Museoiden palveluja kehitetään palvelun parantamiseksi. Kuvassa Kotkan merimuseo Vellamo.

Museoille haetaan lisää houkuttelevuutta muun muassa kehittämällä niiden ravintola- ja kahvilapalveluja. Museoiden yhteydessä toimivat kahvilat ja ravintolat nähdään osana museovierailua ja -kokemusta.

Paitsi museoiden houkuttelevuudesta ja palvelutasonnostamisesta asiaan liitetään myös museoiden rooli ruokakulttuurin edistäjänä, tallentajana ja esittelijänä.

Museoliitto järjestää museoammattilaisille seminaarin, jossa etsitään keinoja museoiden ravintolapalvelujen kehittämiselle. Aiheesta on järjestetty myös Ruoka&matkailu-hankkeen pilottikokeilu.

 

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



Museokortti leviää

 

Museoiden markkinointia kehitetään myös museokortin kautta. Kortti otettiin käyttöön keväällä. Kymmenen tuhannen kortin raja on ilmeisesti jo rikottu.

Museokortti käy pääsylippuna noin 200 museossa, sekä suurissa keskusmuseoissa että monissa pienissä paikallisissa museoissa.

 

Kaupallista museokoulutusta

 

Museoalalle on suunniteltu oma liiketalouden perustutkinto.

Koulutuksen tavoitteena on kehittää museoalan ammattilaisten liiketoiminnan ja talouden ymmärrystä sekä tarjota uudenlaista näkemystä myynnin, markkinoinnin ja asiakkuuksien hoitamiseen, kerrotaan Museoliiton verkkosivulla.

Museoalan merkonomitutkinto voidaan suorittaa oppisopimuskoulutuksena.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*