Kuva: Ville Miettinen

Vantaan kaupungin lastensuojelu aloitti uusiksi viilatulla organisaatiolla elokuun alussa. Myös toimintamuotoa on hieman muokattu ennalta ehkäisevän, matalan kynnyksen mallin suuntaan.

– Tarkoitus on, että päästäisiin nopeammin ja varhaisemmassa vaiheessa tarjoamaan tukea ensisijaisesti lapsiperheille, jotta asiat eivät kriisiytyisi ja varsinainen lastensuojelun tarve vähenisi, Vantaan perhepalveluiden johtaja Anna Cantell-Forsbom sanoo.

Uudessa organisaatiomuodossa perhepalveluiden palveluntarve arvioidaan keskitetysti yhdessä yksikössä, kun aiemmin arviointia tehtiin kolmessa yksikössä. Avopalvelujen yksikköjä on nyt aiemman kolmen sijaan kaksi, itäinen ja läntinen. Palvelutarvetta katsotaan koko Vantaan mittakaavassa, ja asiakasmäärää itäisen ja läntisen toimipisteiden kesken pyritään tasaamaan.

– Köyhässä kunnassa painopiste on ollut lakisääteisessä ja viimesijaisessa palvelussa, Cantell-Forsbom taustoittaa uudistusta.

– On ollut riittämättömästi perheiden kotipalvelua tai sosiaalihuoltolain mukaista perhetyötä. Palvelujen saaminen on ollut yleensä sidoksissa asiakkuuksiin.

Matalan kynnyksen palveluista, joihin ei tarvita asiakkuussuhdetta ajanvarauksineen ja muine byrokratioineen, on jo hyviä kokemuksia. Esimerkkinä Cantell-Forsbom mainitsee pari vuotta toimineen perhekoutsi-mallin, jossa kaupungin työntekijät tapaavat pulmistaan ilmoittanutta perhettä vaikkapa kotona, kahvilassa tai leikkipuistossa. Kesällä perhekoutsit ovat olleet tavattavissa Vantaan puistoissa.

– Ei synny pitkää asiakkuutta vaan tavataan enintään viisi kertaa ja jos ei se auta, mietitään mitä palveluja voisi ottaa siihen rinnalle. Osalle riittää ihan puhelinsoitto, kun voi käydä asiaa läpi ja miettiä toisen ihmisen kanssa, mitä omalle asialle voisi tehdä.

Kuormittavuutta pois

Asiakasmääriä tasaamalla kahden toimipisteen välillä pyritään Cantell-Forsbomin mukaan pois ”kestämättömästä” tilanteesta, jossa toisella puolella kaupunkia on hyvä henkilöstötilanne, ja toisella alueella huono henkilöstötilanne ja liian pitkät jonot palveluihin.

Vantaan lastensuojelun tilanne on ollut julkisuudessa viime vuosina, kun työntekijät itse ovat tuoneet kokemiaan työn epäkohtia esille. Työn kuormitus on kasvanut kohtuuttomaksi, kun päteviä sosiaalityöntekijöitä ei ole tarpeeksi, ja työntekijät vaihtuvat tiuhaan.

Nyt voimaan tullut organisaatiouudistus ei tuo lisää sosiaalityöntekijöitä. Palvelutarpeen arvioinnin keskittäminen on kuitenkin mahdollistanut pienen resurssin siirron asiakastyöhön.

– Lastensuojelun kotipalvelua pitäisi saada vielä lisättyä, Cantell-Forsbom sanoo.

– Aika näyttää, olemmeko tehneet liian optimistisesti ja uskoneet että arviointityö onnistuisi pienemmällä resurssilla. Nyt ainakin näyttäisi, että olemme saaneet suoraan asiakastyöhön resurssia.

– Sitäkin olemme ajatelleet tällä uudistuksella, että yksittäinen työntekijä ei kuormitu niin paljon.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*