Puhelinverkon kaatumisen takia leikkaustiimin saaminen paikalle hätätilanteessa olisi voinut viivästyä 30 minuuttia. (Arkistokuva. Kuva: Seppo Haavisto)

Etelä-Savon sairaanhoitopiiri on reklamoinut Soneralle puhelinverkon häiriöistä ja kirjelmöinyt Viestintävirastolle, sosiaali- ja terveysministeriölle sekä Valviralle. ESSPH:ssä koetaan, että ongelmat eivät ole aiemmin kiinnostaneet viranomaisia.

Tammikuussa Mikkelin keskussairaalassa aiheutui vaaratilanne, kun Soneran puhelinverkko, jota sairaalan henkilökunta käytti, lakkasi toimimasta. Reklamaatiossa olivat mukana myös Carea, Eksote sekä Kanta-Hämeen, Keski-Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan, Länsi-Pohjan ja Vaasan sairaanhoitopiirit, joita häiriö kosketti.

– Operaattorin kanssa on myös neuvoteltu, ja lupasivat parantaa ennakkotiedotusta poikkeustilanteissa sekä tiedotusta häiriötilanteissa. Ei näkynyt parannusta, johtajaylilääkäri Kati Myllymäen allekirjoittamassa kirjeessä todetaan.

Aamuvarhaisella alkanut häiriö vaikeutti sairaalan ulkopuolella kotonaan nukkuneiden takapäivystäjien tavoittamista.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



– Mikäli matkapuhelin mykistyy päivystäjän nukkuessa, ei paljoakaan ole tehtävissä mikäli varajärjestelmät (esim. Virve ja varapuhelimet) ovat sairaalan sisällä, todetaan Etelä-Savon sairaanhoitopiirin (ESSHP) Itä-Suomen aluehallintovirastolle lähettämässä selvityksessä tapahtuneesta.

Konkreettista potilasvahinkoa ei todettu, mutta tilanne olisi voinut johtaa vakaviin seurauksiin, koska hätätilanteessa leikkaustiimin ja sisätauti/kirurgi-päivystäjien paikalle saaminen olisi saattanut viivästyä vähintään 15–30 minuuttia. Myös elvytysryhmän tai hätäsektioryhmän tavoittaminen sairaalan sisällä olisi saattanut viivästyä.

Häiriö paitsi vaaransi sairaalan sisäisen kommunikaation, myös katkaisi yhteydet sairaalasta ulos ja ulkopuolelta sairaalaan.

”Käsittämätöntä
välinpitämättömyyttä”

ESSHP arvostelee Soneran toimintaa aluehallintovirastolle lähettämässään selvityksessä ja pitää käsittämättömänä välinpitämättömyytenä sitä, että vaikka katko alkoi klo 5.30, Sonera kertoi siitä vasta klo 8.40.

Häiriötä seuranneena päivänä yhtiö kommentoi vikaa julkaisemalla videon Youtubessa.

– Vikatilanne johtui mobiiliverkon päivitystöistä. Se oli erittäin iso ja eskaloitui isommaksi kuin pahimmissakin ajatuksissa pelättiin, Soneran toimitusjohtaja Valdur Laid sanoi.

Kyseessä ei ollut ensimmäinen kerta, kun Soneran verkko petti. Katkoja on ollut kolmesti heinä-elokuussa 2015 ja kerran joulukuussa 2014 .

Varautuminen
uusiksi

Tammikuun jälkeen ESSHP:ssa on varmistettu omaa toimintaa vastaavien tilanteiden varalle.

Takapäivystäjille on otettu käyttöön puhelimet, joissa on kaksois-SIM-kortti ja myös Elisan liittymä. Lisäksi on kiirehditty Virve-puhelinten käyttöönottoa kaikille päivystäjille.

Mikkelissä toivotaan, että Sonera saa tiedottamiseensa ryhtiä. Avoin tiedotus paitsi vioista myös konesalien ja servereiden uudistamisesta helpottaisi myös sairaalan varautumista ongelmiin.

– Näissä riskialttiissa yliheittotilanteissa loppukäyttäjillä voisi olla varajärjestelmät jo viritettynä ja esimerkiksi kotona päivystävillä erikoislääkäreillä olisi varmistuspuhelimet mukana, ladattuina ja päällä, ESSHP muistuttaa.

Lue lisää sairaaloita uhkaavista tietoliikenteen häiriöistä tuoreesta Kuntalehdestä (ilm. 19.5.)

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*