- ja terveysministeriöltä.

Kangasalan kunnanjohtaja Oskari Auvinen nosti asian esille viime torstaina 12. helmikuuta Kuntaliiton talous- ja rahoitusfoorumissa.

Kangasala, Lempäälä, Pirkkala, Nokia, Orivesi, Vesilahti ja Ylöjärvi pyysivät ministeriöltä sote-uudistuksen rahoitusmallin perusteet. Sosiaali- ja terveysministeriö vastasi 10. helmikuuta kunnille, että laskelman perusteita ja valmisteluaineistoa ei voida toimittaa kunnille, koska asiasta on laadittu ainoastaan virkamiesten omaan käyttöön ja ohjausryhmän sisäiseen valmisteluun liittyviä muistiinpanoja, jotka eivät ole julkisuuslain tarkoittamia viranomaisen asiakirjoja.

Kansliapäällikkö Päivi Sillanaukeen ja johtaja Raija Volkin allekirjoittaman päätöksen mukaan tyytymätön saa valittaa ministeriön ratkaisusta korkeimpaan hallinto-oikeuteen.

Auvinen sanoi maanantaina Kuntalehdelle, että kunnat valittavat ministeriön päätöksestä korkeimpaan hallinto-oikeuteen.

Sosiaali- ja terveysministeriön vastauksesta paljastuu Auvisen mukaan se, että soten rahoitusmalli on ollut kokonaan poliittista harkintaa. Sen on tehnyt parlamentaarinen ohjausryhmä.

– Kunnallishistorian isoin uudistus rahoituksen osalta ei siis perustu asiantuntijavalmisteluun, Auvinen sanoo.

– Parlamentaarinen ohjausryhmä, 12 poliitikkoa, on päättänyt asiasta, joka kattaa yli puolet kuntien käyttötaloudesta. He ovat vastuussa siitä, että veroaste on nousemassa 1,52 prosenttia koko maassa.

Lisää aiheesta:

MT: Sote-rahoituksen työryhmän lopputulos lässähtämässä

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Aiemmat kommentit

  1. Otsikossa lukee Pirkanmaan kunnat? Juttu alkaa Pirkanmaan kehyskunnat?? Eihän sellaista yksikköä kuin Pirkanmaan kunnat ole edes olemassa?? Uutisointi kohdalleen = Tampereen kehyskunnat.

  2. Asiasta ei olla yksimielisiä Tampereen kehyskunnissa. Orivesi ja Tampere muodostaa yhteistoiminta-alueen, joka toimii hyvin. Orivedellä ei ole syytä valittaa hallinto-oikeuteen.

  3. Ei kai valituksen aihe mitenkään huonone, vaikka kuntajoukon nimen osalta jutussa olisikin pientä epätarkkuttta, eikä yhteistoiminta-alueen toimimattomuus tai toimivuus tässä ole mitenkään aiheena, herra Nieminen.

    On käsittämätöntä, että tarkat kuntakohtaiset laskelmat on esitetty julkisuuteen, mutta niiden peruste on salainen. Hei haloo Suomi! Aivan varmaa ei taida olla sekään, on taustalla STM vai Ukrainan separatistit tai näitä varustava taho!

  4. Niin, tässä uudessa mallissa hyvin asiansa hoitaneiden kuntien asukkaat maksavat jatkossa sote-palveluista enemmän, kuin huonosti hoitaneiden. Siitä tämä ”kapina”.

  5. Kiitos Oskari ja kumppanit! Vuosisadan suurin puhallus toivottavasti vältetään. Kukaan ei mieti miten saadaan tehokkaammin asiat tehtyä, perusteluja kuluille piilotellaan, meillä on kohta kuin etelänmaissa meininki. Valitettavasti laskua ei voi muualle lähettää.

  6. Koko SOTE-aluemalli on käsittämätön! Tämähän oli TAYS-R Ihalaisen ihannemalli jo viisi vuotta sitten. Mallissa aliarvioidaan alueellista kykyä hallita terveydenhuollon järjestäminen ja kehittäminen TALOUDELLISESTI. Hyviä malleja ovat EKSOTE ja PHSOTEY. Ei tarvita miljoonapiiriä aiheuttamaan lisäkustannuksia ja ”kasvotonta” rahan käyttöä päällekkäisenä organisaationa. Helpompi olisi palata Lääkintöhallituksen aikaan (keskusjohtoisuuteen) ellei 15-19 tutantoaluetta ole riittävän isoja päättämään ja rahoittamaan toiminnan itsenäisesti.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä