-Porissa valittaminen on välittämistä ja v*ttuilu sitä rakkauden korkeinta muotoa, todetaan Rakastu Poriin -markkinointisivustolla, joka haluaa vedota Porista kiinnostuneisiin mm. porilaisella hulluudella ja huumorilla. (Kuvakaappaus)

”Oivaltavan sanaleikin ympärille on luotu suuri ja alati uusille kierroksille kulkeva kokonaisuus, joka ansiokkaasti pitää tonaliteetin linjakkaana läpi kaikkien toteutuksien. Eli porilaisittain ei iha paska.”

Siinä osa perusteluista, miksi luovan suunnittelun kilpailu Vuoden huiput palkitsi Porin kaupungin mainoskampanjan Porisuhteen pääpalkinnolla huhtikuussa.

Porisuhde on herättänyt laajaa huomiota, eikä Vuoden huiput ole ainoa kampanjan voittama palkinto. Aiemmin tänä vunna Porisuhde pokkasi voitot myös Effie Awards -kampanjakisassa ja Grand One – digitaalisen median kilpailussa. Kampanja on syntynyt usean mainosalan toimijan yhteistyönä.

Porisuhde on osa Porin kaupungin Rakastu Poriin -kampanjaa, jonka tausta ulottuu kaupungin brändiuudistukseen vuonna 2017.

Mainos



Ennen Porisuhteen lanseerausta Pori on lähettänyt rakkauskirjeitä entisille porilaisille, avannut Porinderin eli kaupungin oman ”tinderin”, käyttänyt rakkauslähettiläitä, koonnut rakkaustekoja.

Rakkaudella Poriin on haluttu markkinoida ennen kaikkea Poria uusille potentiaalisille asukkaille, sanoo Porin kaupungin markkinointiasiantuntija Marika Virtanen Kuntalehdelle.

Porisuhdeneuvoja ”Luukkone” käsittelee videoissaan porisuhteen pulmia, kuten onnellisuutta ja kommunikaatiota.

Huumori ja hulluus voimavaroina

Sama lähtökohta oli Porisuhde-kampanjassa, jossa pääosassa on Jonas Nordmanin näyttelemä porisuhdeneuvoja Luukkone, kovasti entistä Porin kaupunginjohtajaa Aino-Maija Luukkosta muistuttava suorapuheinen ja Poriin sarkastisella rakkaudella suhtautuva hahmo.

Viime kesänä kaupunginjohtajan virasta lomalle ja sen jälkeen eläkkeelle siirtynyt Luukkonen oli antanut hahmolle siunauksensa.

Kuntamarkkinointia tekevissä tuotantotaloissa puhutaan markkinointiviihteestä. Huumori on tärkeää myös Porin asukasmarkkinoinnissa, Marika Virtanen sanoo.

-Tuossa kampanjassa sen huomasi, että tietynlainen huumori toimii varsinkin porilaisilla, Virtanen viittaa Porisuhteeseen.

Tärkeää hänen mukaansa oli havaita, että myös Porin ulkopuolella ihmiset ottivat Porisuhteen hyvällä ja pystyivät nauramaan sille. ”Porilainen hullluus” vetosi valtakunnallisesti.

Porin markkinoinnissa ei kaihdeta seksihuumorisketsejä eikä v-alkuisia sanoja.

– Kun huomattiin että pilke silmäkulmassa tekeminen toimii, haluttiin jatkaa samaa linjaa. Jos sivut olisivat kauhean kirjakielellä kirjoitetut ja vähän tylsät, niin kiinnostaisiko se ihmisiä? Virtanen sanoo rakastuporiin.fi-sivustosta, joka on Porin brändin ja myös Porisuhteen kotipesä.

– Ollaan todettu että saman tyylin pitää jatkua myös siellä ja että myös some olisi kepeä ja samankaltainen. 

Historiallinen muuttovoitto

Porisuhde-kampanja oli siis lähtökohtaisesti osa asukasmarkkinointia, mutta sen menestys poiki sitten muutakin, Marika Virtanen sanoo.

-Kyllähän Pori sen kampanjan avulla huomattiin ihan eri tavalla ja on kiinnostanut matkailijoita.

– Tavoite oli saada Pori näkyville ja puheenaiheeksi. Porisuhde-kampanja onnistui siinä.

Vuoden 2022 tammi-lokakuussa Porin muuttovoitto oli 410 henkeä.

– Se on Porin suurin muuttovoitto viime sitten vuoden 1980, Virtanen sanoo.

Kaupunki pyrkii selvittämään, keitä muuttajat ovat.

-Teimme muuttajatarinoita, haastatteluita hiljattain Poriin muuttaneille. Sieltä nousi esiin porisuhde, mutta siellä mainittiin myös aiempia rakkaustekoja, kuten rakkauskirje.

-Selkeästi suurella osalla on ollut joku yhteys Poriin; on asunut joskus tai viettänyt lapsuuden tai nuoruuden ja haluaa palata kun on työikäinen.

Luukkone nosti Porin maailmankartalle, mutta Pori ei aio tyytyä tähän. Jalat halutaan pitää maassa ja markkinointia on jatkettava, Marika Virtanen sanoo.

Halutaan jatkaa tekoja ja esillä olemista. Kun huomio on herätetty, pitää myös vastata huomioon. On tulossa uusia avauksia ja mahdollisesti myös uusia porisuhdevinkkejä.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*