Palveluketjun suunnittelu voi olla olla hankalaa jatkossa, mikäli terveysasemien sijaintia ei säädellä ja palveluntuottajat voivat perustaa terveysasemia minne haluavat, THL:n raportissa arvioidaan. (Kuva: Ville Miettinen)

Pitkäaikaissairaiden ja useita palveluita tarvitsevien hoidon integraatiota ja sujuvaa palveluketjua voi olla vaikeaa sovittaa yhteen valinnanvapauden kanssa, selviää Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja Tampereen yliopiston tutkijoiden tuoreesta tutkimusraportista.

Raportissa Mitä kuuluu perusterveydenhuolto? Valinnanvapaus ja integraatio palveluiden kehittämisen polttopisteessä tullaan siihen tulokseen, että palvelujen tulisi olla samassa organisaatiossa tai ainakin lähellä toisiaan, jos palveluprosessin sujuvuus halutaan optimoida.

”Tämä organisointimalli kuitenkin tarkoittaa, että lähietäisyydellä ei voi olla useampia samanlaista palvelua tuottavia terveysasemia, joten asiakkaan valinnanmahdollisuudet ovat vähäiset. Samoin, asiakas tulee sidotuksi kaikkien palveluprosessin osien suhteen yhteen palveluntuottajaan”, raportissa todetaan.

Tämä merkitsee, että palveluketjun suunnittelu voi olla olla hankalaa jatkossa, mikäli terveysasemien sijaintia ei säädellä ja palveluntuottajat voivat perustaa terveysasemia minne haluavat.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



– Parhaimmillaan terveysasemien henkilöstö palvelee asiakasta moniammatillisena tiiminä. Terveysasemilla kaivataan mielenterveyden, fysioterapian, sosiaalityön ja päihdetyön hoitohenkilökuntaa. Ja erikoislääkäreiden konsultoinnin tulisi olla sujuvaa. Erikoissairaanhoidon ja sosiaalipalveluiden integraatio on toistaiseksi vähäistä, sanoo THL:n tutkimuspäällikkö Timo Sinervo.

 

Äärimmäinen integraatio
rajoittaa valinnanvapautta

Hoidon jatkuvuuteen ja hoitoketjun sujuvuuteen on kiinnitettävä huomiota erityisesti siksi, että Suomessa perusterveydenhuollon asiakaskunta poikkeaa useimpien muiden maiden asiakaskunnasta erityisesti työterveyshuollon ja jossain määrin myös yksityisten vakuutusten ja yksityisen sektorin tarjoaman hoidon vuoksi, THL muistuttaa.

Kun työikäiset käyttävät pääosin työterveyshuoltoa, painottuu terveyskeskusten työ pitkäaikaissairaiden hoitoon

Toteutustavasta riippuen valinnanvapaus ja hoidon integraatio voivat olla myös ristiriidassa keskenään. Pitkälle viety integraatio voi rajoittaa tai hankaloittaa valinnanvapautta. Toisaalta maksimaalinen valinnanvapaus voi pilkkoa hoitoprosessit, jolloin kokonaisuuden hallinta on vaikeaa ja jonot ja viiveet kasvavat.

– Jos valinnanvapautta halutaan lisätä, on kiinnitettävä huomiota palvelujen sujuvuuteen ja että terveysasemilla on riittävän moniammatillista henkilöstöä. Tarvitaan myös vahvaa asiakasohjausta ja potilaiden hoitoprosessien johtamista. Valinnanvapausmalli on suunniteltava siten, että se mahdollistaa innovaatiot ja toiminnan kehittämisen, sanoo Tampereen yliopiston tutkijatohtori Liina-Kaisa Tynkkynen.

 

Asiakkaat korostavat
palveluiden toimivuutta

THL:n Uudistuvat sosiaali- ja terveyspalvelut -väestökyselyn mukaan asiakkaat pitävät valinnanvapautta tärkeänä, mutta korostavat palveluiden toimivuutta.

– Asiakkaat pitävät hoitopaikan valintaa ja erityisesti hoitavan ammattilaisen valintaa tärkeänä, kertoo THL:n tutkimuspäällikkö Anna-Mari Aalto.

na%cc%88ytto%cc%88kuva-2016-10-13-kello-11-28-48

– Toisaalta sote-uudistuksen tavoitteista tärkeimpinä pidettiin palveluiden sujuvuutta, peruspalveluiden vahvistamista ja yhdenvertaista saatavuutta. Vain joka viides väestöstä valitsi valinnanvapauden kolmen tärkeimmän joukkoon.

