Kuva: Ville Miettinen
Lumi liittyy yleiesti mielikuvaan Lapista. Kevättalvi on perinteisesti suuri matkailusesonki.

Lapissa toimii kaikkien maakunnan kuntien yhdessä omistama markkinointi- ja viestintätalo House of Lapland. Kuntien lisäksi omistajia ovat Lapin korkeakoulut sekä Lapin Yrittäjät. Se on markkinoinut Lappia profiloiduille kohderyhmille, hankkinut näkyvyyttä av-tuotannolla ja herättänyt huomiota revontulivahdilla.

Yhtiö on toiminut kolme vuotta. Se kertoo tavoittaneensa digitaalisella markkinoinnilla, mediaviestinnällä ja alueella kuvattujen tuotantojen ansiosta satoja miljoonia ihmisiä.

– Esimerkiksi tarinoitamme Lappiin muuttaneista ihmisistä luetaan todella ahkerasti, ja saamme myös suoraa palautetta siitä, kuinka sisältömme on rohkaissut ihmisiä tekemään suuren elämänmuutoksen ja toteuttamaan unelmansa Lappiin muutosta, sanoo viestintäjohtaja Anna Häkkinen.

– House of Laplandin tehtävänä on varmistaa Lapin näkyvyys ja kiinnostavuus matkakohteena, asuinpaikkana, kuvauslokaationa ja arktisena bisnesympäristönä, Häkkinen määrittelee yhtiön tarkoituksen.

– Lappiin halutaan matkailijoiden lisäksi uusia asukkaita, yrityksiä sekä näkyvyyttä tuovia elokuva- ja TV-tuotantoja. Siksi Lappiin on perustettu yhteistä aluemarkkinointia ja viestintää tekevä House of Lapland. Kuntien lisäksi omistajia ovat Lapin korkeakoulut sekä Lapin Yrittäjät.

Matkailun kausityöpaikkoja markkinoidaan

Lapin kasvava matkailu vaatii yhä enemmän työntekijöitä myös Lapin ulkopuolelta. Sesonkitöiden osaajapula nousi nopeasti esiin myös mediassa. TSTO esitteli Lapin matkailualan sesonkitöitä verkkosivuillaan ja Mun Lappi ‑sosiaalisen median kanavissa tavalla, jonka uskoo kiinnostavan kohderyhmää.

Mun Lapin Facebook- ja Instagram-kanavilla tehtiin syksyllä 2017 kotimaan markkinointia, jolla pyrittiin inspiroimaan nuoria työnhakuun Lappiin.

Sesonkityökampanjoilla tavoitettiin Facebookissa ja Instagramissa reilussa viikossa yhteensä 125 000 potentiaalista työntekijää.

Sesonkityöntekijöiden houkuttelemisen esteeksi on noussut asuntopula hiihtokeskuksissa ja alueilla, jonne kausityöntekijöitä erityisesti tarvitaan. Tähän tartuttiin tarjoamalla tietoa paikallisten vinkeistä asunnonhakuun. Se tavoitti sosiaalisessa mediassa 12 500 kohderyhmään kuuluvaa henkilöä. Aihe herätti keskustelua Facebookissa. Käyttäjät innostuivat kysymään ja jakamaan toisilleen vinkkejä.

Juuri nyt House of Laplandilla on käynnissä rekrytointikampanja kansainvälisen työvoiman saamiseksi tulevalle matkailusesongille. Kampanja on tavoittanut noin kaksi miljoonaa ihmistä, kertoo Häkkinen.

Muuttajia haetaan myös ulkomailta

Osaajien houkutteleminen Lappiin on yksi House of Laplandin toimialoista. Tähän saakka osaajamarkkinointia on tehty kotimaassa, mutta nyt markkinointia laajennetaan ulkomaille.

– Pelkkä avoin työpaikka ei enää riitä. Alueen imago on usein jopa työpaikkaa tärkeämpi vetovoimatekijä. Osaajien houkuttelussa kilpailemme kansainvälisesti kaikkien muiden alueiden kanssa. Meidän on käytettävä samoja markkinoinnin keinoja kuin esimerkiksi matkailumarkkinoinnissatoteaa House of Laplandin toimitusjohtaja Sanna Tarssanen yhtiön verkkosivulla.

House of Laplandin teettämän tutkimuksen mukaan Suomen Lappi kiinnostaa asuinpaikkana myös kansainvälisesti. Lappi kiinnostaa erityisesti ihmisiä, joille tärkeää ovat mielenkiintoiset työmahdollisuudet, uralla eteneminen ja turvallisuus.

Kiinnostuneita profiloidaan

Lapin ennestään tunteneet yhdistivät alueeseen mielikuvat puhtaasta luonnosta ja luonnonläheisyydestä. Tutkimus toteutettiin Saksassa ja Espanjassa.

Espanjalaisista haastatelluista 58 prosenttia ja saksalaisista 41 prosenttia piti Lappia mahdollisena muuttokohteena.

Saksassa nousivat esiin menestyskeskeiset etenijät, joille tyypillinen piirre on mahdollisuudet edetä uralla sekä ennakkoluulottomat humanistit, joille merkityksellistä on työn sisältö ja elinympäristö.

Espanjassa Lapista kiinnostuivat reilut oman tiensä kulkijat sekä kuuliaiset turvallisuushakuiset, joiden keskuudessa korostuu sisällöllisesti kiinnostava työ ja uralla kehittyminen.

Elokuvista töitä ja mainetta

Elokuvat on yksi elinkeinotoiminta, jota House of Lapland edistää. Sitä varten on perustettu Lapin elokuvakomissio, jonka tarkoitus on lisätä elokuva-, mainos- ja televisiotuotantojen Lappiin jättämää tuloa sekä niistä saatavaa imagohyötyä.

Tavoitteeseen liittyy Film Friendly -kumppaniverkosto. Se koostuu yrityksistä ja ammattilaisista, jotka palvelevat tuotantoryhmiä.

House of Laplandin palveluksessa on elokuvakomissaari, apulaiselokuvakomissaari sekä av-alan kansainvälistä myyntiä ja markkinointia tekevä markkinointipäällikkö.

Lapissa vuonna 2016 kuvattu kiinalainen realitysarja We are in love sai Aasiassa yli 400 miljoonaa katsojaa. Suurin Lapissa vuonna 2016 toteutettu tuotanto oli amerikkalainen realitysarja Bachelor, jota oli kuvaamassa lähes sadan henkilön kuvausryhmä. Lapissa kuvatut jaksot esitettiin vuoden 2017 puolella USA:ssa, jonka jälkeen ne nähdään kymmenissä eri maissa.

Kotimaista tuotantoa Lapissa on ollut muun muassa Napapiirin Sankarit 1, 2 ja 3.

Revontulivahti kiinnosti

House of Laplandin kautta on muun muassa haettu revontulivahtia. Eräs hotelli (Arctic Snow Hotel, Sinettä) palkkaa joka talvi yhdenrevontulivahdin, jonka tehtävä on valvoa öisin ja seurata revontulia. Kun niitä ilmestyy, hän herättää ihmiset, jotka ovat sitä pyytäneet.

Asiaa koskeva viesti tavoitti yhtiön mukaan 250 miljoonaa ihmistä. Erikoisesta työpaikasta ja sen myötä revontulien ihailusta raportoitiin medioissa ympäri maailmaa. Työpaikkaan tuli tuhansia hakemuksia, Uutta Seelantia ja Singaporea myöten, yhtiöstä kerrotaan.

Yhtiö kertoo tavoittaneensa eräässä kampanjassa digimainonnalla brittimarkkinoilta 319 722 Lapista ja revontulista kiinnostunutta potentiaalista matkailijaa.

Yhtiö tarjoaa kumppanuusohjelmia muun muassa matkailun, elinvoiman ja Kiina-yhteyksien aloilla.

House of Lapland kertoo onnistumisissaan erityisesti tavoitetuista ihmisistä. Konkreettisia onnistumisiakin on, kuten ihmisiä, jotka kertovat muuttaneensa Lappiin yhtiön kampanjan innostamina. Lisäksi Lapissa kuvatut elokuva- ja TV-tuotannot ovat hyvin konkreettisia onnistumisia.

Se, missä määrin työpaikkojen täyttyminen ja löytyminen, uudet yritykset ja muut asiat ovat yhtiön toimien ansiota, on aina vaikeampi mitata.

Joka tapauksessa työllisten osuus kasvoi Lapissa heinäkuussa 2018 vuoden takaisesta 6,7 prosenttia kun kasvu koko maassa oli 2,9 prosenttia. Lapin aluehallintoviraston alueella kasvu oli suurempaa kuin minkään muun.

Lapin kattomarkkinointi tärkeää Sodankylälle

Sodankylän kunnan kehittämisjohtaja Jukka Lokka sanoo, että kunnan kannalta House of Laplandissa mukana olo on ennen kaikkea periaatekysymys osallistumisesta koko Lapin kattomarkkinointiin.

– Matkailu on meille tärkeää, ja kyllä siinä on tuloksia saatu,

– Filmikomission kautta meille on tullut konkreettisiakin asioita. Mika Kaurismäki on käynyt kuvaamassa Porttikoskella.

Kohdennettujen palvelujen kanssa ei Sodankylässä ole vielä paljonkaan oltu tekemissä, mutta odotukset kohdistuvat muun muassa rekrytointiin, Lokka kertoo.

– Se on matkailulle tärkeää, ja on tulostakin pitkin matkaa tullut, Lokka sanoo.

Inari tyytyväinen saamaansa näkyvyyteen

Inarin elinkeinojohtaja Samuli Mikkola kehuu House of Laplandin aikaansaannoksia, mutta muistuttaa olevansa yhtiön hallituksen jäsen.

– Mutta kyllä meillä ollaan tyytyväisiä. Tilastoissa on hienoja lukuja siitä, miten ihmisiä on tavoitettu ja saatu näkyvyyttä, vaikka resurssit ovat rajalliset.

Mikkolan mukaan Inarissa arvostetaan muun muassa sitä, että yhtiön kautta Inariin on tullut runsaasti av-alan kuvauksia.

– Se on hyvä tapa saada näkyvyyttä, ja sitä tällainen matkailukunta tarvitsee.

Mikola nostaa esiin amerikkalaisen American Bacheloor ‑sarjan kuvaukset.

– Se nosti selvästi amerikkalaisten matkailijoitten määrää meillä.

Sivut koukuttivat

Joonas Saarinen on yksi niistä, jotka kertovat juuri House of Laplandin innostaneen muuttamaan Lappiin.

Ihan puskista Lappi ei hänelle tullut. Maakunta on ennenkin kiinnostanut häntä. Alun perin kiinnostus kuitenkin kohdistui pikemmin vapaa-ajan viettoon.

– Jäin sitten koukkuun niille sivuille ja seurasin juttuja Lapista ja työpaikoista ja muuttamisesta. Vähitellen ne veivät mukanaan, Saarinen kertoo.

– Rupesin sitten selvittämään työpaikkoja ja asuntoasioita, ja tänne päädyin.

Työpaikka löytyi matkailuyrityksestä.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä