Valinnanvapauden toteutus sote-uudistuksen yhteydessä on osoittautunut yllättävän vaikeaksi. Kuva Espoon Isossa omenassa olevalta terveysasemalta. Kuvaaja: Seppo Haavisto.

Hallituksen sote-pakettia uhkaa suurin kriisi sitten pääministeri Juha Sipilän erouhkausten, jolloin keskusta ja kokoomus tekivät sopimukseen 18 maakunnasta ja valinnanvapauden toteuttamisesta samanaikaisesti sote-uudistuksen kanssa.

On jo ilmeistä, että valinnanvapauslaki ei ehdi eduskuntaan käsiteltäväksi yhtä aikaa siellä jo olevien maakunta- ja sote-järjestämislakien kanssa. Eikä se missään tapauksessa ehdi otettavaksi käyttöön 2019, jolloin maakunta- ja sote-uudistuksen on tarkoitus astua voimaan. Valinnanvapauden kytkeminen maakuntauudistukseen on kuitenkin ollut hallituksen näkemysten koossapitävä liima.

Virkamiehet ministeriöissä ovat jo pitkään olleet vakuuttuneita siitä, että annetussa aikataulussa ei pystytä valmistelemaan valinnanvaputta koskevia lakeja, jotka täyttäisivät myös perustuslain vaatimukset ja muodostaisivat riittävän ja toimivan muodon toiminnalle.

Maakunnissa valmistelevat virkamiehet ovat yhä äänekkäämmin todenneet, että valmisteluaika koko uudistukselle ei riitä. Erityisiä ongelmia on suurimmalla maakunnalla, Uudellamaalla, joka pääsi alkuun muita myöhemmin, kun pääkaupunkiseudun erityisasemaa selviteltiin ensin sote-palveluissa ja sitten kasvupalveluissa.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



Kolmas ongelma on valinnanvapauden sisältö, josta hallituspuolueiden kansanedustajien näkemykset ovat vielä kaukana toisistaan.

Virkamiehet korottavat ääntään

Projektia johtava alivaltiosihteeri Tuomas Pöysti kertoi eilen Kuntalehdessä, että soten valinnanvapauslakiluonnosta rukataan jo uusiksi. Hän vahvisti, että valinnanvapausuudistuksen aikatauluihin ja maakuntien palvelutarjonnan varmistamiseen valmistellaan muutoksia.

Myös Suomen Kuvalehti tiesi kertoa, että muutoksia on tulossa ja että johtavat virkamiehet esittävät hallitukselle valinnanvapausmallin lykkäämistä.

Perussuomalaisten puoluekokous
kummittelee

Tunnetusti maakuntauudistus on ollut keskustalle ja valinnanvapaus kokoomukselle kynnyskysymys koko paketissa. Kokoomuslaiset ovat puheenjohtajansa, valtiovarainministeri Petteri Orpon, johdolla tehneet selväksi, että jos ei tule valinnanvapautta, ei tule maakuntauudistustakaan.

Jos ja kun käy niin, että valinnanvapaus ei ehdi samaan pakettiin sote- ja maakuntalakien kanssa, kokoomus joutuu miettimään, onko se valmis hyväksymään eduskunnassa maakuntahallinnon, jos valinnanvapauden toteuttamisesta ja ennen kaikkea sisällöstä ei ole selviä takeita.

Perussuomalaisten puoluekokous tuo omat mutkansa tilanteeseen. Jos puolueen puheenjohtajanvaihdos johtaa hallituksen kaatumiseen, koko paketin kohtalo on vaakalaudalla.

Hallituksen kokonaispaketti maakuntauudistuksineen ja valinnanvapauksineen on tämän hallituksen luomus, eikä kukaan luota siihen, että mikään muu hallitus sitoutuisi pitämään sen palikat koossa.

Valinnanvapaus tulee

Valinnanvapaus epäilemättä tulee, jossain vaiheessa ja jossain muodossa. Periaatteessa lähes kaikki kannattavat sitä. Mutta jos ja kun valinnanvapautta aletaan rakentaa kokonaan uudestaan, lopputulos voi olla aivan erilainen kuin nyt kaavailtu.

Ensinnäkin jo virkamiehet ovat kaavailleet erilaisia vaihtoehtoja aikataulun lisäksi sisällölle ja toteutukselle. Lausuntokierros on jo tuonut ja tuo edelleen runsaasti muutosehdotuksia.

Toiseksi jos valinnanvapauden viimeistely jäisi seuraavalle hallitukselle, paineet kasvavat.

Esimerkiksi sosiaalidemokraattien ja kokoomuksen valinnanvapausnäkemyksissä on melkoinen ero. Sdp:n mallissa maakuntien, siis julkisen sektorin, rooli olisi huomattavasti suurempi kuin hallituksen ja kokoomuksen ajattelussa.

