Kuva: Seppo Haavisto
Monelle kuntalaiselle sijainti ratkaisee palveluntarjoajan.

Sijainti ratkaisee, missä kuntalaiset hoidattavat hampaansa. Asia selviää suun terveydenhuollon valinnanvapauskokeilun ensimmäisestä väliraportista.

Hammashoidon valinnanvapautta on kokeiltu Keski-Uudellamaalla tammikuusta ja Tampereella toukokuun lopulta alkaen. Kummassakin kokeilussa aktiivisimpia palvelun käyttäjiä ovat olleet työikäiset.

Keski-Uudellamaalla kuntalaiset käyttivät valinnanvapauttaan etenkin vuoden 2018 alussa, mutta sen jälkeen yksityisen palveluntuottajan valinneiden kuntalaisten kokonaismäärä on kasvanut hitaasti.

Tampereella 4000 henkilön asiakaskiintiö täyttyi nopeasti. Siksi uusia valinnantekijöitä ei juuri tullut heinä–syyskuun aikana. Lokakuussa kiintiötä kasvatettiin 1000:lla, ja sekin tuli nopeasti täyteen.

Sijainnin lisäksi hammaslääkäriaseman valinnassa painavat lääkäriaikojen saatavuus ja hyvät julkisen liikenteen yhteydet.

Keski-Uudenmaan kokeilualueella kuukausittaiset käyntimäärät ovat vähentyneet kokeilun edetessä.

Tuottajat toivovat pidempiä kokeiluja

Suuria voittoja kokeiluun lähteminen ei ole yksityisille palveluntuottajille tuottanut, etenkään Keski-Uudellamaalla, jossa on käytössä vahvasti kapitaatiokorvaukseen perustuva malli.

Toisaalta kannattavuus ei ole ollut tuottajien tärkein tavoite kokeiluaikana, vaan mahdollisuus vaikuttaa kansalliseen kehitykseen ja varautua tulevaan.

Tuottajat olisivatkin toivoneet pidempikestoisia kokeiluja nykyistä laajemmalla väestöpohjalla.

Ne uskovat, että se olisi parantanut kannattavuutta ja tuottanut enemmän tietoa tulevan varalle. Lyhyt kokeiluaika saa kritiikkiä siitä, ettei se anna realistista kuvaa toiminnasta eikä mahdollista kustannusvaikutusten tai terveysvaikutusten analyysia.

Nyt julkaistavassa ensimmäisessä raportissa on tarkasteltu erityisesti asiakkaiden käyttäytymistä sekä tuottajien näkemyksiä. Raportti pohjautuu tuottajien haastatteluihin, järjestäjien toimittamiin asiakaspalautteisiin, vaihdon syy –kyselyihin ja tilastotietoihin.

Tiedot ensimmäisellä raportointikierroksella ovat vielä puutteellisia, minkä lisäksi kokeilujen erilaisen toteutuksen vuoksi alueita ei ole kaikilta osin mahdollista vertailla.

Väliarvion perusteella kokeiluihin tehdään pieniä muutoksia.

Keski-Uudenmaan kokeilussa tehdään korvaussummiin indeksikorotuksia ja parannetaan toiminnan yleisiä ehtoja, jotta yksityisten palveluntuottajien kokemat riskit pienetyisivät.

Tampereella taas on otettu käyttöön mobiilipohjainen asiakaspalautejärejstelmä, josta saatavaa tietoa jaetaan palveluntuottajille.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä