Suomeen on luotava infraohjelma, joka kattaa useamman vaalikauden. Kuntaliiton toimitusjohtaja Jari Koskisen mukaan mallia tulisi ottaa muista Pohjoismaista. Liikenneinfran budjetointia tulisi kehittää muodostamalla sille oma kehysmenettely.

– Maassa, jossa on niukat resurssit, pitäisi yksissä tuumin pystyä muodostamaan kokonaiskuva siitä, miten liikenneverkko tukee eri alueiden ja samalla koko maan saavutettavuutta, kehitystä ja talouskasvua.

– Infraohjelma, joka ulottuisi useamman hallituskauden yli, tukisi myös kuntien maankäytön pitkäjänteisempää suunnittelua. Samalla se toisi elinkeinoelämän toimintaympäristöön ennustettavuutta ja tukisi talouskasvua, Koskinen perustelee.

Jari Koskinen toteaa, että myös MAL-, eli maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimukset suurimmilla kaupunkiseuduilla tarvitsevat pitkäjänteisempää näkymää tulevaisuuteen.

– MAL-sopimusten tavoitteita ja toimenpiteitä voitaisiin jatkossa kytkeä pitkän aikavälin infraohjelmaan, jos sellaiseen päästään. Tämä edistäisi strategista maankäytön suunnittelua ja asuntotuotannon ohjelmointia ja siten myös talouskasvua.

 

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä