Uuden sote-lain on tarkoitus astua voimaan heinäkuussa. Moni asia on kuitenkin yhä auki. (Kuva: Ville Miettinen)

Sote- ja maakuntauudistusten viemisessä eteenpäin aiotussa aikataulussa alkaa olla todella kiire, sanoo Kuntaliiton valtuuston puheenjohtaja Mauri Pekkarinen, kesk.

– Monet asiat on vielä auki. Voidaan sanoa että ei ole olemassa valmista mallia johon konkreettisesti voi ottaa kantaa. Esimerkiksi koko valinnanvapauskysymys on auki, eihän siitä vielä tiedetä miten se tarkkaan ottaen menee.

Soten valinnanvapauden lakiesitys pitäisi saada eduskuntakäsittelyyn talvella, jotta olisi mahdollisuuksia saada laki voimaan heinäkuun 2017 alussa , kuten on tarkoitus. Esitysluonnosta odotetaan lausuntokierrokselle marras-joulukuun taitteen tienoilla.

– Jos meinataan osana kokonaisuutta viedä eteenpäin, sen olisi itse asiassa pitänyt olla jo, tai olla näinä päivinä. Lausunnonantoon on varattava 90 päivää, on selvä että sen asian kanssa on jo kiire, Pekkarinen sanoo.

Muutenkin Pekkarinen näkee laajan kokonaisuuden aikataulun erittäin kiireisenä. Lausuntokierroksella jo olleet lakiesitykset saivat paikoin erittäin kriittisiä arvioita.

– Täytyy toivoa että jonkinlaisessa säällisessä järjestyksessä tämä voisi edetä. Prosessi on toteuttava tavalla jossa hiertymät jää mahdollisimman vähäisiksi, Pekkarinen sanoo.

Valtuuston II varapuheenjohtaja Sampsa Kataja, kok., on pessimistinen aikataulun pitämismahdollisuuksien suhteen, jos ajatellaan sekä soten että hallinnon ja tehtävien siirron mullistavaa uudistusta.

– Jos tulla aikataululla mennään, saadaan sote-palvelut yhdistettyä. Mutta että saataisiin kuntien rahoitusasema, investointimahdollisuudet ja muut tämän tyyppiset järjestelmät muutettua, pidän sitä täysin mahdottomana, Kataja sanoo.

Katajan mielestä aikataulua pitäisi muuttaa.

– Sen pitäisi käytännössä merkitä, että hoidetaan sote-palvelut aikataulun puitteissa ja muut kysymykset otetaan laajaan ja syvälliseen valmisteluun ja kansalaiskeskusteluun.

Soten hoitamista ensin ja hallintoa sekä tehtäviensiirtoa vasta sitten esitti myös Kuntaliiton valtuuston demariryhmä puheenvuorossaan torstaina, kun valtuusto käsitteli kuntien antamia lausuntoja uudistusten lakiesityksistä.

– Monet hallituksen sote-esityksen keskeiset elementit, mm. yhtiöittäminen, uudistuksen aikataulu ja omaisuuden siirtomalli, saivat lausuntokierroksella murska-arvion. Hallitus ei voi jättää näitä lausuntoja huomioimatta. Sote-uudistuksessa on nyt palattava alkuperäisiin tavoitteisiin terveyserojen kaventamisesta, kansalaisten tasa-arvoisten palveluiden turvaamisesta ja kustannusten pitämistä kohtuullisina. Hallituksen mallilla nämä tavoitteet eivät toteudu, SDP:n ryhmän puheenjohtaja  Mika Kari sanoi.

Kari on valtuuston I varapuheenjohtaja.

Valtuusto päätyi lopulta yksimielisessä kannanotossaan toteamaan, että kuntien antamat lausunnot lakiesityksistä edellyttävät muutoksia lakiluonnoksiin

Kuntaliiton valtuusto on liiton ylin päättävä elin, joka valitaan joka neljäs vuosi jäsenäänestyksellä kuntavaalien jälkeen. Valtuustossa on 76 jäsentä, joista yksi edustaa Ahvenanmaata.

