Juha Rehula korosti soten irtoavan täysin kuntapohjasta. (Arkistkuva. Kuva: Valtioneuvosto / Laura Kotila)

Tampereen yliopiston tiloissa maanantaina järjestettyyn seminaariin odotettiin luonnoksia sote-uudistuksen lakipaketista, mutta niitä ei yllättäen saatukaan. Alivaltiosihteeri Tuomas Pöysti vakuutti seminaarissa, että lakiluonnoksia julkistetaan tämän kuun aikana.

Julkistaminen on siirtynyt eteenpäin jo monta kertaa.

Sote-uudistuksen valmistelusta vastaavan perhe- ja peruspalveluministeri Juha Rehulan, kesk., mukaan tulossa on 600 liuskaa, joissa on 25 lakikokonaisuutta. Pykäliä on 590.

Rehula sanoi Tampereella, että jatkolinjaus sote-palveluiden valinnanvapaudesta tehdään ”ihan lähiaikoina”.

Hallituksen linjaustahan ei ole vielä kuultu. Erityisesti kokoomus ajaa mahdollisimman laajaa valinnanvapautta.

Rehulan mukaan valinnanvapausmalli aiotaan saada pykälämuotoon marras-joulukuussa, jolloin lausuntokierros alkaisi.

Valinnanvapauden piiriin ovat tulossa perustason palvelut ja osin myös erityistason palvelut.

Professori Mats Brommelsin johtama ryhmä esitti toukokuun lopussa, että asiakkaan valinnanvapaus pitäisi toteuttaa siten, että asiakas listautuisi valitsemaansa sosiaali- ja terveyskeskukseen, joka tarjoaa tietyt peruspalvelut.

Lisäksi asiakas voisi valita muista valinnanvapauden piiriin kuuluvista palveluista, jos keskus on arvioinut hänen niitä tarvitsevan.

”Kuntapohjasta irti”,
Rehula toisti

Sosiaali- ja terveydenhuollon edellinen uudistusyritys kaatui viime vaalikaudella eduskunnan perustuslakivaliokuntaan, joka totesi tuolloin, että vastuu sote-palveluista pitää olla yhtä kuntaa suuremmalla toimijalla.

Nyt valmistellaan uudistusta, jossa järjestämisvastuu siirtyisi vuoden 2019 alussa maakunnille.

Rehula muistutti, että jos yhdenkään kunnan budjetissa on silloin varattu eurokaan nykyisiin sosiaali- ja terveydenhuollon palveluihin, niin jotain on mennyt pieleen.

-Sote otetaan kuntapohjasta irti, hän kiteytti moneen kertaan tavoitteen.

Kunnilla ei olisi jatkossa rahaa eikä myöskään henkilöstöä sosiaali- ja terveyspalveluissa.

Työterveyshuollon rahoitukseen ja palvelutuotantoon ei olla koskemassa.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Aiemmat kommentit

  1. Kuntalehti:

    ”Rehula muistutti, että jos yhdenkään kunnan budjetissa on silloin varattu eurokaan nykyisiin sosiaali- ja terveydenhuollon palveluihin, niin jotain on mennyt pieleen.”

    Kaikki on mennyt pieleen, kun ministeri Rehula (kesk.) on valtioneuvostolle siirtänyt ja irrottanut 1) verotusoikeuden ja tosiasiallisen 2) järjestämisvallan pois maakuntien, kuten Etelä-Karjalan sisään jääviltä kuntaverovelvollisilta — toisin sanoen perustuslaissa säädetty verotusoikeus ja kansanvalta on pyövelin pölkyllä!

  2. Kuntalehti:

    ”Sote-uudistuksen valmistelusta vastaavan perhe- ja peruspalveluministeri Juha Rehulan, kesk., mukaan tulossa on 600 liuskaa, joissa on 25 lakikokonaisuutta. Pykäliä on 590.”

    Kuinka monta liuskaa ja kuinka monta uutta lakipykälää on tarvittu vapaaehtoisen Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin perustamiseen vuonna 2009?

    — Ei yhtään uutta lakipykälää, eikä normia!

    ”Kuntapohjainen”, perustuslaillinen ja perustuslakivaliokunnan vahvistama Etelä-Karjalan aidosti kansanvaltainen, verotusoikeudellinen sosiaali- ja terveyspiiri, on omalta osaltaan hoitanut kuntoon 3 miljardin euron kestävyysvajeen vuosia etuajassa.

    — Tämä on perustunut nimenomaan siihen, että se on ”kuntapohjainen”.

    Sipilä tuhoaa Etelä-Karjalan perustulaillisuuden!

    Vastuuministeri, keskustapuolueen Juha Rehula irrottaa Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin — verotusoikeudellisen ”maakuntaitsehallinnollisen soten” — kuntapohjasta. Järjetöntä kestävyysvajeen 3 miljardin kannalta, ja perustuslaillisesti ongelmallista!

    Kuntapohjasta irrottaminen tehdään vain siksi, että Kokoomuksen & Sipilän tilaaja-tuottaja-malli ts. kestävyysvajeelle ja julkiselle taloudelle tuhoisa, perustuslain kannalta ongelmallinen valinnanvapausmalli yritetään väkisin vivuttaa lainaäädääntöön perustuslakivaliokuntaa huijjaamalla.

    Tarkoitus on ”palauttaa verotusoikeus kuntapohjaan joskus”. Toisin sanoen pääministeri Sipilä tekee ”kotikunnille” sote-hallaa saadakseen rahaa yksityisille sote-bisneksille — kuvittelemalla, että samalla syntyvät 3 miljardin säästöt. Säästöä ei synny — päinvastoin.

    Paradoksaalista: 3 miljardin säästöissä on Sipilän hallitus on käyttänyt ”kuntapohjaista” Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin saavutuksia laskentapohjana; nyt Etelä-Karjalan sote-integraatio tuhotaan Sipilän uholla, ja säästöjen kannalta keskeinen säästöjärjestelmä — ”kuntapohja” — heitetään Kankkulan kaivoon. Miksi, pääministeri?

    Sipilän-Soinin (vaikeuksissa rypeneen Jyrki Kataisen) ensimmäisen soten 23.3.2014 tarkoitus oli juuri perustuslakiongelmainen tilaaja-tuottaja-malli. Pääoppisitiojohtaja Timo Soini puhui perustuslain muuttamisesta. Nyt sitä tehdään valtion rahoittamilla, 18 valtioaluehallinnolla, jotka eivät ole maakuntia eikä aluekuntia.

    — Itsehallinnosta ei saa rehellisyyden nimissä puhua!

    Tuskin edes valtiovarainministerin salkun löysästi kokoomukselle jättänyt Soini tietää mitä ne valtion aluehallinnot ovat perustuslain kannalta.

    Soinin on kirjoitettava perustuslaki uudestaan itse tai siirryttävä takaisin ruotuun.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä