Näkemyksiä Tampereen mallista kerättiin huhti-toukokuun aikana sähköisesti toteutetulla henkilöstökyselyllä, johon vastasi 2430 henkilöä eli 26 prosenttia kyselyn saaneista.
 
Tampereen mallin osia ovat tilaaja–tuottaja-malli, pormestarimalli ja asiakaslähtöinen prosessimalli.
 
Erityisen kovaa kritiikkiä henkilöstöltä sai tilaaja–tuottaja-malli. Johtajista 56, esimiehistä 68, asiantuntijoista 67 ja työntekijöistä 62 prosenttia on sitä mieltä, että tilaaja–tuottaja-malli ei toimi hyvin. Avoimissa vastauksissa mallista luopumista vaadittiin yleisesti.
 
Positiivisena asiana nähtiin tosin se, että malli on lisännyt kustannustietoisuutta. Vastaajat olivat sitä mieltä, että palvelujen tuotteistus on mallin aikana edennyt, mutta viime aikoina se on jossain määrin pysähtynyt.
 
Henkilöstön käsitys pormestarimallista on kohtalaisen positiivinen. Avoimissa vastauksissa tosin kritisoitiin apulaispormestareiden määrää ja rooleja. Vastaajien näkemyksen mukaan pormestarimalli on vahvistanut poliittista päätöksentekoa. Samaan aikaan toivotaan pormestarien näkymistä työntekijöiden arjessa ja toisaalta toivotaan, ettei politiikka puuttuisi tuotantoon.
 
Henkilöstökyselyn alustavia tuloksia ja kustannusvaikutusten tarkastelua esiteltiin kaupunginhallituksen suunnittelukokoukselle maanantaina 19. toukokuuta.
 
Henkilöstökyselyn tulokset ovat alustavia ja tutkimusryhmä jatkaa niiden analysointia. Lopulliset tulokset käsitellään osana toimintamallin arvioinnin väliraporttia ensi syyskuussa. ​
Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*