Ihminen voi kerätä itse tietoa tilastaan ja antaa sen hoitohenkilökunnan käyttöön.

Sosiaali- ja terveydenhuollon peruspalveluihin valmistuu uudenlainen sähköinen toimintamalli. Sen tuottaa Omahoito ja digitaaliset arvopalvelut (ODA) ‑hanke.

Mallista tulee kansalaisille tarjottavien sähköisten hyvinvointipalveluiden runko. Sosiaali- ja terveysministeriö on myöntänyt hankkeelle rahoituksen.

Toimintamalli sisältää luotettavan hyvinvointitiedon jakamisen, erilaiset hyvinvointia ja palvelutarvetta mittaavat testit ja itsearvioinnin. Lisäksi siihen kuuluu yhteistyössä tehtävä hyvinvointisuunnitelma.

Palveluissa käytetään hyväksi ammattilaisten keräämiä asiakas- ja potilastietoja sekä kansalaisen itse tuottamia tietoja, jotka kansalaiset antavat ammattilaisen käyttöön.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



Palvelut ovat yhteensopivia sosiaali- ja terveydenhuollon valtakunnallisten tietojärjestelmäpalveluiden kanssa. Sitä voidaan vastaisuudessa laajentaa uusilla toiminnoilla.

ODA-hankkeen vetäjänä toimii Espoon kaupunki. Siihen osallistuvat Eksote, Helsinki, Hämeenlinna, Joensuu, Keski-Suomen sairaanhoitopiiri Kuopio, Lahti, Oulu, Porvoo, Sodankylä, Tampere, Turku ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri.

 

Käyttöön 2017 lopulla

 

ODA-hankkeen rinnalla toteutetaan muitakin asiaan liittyviä hankkeita, kuten kansallinen omien hyvinvointitietojen talletusmahdollisuus osaksi Kelan toteuttamaa Omakanta-palvelua.

ODA-hankkeen hinta on noin 13 miljoonaa euroa. Valtio ja kunnat jakavat kulut suunnilleen puoliksi.

Ensimmäiset kunnat alkavat käyttää järjestelmää vuoden 2017 lopulla, ja laajemmin se tulee käyttöön vuoden 2018 aikana.

Hallitus on linjannut, että se haluaa muuttaa vallitsevia toimintatapoja. Tätä tarkoitusta varten se on varannut rahoitusta hankkeille, jotka tuottavat kertaluontoisella panostuksella pysyvän toimintatavan muutoksen ja sitä kautta merkittäviä säästöjä jatkossa, STM:stä selvitetään.

Ministeriön mukaan hanke on tarkoitus toteuttaa valtiovarainministeriön digitalisointi-kärkihankkeen rahoituksella sosiaali- ja terveysministeriön ohjauksessa. Se on osa myös sosiaali- ja terveysministeriön Palvelut asiakaslähtöisiksi ‑kärkihaketta.

Kehittämistyö käynnistynyt Kuntaliiton yhteydessä toimivan AKUSTI-tietohallintoyhteistyöfoorumin kautta.

 

Edit: Jutuun lisätty maininta AKUSTI-tietohallintoyhteistyöfoorumista klo 15.18.

 

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*