Terveysasemaa vaihtaneita on vielä vähän. Väestössä vaihtajia on 4-6 %, terveyskeskusten asiakkaista keskimäärin 8 % on vaihtanut terveysasemaa. Terveysasemien välillä on eroja vaihtajien määrissä. Asiakkaan valinnan kannalta olennaista tietoa hoidon laadusta ja hoitoon pääsystä on vielä huonosti saatavilla. Helposti saatavissa olevan vertailukelpoista ja ymmärrettävissä olevaa tietoa tulee olla nykyistä merkittävästi paremmin saatavilla.

Valint-hankkeessa selvitettiin neljän kunnan alueella valinnanvapauden toteutumista ja vaikutuksia asiakkaiden, henkilöstön, palveluiden tilaajan ja tuottajan näkökulmasta sekä kansainvälisestä näkökulmasta. Tutkimuksessa käytettiin laajoja asiakaskyselyitä, kyselyä terveysaseman vaihtajille sekä johdon ja henkilöstön haastatteluita. Väestökyselyssä selviteltiin muun muassa väestön mielipiteitä valinnanvapaudesta sosiaali- ja terveydenhuollossa.

na%cc%88ytto%cc%88kuva-2016-10-13-kello-11-29-52

Tutkimusraportteihin:

T Sinervo, L-K Tynkkynen, T Vehko (toim.). Mitä kuuluu perusterveydenhuolto? Valinnanvapaus ja integraatio palveluiden kehittämisen polttopisteessä. 

A-M Aalto, M Junnila, A Muuri, T Sinervo, T Vehko, M Pekurinen. Väestön mielipiteitä valinnanvapaudesta sosiaali- ja terveydenhuollossa. 

Lue myös:

Kuntaliitto huolissaan valinnanvapauden yksityiskohdista

Valinnanvapauden virkamiesluonnokset julki – valmisteluun tarjotaan kahden vaiheen mallia

Aiemmin sote-integraatiosta:

Tutkimus: Sote-integraatio on mahdollinen – mutta siihen vaaditaan tahtoa

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Aiemmat kommentit

  1. Hyvin toimivaa, jatkuvasti omalla motivaatiolla paranevaa ei pidä muuttaa sanoo:

    ”Parlamentaarinen”, perustuslaillinen, verotusoikeudellinen, itsehallinnollinen Etelä-Karjala.

    Maan hallituksista ja parlamentista riippumatta, Etelä-Karjalan parlamenttipuolueet perustivat vuonna 2009 sosiaali- ja terveyspalvelujen hoitoketjujen hallinnan verotusoikeudellisten jäsenkuntien rahoittamana, järjestämänä ja tuottamana.

    Alueen asukkaitten luottamushenkilöt ovat valtuustossa: perustuslaissa säädetty kansanvalta ja verotusoikeudellinen aito itsehallinto — perustuslain 121 §:n kaikki momentit täyttyvät.

    Täyden palvelun 24/7 päivystys toimii.

    _
    1) Kymen Sanomat verkossa 12.1.2015

    Aalto-yliopiston tutkijat: Kymenlaakson sote-kustannuksista pois 66 miljoonaa

    Lainaus

    ”Etelä-Karjalan sote-alue (Eksote) on noussut tutkijoiden silmissä malliesimerkiksi hyvin rakennetusta palvelujärjestelmästä. Tai ainakin tehokkaasta.

    Aalto-yliopiston tutkijat ovat laskeneet, että jos koko Suomi siirtyisi Eksoten malliin, vuosikustannukset pienenisivät 12 prosenttia 2,6 miljardia euroa”.

    2) Imatralainen verkossa 12.8.2016

    Eksote teki hyvän tuloksen: 4,3 miljoonaa euroa ylijäämäinen

    Lainaus

    ”Ylijäämällä katetaan Eksotelle aiemmin syntynyttä alijäämää suunnitelman mukaisesti. Eksotessa suunnitellaan, että tästä yli jäävällä osuudella voitaisiin lyhentää jonoja ja ostaa toimenpiteitä potilaille.”

    3) Etelä-Saimaa verkossa 29.9.2016:

    Eksote jatkaa nykyisellä hoitajamitoituksella

    Lainaus:

    ”Jälleen voin todeta, että ainakaan Eksoten hallitus ei, kuten ei virkamiesjohtokaan, tule toimimaan Sipilän hallituksen esityksen mukaan, vaan Eksotessa pidetään kiinni nykyisestä hoitajamitoituksesta. Vanhuspalvelut kaikissa muodoissaan on ja pysyy Eksotessa kehittämisen yhtenä painopisteenä.”

