Uusi verkkopalvelu auttaa nuoria arvioimaan omaa elämäntilannettaan.
Kuva: Zekki.fi

Uusi digitaalinen alusta auttaa nuoria löytämään oikeanlaista apua. 

15–25-vuotiaille nuorille suunnattu Zekki-verkkopalvelu julkaistiin 20. tammikuuta ja sen jälkeen jo noin 6 000 ihmistä on tehnyt palvelussa elämäänsä kartoittavan itsearvion. 

Alun perin alustan kehittäjien tavoitteena oli tavoittaa vuoden aikana noin 20 000 nuorta, mutta luultavasti määrä ylittyy jo ensimmäisten kuukausien aikana, arvioivat Diakonia-ammattikorkeakoulun asiantuntija, dosentti Sakari Kainulainen ja projektipäällikkö Reija Paananen

Diak on kehittänyt Zekkiä 12 järjestön kanssa ja Oulun kaupunki lähti kehittämään palveluita Zekkiin viime keväänä. Zekin alkuperäinen tavoite oli hyödyttää myös syrjässä asuvia nuoria, mutta koronavirus teki nuorten palvelujen saamisesta ajankohtaisen asian kaikkialla.

Projektin aikataulua nopeutettiin ja Zekki valmistui puoli vuotta ennen alkuperäistä tavoitetta.

Alustaa hyödynnetään myös pian nuorten Sekasin-chatin kautta. Nuori voi arvioida omaa tilannettaan itsenäisesti esimerkiksi odottaessaan omaa keskusteluaikaansa. 

Nuoret ja palvelut yhteen

Zekki on eräänlainen nuorten palvelu-Tinder, Kainulainen luonnehtii. Se tuo yhteen nuoret ja matalan kynnyksen palvelut. 

Zekki kysyy käyttäjältä 10 kysymystä, joiden vastausten perusteella se laatii yhteenvedon, joka auttaa vastaajaa pohtimaan elämäänsä ja tulevaisuuttaan. 

Vastausten perusteella alusta tarjoaa lisätietoa ja vinkkejä elämäntilanteeseen sopivista palveluista. 

Tällä hetkellä Zekki osaa ehdottaa laajalti tarjolla olevia digitaalisia palveluita, joista suurin osa on kolmannen sektorin järjestöjen tuottamia. Oulussa asuville nuorille Zekki etsii myös lähipalveluita. 

Keväällä Zekki laajentuu myös Kymenlaakson sairaanhoitopiirin alueelle, minkä jälkeen se löytää kymenlaaksolaisille nuorille palveluita heidän omasta kotikunnastaan.

Tulevaisuudessa Zekki saattaa löytää sopivia lähipalveluja missä tahansa kunnassa asuville nuorille tekoälyn avulla. Palvelua kehitetään valtiovarainministeriön Aurora AI -ohjelman kanssa, jotta paikallisten palvelujen lisääminen Zekkiin saataisiin automatisoitua. 

Tausta kuntakokeilussa

Zekki on vuosien työn tulosta. Se sai alkunsa vuosina 2015–2016 Kuopiossa toteutetussa valtiovarainministeriön kuntakokeilussa, jossa kehitettiin monialaista apua tarvitsevien nuorten palveluita.  

Kokeilussa pyrittiin rikkomaan palvelujen siiloutuminen ja löytämään tapoja auttaa nuorta luokittelematta häntä ongelmien tai diagnoosien kautta.

Yhteistyössä nuorten kanssa kehitettiin 3X10D-elämäntilannemittari, jossa tarkastellaan kymmentä nuorten arkeen liittyvää aluetta kolmesta eri näkökulmasta: miltä elämä tällä hetkellä tuntuu, millaisia toiveita on tulevaisuuden suhteen ja miten arvokkaiksi eri elämänalueet koetaan. 

– Jossain vaiheessa päädyimme siihen, että 3X10D ei ole paras markkinointitapa nuorille. Kehitettiin sitten tämä Zekki.

Lisää aiheesta:

Koulun ja työn ulkopuolelle jääneet nuoret saavat vääränlaista apua – ”Koko peruskoulun jatkuneeseen koulukiusaamiseen ei puututtu”

”Nuoria pitää moikata heidän omalla reviirillään” – Jalkautuvaan toimintaan pitkään panostanut Vantaa sai ministeritason kiitosta poikkeusajan nuorisotyöstä

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä