Parhaiten asiakaskokemusten mukaan toteutui potilaan kohtelu, erityisesti tietojen luottamuksellinen käsittely sekä potilaan yksityisyyden kunnioitus. (Kuva: Ville Miettinen)

Terveydenhuollon potilaista kolme neljästä kokee saavansa hyvää kohtelua, mutta toisaalta alle puolet kokee saavansa palvelua riittävän hyvin, käy ilmi Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) katsauksesta.

– Vain hieman alle puolet pääsi hoitoon ja tutkimuksiin riittävän nopeasti ja vain joka kolmas oli aina voinut osallistua omaa hoitoaan koskeviin päätöksiin, kertoo THL:n tutkimuspäällikkö Anna-Mari Aalto tiedotteessa. 

Katsauksessa on tarkasteltu terveyspalvelujen käyttäjien käsityksiä terveydenhuollon asiakaslähtöisyydestä vuonna 2015 kerätyn ”Uudistuvat sosiaali- ja terveyspalvelut” -väestökyselyn pohjalta. 

Yleisimmin ongelmat palveluun pääsyssä liittyivät integraatioon, eli eri palvelujen yhteensovittamiseen ja sujuvuuteen. Joka toinen oli joutunut selvittelemään tilannettaan useaan kertaan ja joka kolmas koki tulleensa pompotelluksi palvelupisteestä toiseen. Korkeat asiakasmaksut tai oma taloudellinen tilanne oli haitannut joka neljännen palvelun saantia. 

Ongelmat potilaskokemuksissa ja hoidon saannissa olivat yleisiä erityisesti paljon palveluja tarvitsevilla, kuten pitkäaikaissairailla ja mielenterveysongelmista kärsivillä, sekä heikommassa sosioekonomisessa asemassa olevilla. 

– Sote-uudistuksen keskeisiä tavoitteita on parantaa asiakkaan asemaa ja turvata palvelujen yhdenvertainen saatavuus. Siksi niiden toteutuminen tulee varmistaa uudistuksen toimeenpanossa. Uudistuksen vaikutusten seuraaminen maakunnissa väestön ja palvelujen käyttäjien näkökulmasta on tärkeää, Aalto sanoo. 

Miettinen Ville
Miettinen Ville
ville.miettinen@kuntalehti.fi
Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*