    [Kapina laivassa].

  2. Hyvin toimivaa, jatkuvasti omalla motivaatiolla paranevaa ei pidä muutta sanoo:

    Etelä-Karjalan lypsäminen on tj. Sipilän lopetettava!

    Etelä-Karjalan asukkaitten aito, demokraattinen verotusoikeudellinen itsehallinto.

    Yksinkertainen ja tehokas vaalitapa: asukkaat voivat vaikuttaa omiin palveluihinsa äänestämällä kuntavaalissa.

    Voittoa tavoittelematon kunnallinen itsehallinto on tehokas, laadultaan paras Suomessa. Yhdenvertaisuutta ei pidä, nykyisen ja tulevien maan hallitusten toimesta, pilata palvelutasoa ja laatua heikentämällä juuri perustetuissa 18 kuntayhtymässä (PeL 121 § 4. momentti).

    Julkiselle taloudelle haitallinen maan Kepuli pettää aina – hallitus voi vapaasti kaatua. Lehmänkaupat peruttu.

    Etelä-Saimaa verkossa 13.10.2016:

    Eksoten hammaslääkäripalvelut jo yksityisiä palveluja suositumpia — yksityisten hinnoissa huimia eroja

  3. 18 sosiaali- ja terveyspiirin kuntayhtymien jäsenkuntien talous vahvistuu sanoo:

    Sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymät ovat enemmän kuin osiensa summa.

    Tietyt ”johtajat” vastustavat kuntayhtymiä, koska he haluavat vain keskittävää politiikkaa ja gryndereille rahaa.

    Ministerit ovat vitkutelleet hyvien käytäntöjen yksinkertaista käyttöön ottoa vain siksi, että saisivat suuri kuntia, suoraa vaalitapaa valtiohallintoon, soten yksitysitämistä. Pönöttäminen on tärkempää kuin realistiset helpot toimet.

    Ilman massiivista lakien kirjoittelua, seuraavilla toimenpiteillä saavutetaan nopeasti 1,8–3,3 miljardin euron etu Suomen nykyisten kuntien talouteen vuosittain. Selviää kunnallisalan kehittämissäätiön rahoittamassa Aalto-yliopiston tekemässä selvityksessä, mikä perustuu olemassa oleviin talouslukuihin.

    Valtiontalouden tarkastusvirasto VTV ei voi olla tietämätön 1,8–3,3 miljardin säästöpotentiaalista perustuslaillisten sote-sairaanhoitopiirien kuntayhtymien mallilla. Suora vaalitapa vie kuntayhtymiltä motivaation.

    Suurkuntia ajavat ovat täysin hakoteillä. Samoin kuntayhtymiä himmeleiksi haukkujat.

    Luottolukoittajat Fitch ja Standard & Poor´s vakuuttuvat 1820 vapaaehtoisen sosiaali- ja terveyspiirin kuntayhtymän säästöpotentiaalista. Sen sijaan maan hallituksen sote on sekava ja monen asiantuntijan mukaan julkiselle taloudelle kustannuksia aiheuttava.

    18 sote-sairaanhoitopiirin kuntayhtymän asukkaita on kuunneltava ja kunnioitettava.

    _
    Yliopistosairaaloiden tehtävä

    Nykyisin viiden yliopistosairaalan tehtävä on konsultoida juuri perustettuja ja jo olemassa olevia 18 sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymiä ottamaan käyttöön

    1) kussakin sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymässä innovoituja parhaita käytäntöjä.

    Esimerkiksi 7 vuotta toiminut Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri Eksote on kehittänyt käänteentekeviä toimintamenetelmiä. Viiden yliopistosairaalan toimenkuvaan kuuluu saada kaikilla alueilla käyttöön Eksoten menetelmät.

    Vastaavasti Eksote ottaa käyttöön jatkuvasti muiden innovaatioita.

    2) Kunnat ja 18 sosiaali- ja terveyspiirin kuntayhtymät sekä viisi yliopistosairaalaa tuntevat hyvin yksityisten hyvät käytännöt. Nämä otetaan käyttöön heti juuri perustetuissa 18 sosiaali- ja terveyspiirin kuntayhtymässä.

    Kommentteja?

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*