Lisää aiheesta:

Kuntaliiton valtuuston kannanotto

Sampsa Kataja: Uudistukset uuteen valmisteluun

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Aiemmat kommentit

  1. Käytäntöön vakiintunut strateginen, perustuslaillinen kuntayhtymämalli sanoo:

    Strategiset, itsehallinnolliset kuntayhtymät

    Perustuslakivaliokunnassa suora vaalitapa ei ole mikään itsehallinnon tai vielä vähemmän vahvan kansanvallan tae 18 alueella verrattuna kuntayhtymiin, varsinkin kun päätetään sekä keskussairaaloista että aluesairaaloista ja kuntien asukkaiden peruspalveluista, lähipalveluista.

    Strategisia päätöksiä itsehallinnollisesti ja kansanvaltaisesti tekevä, verotusoikeudellinen Pohjois-Karjalan Siun sote -kuntayhtymä aloittaa tuota pikaa 1.1.2017. Ei tarvita maan nykyisen hallituksen lakeja ja monimutkaista rakennetta pirstaloimaan Siun soten kustannustehokasta toimintaa. Maan hallitus ei voi lakien kanssa estää kestävyysvajeen saamisen kuntoon Siun sotessa ja muissa sote-kuntayhtymissä.

    Suomen poliittiseen ilmapiiriin sopii parhaiten 18 maakunnallista kuntayhtymää tai 18 monialakuntayhtymää. Parlamenttipuolueet luovat 18 alueella kuhunkin 18 alueeseen sopivan mallin. Innovoidaan ja kokeillaan omia hyviä menetelmiä ja opitaan toisilta jatkuvasti jokainen päivä. Kuppikuntaisuus ei kuulu nykyaikaan.

    Kuntaliitoksilla, maakunnilla ja valinnanvapaudella uhoaminen ei vie mitään eteenpäin. Aikaa ja energiaa voi käyttää hyödyllisempään. Kukaan ei menetä mitään. Kaikki ovat tekijöitä ja yhteiseen hiileen puhaltajia.

    Parlamentaarinen kättä päälle -sopimus.

    1) AVI- ja ELY-uudistus 18 alueelle.

    2) Sosiaali- ja terveyspalvelu-uudistus vapaaehtoisten 18 ”Eksoten”-mallilla.

    — Laatu ja jonotusajat eduskunnan säätämän lain mukaisesti koko maassa.

    — Vuoden 2018 alusta lähtien kaikilla 18 kuntamuotoisella alueella demokraattisten kuntayhtymävaltuustojen ohjauksessa sosiaali- ja terveyspalvelut, palo- ja pelastustoimi, ammatillinen koulutus, kuten nykyisin perustuslaillisesti kuntamuotoisessa Etelä-Karjalan maakunnassa kuntalain mukaisesti.

    — Nykyinen rahoitusperiaate ja kustannusvastaavuuden periaate (nykyinen valtionosuusjärjestelmä).

    — Kestävyysvaje kuntoon siten, että vuosibudjetit laaditaan vuoden 2010 alusta toiminnan aloittaneen Eksoten vuoden 2013 tasolla 3163 euroa per asukas tai sitä paremmalla tasolla esimerkiksi 2559 euroa per asukas. Asukkaita 5,4 miljoonaa.

    — Kuntatalouden edun tähden jokainen kuntayhtymä pyrkii muiden kuntayhtymien budjettiin euroa per asukas. Samalla parannetaan laatua, lähipalveluja, ennaltaehkäisevää työtä, nopeaa palvelua, tehokasta kuntoutusta, hoidon vaikuttavuutta jne. Erityisesti katsotaan palvelujen käyttäjät, joiden terveyserot on tunnistettavissa sekä se 10 prosentin osa, joka käyttää palveluista 80 prosenttia.

    Eduskunta palkitsee hyvistä saavutuksista bonuksilla.

    Verkossa: Man kan lära av varannan

    Verkossa: Eksotesta pitää ottaa oppia

    PS

    Eksoten järjestäjä-rahoittaja-tuottajan demokratia käyttää yksityisiä palveluja 80 miljoonan edestä pullonkaulojen avaamiseksi.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä