KT:n Jalonen: Työmarkkinoilla tarvitaan lisää luottamusta - sosiaalinen media tuo uusia hankauksia
kuva: Sonja Eloranta
Markku Jalosen mielestä julkisuus ja etenkin sosiaalinen media asettavat tänä päivänä aivan uudenlaisia hankauksia työmarkkinaosapuolten väliseen luottamukseen.
KT:n työmarkkinajohtajan Markku Jalosen mukaan hallituksen ja ay-liikkeen kiista työsopimuslaista ja sitä seuranneet poliittiset työtaistelut kertovat luottamuspulasta.
– Vastaavia tilanteita syntyy tämän tästä myös varsinaisten työmarkkinaosapuolten, työnantajien ja palkansaajien välillä neuvottelu- ja sopimustoiminnassa niin keskusjärjestö-, toimiala- kuin paikallisella tasolla, Jalonen kirjoittaa blogissaan.
Jalonen toteaa, että julkisuus ja etenkin sosiaalinen media asettavat tänä päivänä aivan uudenlaisia hankauksia työmarkkinaosapuolten väliseen luottamukseen verrattuna esimerkiksi kymmenen vuoden takaiseen aikaan.
– On hyvä muistaa, että loppujen lopuksi kyse on hyvin arkisesta työstä ja vuorovaikutuksesta eri osapuolten välillä. Sovituista pelisäännöistä kiinni pitäminen on tärkeää luottamuksen säilymisen kannalta. Luottamuksen edistämistä ei voi ulkoistaa, vaan se on aina ensisijaisesti osapuolten vastuulla.
– Vaikka julkisuus usein kärjistää osapuolten näkemyksiä ja nostaa kiistat esille, yleisesti ottaen luottamus työmarkkinaosapuolten välillä on kohtuullisella tasolla. Työtä luottamuksen eteen on kuitenkin tehtävä joka päivä, Jalonen kirjoittaa.