Muutoksia joka tapauksessa

Hallituksen perusmalli valinnanvapauden toteuttamiseksi on saanut runsaasti kritiikkiä, jonka mukaan se muun muassa latistaa koko sote-uudistuksen perustavoitteisiin kuuluvan integraation. Kritiikkiä tulee myös siitä, että yksityisten yritysten pelätään pääsevän kuorimaan kerman eli tekemään helppoa rahaa, kun eniten hoitoa tarvitsevat jäisivät yhteiskunnan hoidettaviksi.

Myös säästötavoitteiden toteutumista ihmetellään. Valinnanvapautta on perusteltu sillä, että yksityinen sektori toimii tehokkaammin, mutta hintakilpailu ei sisälly malliin. Kustannusten pelätään päinvastoin kasvavan. Yhtälöstä seuraa, että talous tasapainotetaan laskemalla hoidon tasoa tai nostamalla tuntuvasti palvelumaksuja tai niiden yhdistelmällä.

Varsinkin keskustan kentällä napistaan myös siitä, että kunnat suljettaisiin kokonaan sote-palvelujen tuottamisesta.

Myös Kuntaliitto on tehnyt selväksi, että valinnanvapausesityksessä on paljon korjattavaa ja että aikataulu on mahdoton.

Hallinnon arvovalta koetuksella

Kunta- ja maakuntakenttä on ihmetellyt, kummastellut ja kiukutellutkin sitä, että hallitus ylipäätään lähetti itsekin keskeneräiseksi toteamansa mallin kentälle lausuntokierrokselle. Valmistelu jatkuu samaan aikaan kun kentällä sorvataan lausuntoja mallista, joka ehkä on jo ministeriössä toisessa mallissa.

Kentän ymmärrys joutuu entistä kovemmalle koetukselle, jos koko rakennelmaan tehdään ratkaisevia muutoksia.

Esitys lähti keskeneräisenä kentälle, koska hallitus halusi pitää aikatauluistaan kiinni ja erityisesti kokoomuksessa haluttiin pitää kiinni siitä, että valinnanvapaus etenee turvallisesti mahdollisimman hyvin samassa tahdissa.

Keskustalle valinnanvapaus ei missään vaiheessa ole ollut yhtä tärkeä, mutta kyllä myös sen eduskuntaryhmässä kasvoi halu nähdä valinnanvapauspaketin sisältö samaan aikaan muun kokonaisuuden kanssa, kun kerran valinnanvapaus joka tapauksessa oli tulossa.
Perussuomalaisten matala profiili on herättänyt ihmettelyä paitsi julkisuudessa myös hallituskumppanien keskuudessa.

Valinnanvapauslakien valmistelusta STM:ssä lisää täällä.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Aiemmat kommentit

  1. Mikä ihmeen hallinnon uskottavuus tässä nyt menee? Meni jo aiemmissa vaiheissa tätä puuhastelua.

  2. Miten mahtaa käydä kuntien tarjoamien kinteistö- siivous- ja ruokapalveluiden pakkoyhtiöittämisen

  3. Kelan korvaukset yksityisistä terveyspalveluista lisäisivät helposti valinnanvapautta, jos korvausten tasoa nostettaisiin roimasti. Tällöin jokainen voisi valita nykyistä vapaammin ja hallinnolliset mallit ovat valmiina.

  4. Ei tuu kesää ja kaatuu tämäkin himmeli kuten Sote ”ykkönen” ja Käteisen fantastinen kuntauudistuskin… Kunnissa kannattaa jatkaa sotemenojen sopeuttamista ja järkeistämistä kuten tähänkin asti. Isoimmissa kaupungeissa jonottaminen hoitoon pääsyyn jatkuu kuten tähänkin asti. Ei tule toimivilta syrjäseuduilta apuja tähänkään hätään!

  5. Joko viimein virkamieskoneisto maakunnissa ja kunnissa havahtuu huomaamaan, kuinka eduskuntavaalien ajan pimennossa pidettyä MAAKUNTAHALLINTOUUDISTUSTA lähdettiin poliittisen liikkeen toimesta pakkojyräämään Suomeen. Tässä lilliputtimaassa riittää vallan hyvin maksamista ja hoitamista kahdessa isossa instituutiossa, valtio – ja kunnat.
    Nythän vängättävän maakuntahallintojärjestelmän tarpeellisuudesta tai tarpeettomuudesta ja kuntien tahdonmuodostuksesta, kuntalaisten tahdosta senkään vertaa, ei ole minkäänlaista julkista mielipiteenmuodostusta. Vain syksyllä 2015 kahden vahvimman hallituspuolueen keskinäinen sopimus, joka despoottimaisesti jyrättiin hallituksen yhteiseksi esitykseksi. Sosiaalipalvelut hoidetaan kunnissa tosi hyvin nykyjärjestelmässä. Riittäisi vallan hyvin Terveyspalveluita koskeva uudistus ilman mitään mammuttimaisia maakuntahallintohimmeleitä, niistähän juurikin piti kustannussyistäkin päästä eroon.
    Aprikoi…

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*