Imatran suunnalla ei hurraa-huutoja kuulunut, kun sosiaali- ja terveysministeriö julkisti torstaina iltapäivällä laskelmansa. 28.000 asukkaan Imatran rahoitusosuus sote-menojen osalta nousee ministeriön laskelmissa 87 miljoonasta 101 miljoonaan euroon.

-Eihän tämä mitenkään ruusuiselta näytä Imatran vinkkelistä katsottuna. Tässä on palkka hyvästä työstä, jota olemme tehneet kuntalaisten palveluiden kehittämisessä. Näyttää siltä, ettei olisi kannattanut tehdä mitään, kun valtiovalta näin meidät palkitsee, huokaa kaupunginjohtaja Pertti Lintunen.

Asukasta kohden laskennallinen muutos on euroa vaille viisisataa. Tasauskatto loiventaa iskua, mutta pureksittavaa riittää.

-Meidän talousjohtaja laski, että vuonna 2020 laskelmat tietää meidän sote-menoihin reilun 10 prosentin korotusta. Veroprosentteina se on 2,5. Ja kaikki tämä raha on pois Imatralta ja maakunnasta, kaupunginjohtaja Lintunen painottaa.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Aiemmat kommentit

  1. Avatar Oikeuskansleri on ylin laillisuusvalvoja Suomessa ja Etelä-Karjalan maakunnassa sanoo:

    Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri Eksote on perustuslain 19 §:n ja 121 §:n mukainen vuodesta 2010 lähtien.

    Demokraattinen Eksote-valtuusto:

    1) Järjestämispäätökset.

    2) Tuotantopäätökset.

    3) Budjetti- ja rahoituspäätökset.

    4) Hallinnon rationalisointipäätökset, kustannusten hillinnän päätökset, tuottavuuden parantamispäätökset.

    5) Ennaltaehkäisevä sosiaali- ja terveyspalveluiden työ.

    6) Tehokas kuntoutus.

    Näillä päätöksillä Eksote toimii, kuten perustuslaillisen tulee toimia kustannuksia hillitsevästi.

    Imatra sopii hyvin tähän perustuslain 121 §:n mukaiseen kustannustehokkuuteen ja lakisääteiset tehtävät täyttävään Eksote-valtuustoon.

    – Kaikissa Eksote-kunnissa Eksoten valtuusto voi itsehallinnollisesti päättää Imatran hyvien käytäntöjen käyttöön otosta. Tästä seuraa Eksoten hyvän kustannustehokkuuden paraneminen, mikä on sekä itsehallinnollisten asukkaitten kuntien ja itsehallinnollisten asukkaitten Eksoten etu – myös valtio hyötyy itsehallinnollisesta Eksotesta, joka tekee itse järjestämispäätökset, tuotantopäätökset, budjetti- ja rahoituspäätökset.

    1) Eksotessa Imatralla on ääni- ja päätösvaltaa kustannusten hillinnästä.

    2) HUS-ervan yhtymävaltuustossa on 122 edustajaa ja vielä enemmän, kun Päijät-Häme liittyy siihen. HUS-erva on johtajavetoinen – ei demokratiavetoinen.

    Itsehallinnollisen Etelä-Karjalan maakunnan asukkaitten itsehallintoa ei voi siirtää ”itsehallinnollisille johtajille”. Harvainvaltaa!

    Imatralla ts. imatran perustuslaillisesti itsehallinnollisilla asukkailla (perustuslaki ei anna itsehallintoa johtajille) ei heille perustuslaissa annettua ääni- ja päätösvaltaa itsehallinnollisen Etelä-Karjalan maakunnan sosiaali- ja terveyspalveluista voi ottaa pois perustuslain vastaisella neljän puoluejohtajan ”sote-sovulla”. Neljä puoluejohtajaa ei ole Suomen perustuslaki. Stubbin (kok.) hallitus ei ole perustuslaki.

    Hallitukset, eduskunnat ja puoluejohtaja kaatuvat – Suomen perustuslaki säilyy.
    Eksotella ja Imatralla on ollut itsehallinto.

    Eksote perustettiin vuonna 2010, ja on sekä eduskunnan perustuslakivaliokunnan että Suomen eturivin perustuslaki- ja valtiosääntöoikeuden asiantuntijoiden hyväksymä. Muuten Eksote ei olisi voinut toimia.

    Jos eduskunnan perustuslakivaliokunta poistaa perustuslain 19 §:n 121 §:n mukaisilta Eksotelta ja Imatralta ääni- ja päätösvallan, niin tapahtuuko oikeuskanslerin mielestä oikeusvaltioperiaatteiden vakava loukkaus?

    Imatra kysyköön perustuslakijuristeilta ja oikeuskanslerilta.

  2. Google:

    Uusi Suomi 26.11.2014 Ministeriltä väite – professori kumoaa 50-sanaisella virkkeellä

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*