(Kuva: Ville Miettinen)

Taitoa Kuntaperintä Oy on kaksi vuotta hakenut sijaa kuntien perintätoimessa. Nyt asiakkaita on 80. Perustamisen aikoihin keskusteltiin julkisuudessa siitä, kuinka hyväksyttävää ylikansallisten perintätoimistojen käyttäminen on, kun kunnat perivät saataviaan omilta asukkailtaan. Kuntaperintä määrittelee toimintansa asiakaslähtöiseksi.

Kuntaperintä on kuntien omistaman Taitoan kokonaan omistama tytäryhtiö. Yritys esiteltiin kaksi vuotta sitten Kuntamarkkinoilla.

– Silloin aloitettiin toiminnan valmistelu. Operatiivista toimintaa on ollut noin puolitoista vuotta, sanoo Taitoan toimitusjohtaja Sami Puukari.

Puukari ei halua arvioida markkinaosuuksia eikä kertoa toimeksiantojen määriä.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



– Markkinoiden kokoa on vaikea määritellä, hän sanoo.

Asiakkaita Kuntaperinnällä on runsaat 80. Mukana on kuntia, kuntayhtymiä ja kuntien omistamia yhtiöitä.

Helsingin Sanomat kertoi maanantaina, että pelkästään terveydenhoidon maksuja meni ulostottoon viime vuonna lähes 400 000 ja että määrä on kasvanut tuntuvasti. Kunnilla on lisäksi paljon muitakin saatavia kuten päivähoitomaksut ja vesimaksut.

Puukari ei kerro Kuntaperinnän toimeksiantojen määrää, sanoo vain, että se on kasvussa, mitä osittain selittää myös asiakaskuntien määrän kasvu.

Myöskään muilla perintäyhtiöillä ei ole tapana kertoa julkisen sektorin osuudesta toiminnassaan.

Varhainen aktiivisuus

Olemme kotimainen kuntien omistama yhtiö, ja tuottomme jää Suomeen ja omistajakunnille, Puukari sanoo. Yhtiön mahdollinen tuotto menee omistajayhtiölle, jonka omistajiin kaikki asiakaskunnat kuuluvat.

Omistajarakenne merkitsee myös sitä, että Taitoa omistajiin kuuluvien kuntien ei tarvitse kilpailuttaa palveluja.

Yhdeksi kilpailuvaltikseen Kuntaperintä lukee sen, että sen oma perintäjärjestelmä toimii suoraan yhteydessä Taitoan asiakaskuntien taloushallintojärjestelmän kanssa.

Toimintaperiaatteissa Puukari korostaa varhaista aktiivisuutta ennen kuin velalliselle ehtii kertyä paljon perintäkuluja.

– Se on tuottanut tulosta ja on kaikkien etu, Puukari sanoo.

Velallisen on helpompi maksaa ennen kuin kuluja on kertynyt paljon ja kunta saa rahansa nopeammin ja varmemmin.

Muutenkin Puukari puhuu velallisen tapauskohtaisesta huomioonottamisesta, vaihtoehtojen esittelystä ja neuvonnasta.

Puukari ei kuitenkaan allekirjoita määrettä pehmeä yhtiön perintätoimille.

– Ei kai perintää koskaan voi sanoa pehmeäksi.

– Kyllä tarkoitus on, että velallinen saadaan maksamaan. Näin kunta saa rahansa toiminnan pyörittämiseen ja varmistaa että palveluiden käyttäjät maksavat käyttämistään kunnan palveluista kaikki solidaarisesti muita kuntalaisia kohtaan.

Omistaja ei odota suurta tuottoa

Puukari kuvaa yhtiön kasvua jatkuvaksi. Tärkeää yrityksen kehittämisessä on toimeksiantajien määrän kasvattaminen, järjestelmän toiminnan varmistaminen ja perinnän laatu.

Omistaja ei odota suurta tuottoa.

– Mutta kyllä tämän toiminnan kannattavaa täytyy olla. Kulut pitää kattaa ja toimintaa kehittää.

Kuntaperintä Oy:n laskutus toimeksiantajille ei perustu saatavien kokoon. Toimeksiantajia laskutetaan suoritetuista toimenpiteistä. Toimenpiteistä päättää toimeksiantaja.

Kuntaperintä ei osta saatavia.

Kunnioittaa kilpailijoita

Puukari asettaa sanansa varovasti vastatessaan kysymyksiin Kuntaperinnän ja muiden perintäyhtiöiden eroista.

– Me olemme pieni toimija ja kunnioitamme isoja yhtiöitä. Keskitymme hoitamaan tätä omaa nurkkaamme.

– Mutta olemme toki tietoisia ylikansallisiin perintäyrityksiin liittyvästä keskustelusta.

– Uskon, että kaikki perintäyhtiöt kunnioittavat hyvää perintätapaa ja lakia.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Aiemmat kommentit

  1. asia.nro-568415 en aio maksaa laskua koska ei ollut sellainen c-todistus jota halusin

  2. Joo, kuntaperintä kokemus: kanslaisopintokurssi 25 €, meinasin maksaa e-passilla, se viivästyi coronan takia, no, 5 € lisää, ja en ajanut kaupunkiin, makselemaan, lisää 5€, no erehdyksessä maksoin 2 kertaa, palautuksesta taas lisää 5 €. Nyt syntyi päätös: arvaas mikä? No, jo on hankalaa, enpä mene kursseille! Kuntaperintä saa tuloksensa. Minä, kokemuksen, olinpa tyhmä. tein virheitä. En tee enää virheitä. Kiitos opetuksesta, hyvä kuntaperintä : )

  3. Ei kannata mennä kansalaisopintokursseille, julmaa on viivästyneen maksun seuraukset, ym virheesi!

  4. kuntaperintä yrittää periä 5€ siitä, että olen vahingossA MAKSANUT LASKUN KAHTEEN KERTAAN.! ONKO TÄMÄ LAILLISTA? Haluatteko, että en enää osallistu kansalaisopiston kursseille epäystävällisen laskutuksen takia? Toimeksiantajanne ei ehkä pidä tavastanne toimia, eivätkä edes tiedä siitä. No myöskään se ei ole kivaa, että e-passilla pitää mennä 30 km päähän maksamaan, ja coronan takia paikka olikin kiinni.

    Hei, Otin kuva kaappauksen tästä viestistäni ja aioin laittaa sen kunnille eteenpäin. He eivät mahda olla kovista linjoistanne iloisia…. kuntaperintä, tulipas nenille, ja paha mieli. ottkaa oppia Klarnasta, kyllä KLARNA OSAA! siellä epäonnistunut maksaja saa ihmisarvoisen kohtelun, eikä kaksinkertaisesta maksusta sakoteta

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*