Visit Rovaniemen markkinointisuunnittelija Kaisa Heiskari.

Rovaniemelle Kuntamarkkinoinnin SM -voiton tuonut joulupukin brändääminen on vaatinut vuosien työn, joka jatkuu yhä päivästä toiseen, sanoo Visit Rovaniemen markkinointisuunittelija Kaisa Heiskari.

Rovaniemi päätti vuonna 2010 nostaa joulupukin keskiöön kaupunkibrändissä ja kohdebrändissä.

Kuntamarkkinointipalkinto on yksi tuloksista. Muitakin tuloksia, ja merkittäviä sellaisia, on tullut.

Vuosi 2015 oli Rovaniemelle ennätyksellinen matkailukausi.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



– Se näkyy matkailijamäärissä, lentomatkailijoiden määrissä, yritysten tuloksissa, median kiinnostuksessa, ihan kaikessa. Olemme itsekin tosi onnellisia ja yllättyneitä, miten isosti se näkyy ja miten iso kiinnostus joulupukkia kohtaan on, Heiskari sanoo Kunta.tv:n haastattelussa.

Mukana brändityössä ovat ”kaikki”: Rovaniemen kaupunki, Visit Rovaniemi, 170 yritystä alueelta, asukkaat ja kotimaiset sekä kansainväliset asiakkaat.

Yrityksiä varten on luotu brändikäsikirja-työkalu, joka avaa käytännössä, miten brändiin sitoutunut yritys toimii.

Ytimessä on joulupukki, joka on tavattavissa vuoden jokaisena päivänä Joulupukin Pajakylässä.

– Toki voi tehdä muutakin asioita. Mutta joulupukki on tähtihetki ja pääasia.

Tietoisuus joulupukista on kasvanut erityisesti Aasiassa.

– Yli puolet matkailijoista on kansainvälisiä vieraita. Kiinalaisten ja japanilaisten määrä nousee kokoa ajan, Heiskari sanoo.

Katso Kaisa Heiskarin haastattelu Kunta.tv:stä:

Kuntamarkkinoinnin SM-hopeaa voitti Helsingin ”Highlights in HEL”:

Pronssia voitti Someron 1950-luvun teema:

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*