Pisararadalla oli tarkoitus helpottaa Helsingin ja muun Asuomen välistä raideliikennettä. (kuva: Ville Miettinen)

Yksi hallituksen viime metrien kiistanaiheista, Helsinkiin kaavaillun pisararadan kohtalo selvisi, kun hallitus päätti luopua hankkeesta.

Siitä oli sovittu jo hallitusohjelmassa, eli hanke tulee jatkoksi listaan, jossa hallitus luopuu omista päätöksistään.

Kokoomuksessa on ollut kasvavia haluja hankkeen torppaamiseen. Sdp ja sen puheenjohtaja, valtiovarainministeri Antti Rinne ovat puolustaneet hanketta voimakkaasti.

Hankkeesta luopuminen tässä vaiheessa saattaa siirtää sen pitkälle. Nyt oppositiossa istuvassa keskustassa sille ei ole lämmetty, sen kun katsotaan keskittävän liikaa valtion varoja pääkaupunkiseudulle.

Pisararata on hanke, jossa maan alle rakennettaisiin Pasilasta lähtevä pisaran muotoinen rata. Sille oli tarkoitus ohjata osa rautateiden lähiliikenteestä. Nykyisillä raiteilla ruuhka helpottuisi, mikä palvelisi myös kaukojunaliikennettä ja toiveiden mukaan lisäisi sen houkuttelevuutta ja kilpailukykyä muiden liikennemuotojen kanssa.

Pisararadalle on suunniteltu asemat Töölöön ja Hakaniemeen. Niiden arvioitiin lisäävän lähiliikenteen houkuttelevuutta, mutta myös yhteyksiä kaukoliikenteeseen.

Perusteluiksi hankkeen vastustamiselle on esitetty korkeita kustannuksia. Hinnaksi on laskettu miljardi euroa, mutta suurempiakin summia keskusteluissa on esitetty. Tilalle tarjotaan halvempia ratkaisuja, joilla Pasilan ratapihan sujuvuutta lisätään.

EU:lta oli määrä saada osa rahoituksesta.

 

 

Eero Karisto
Eero Karisto
eero.karisto@kuntalehti.fi
Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*