Kunnissa tuetaan yli 70-vuotiaiden ja muiden riskiryhmiin kuuluvien ruokaostoksia muun muassa kunnan työntekijöiden, yhteistyötahojen sekä vapaaehtoisten voimin. Kuva: Pixabay

Päivittäistavarakauppojen ja apteekkien maksutapoihin on kehitetty koronaviruksen aiheuttamien poikkeustoimien myötä erikoisjärjestelyitä.

Outokummun kehitysjohtaja Jukka-Pekka Lätti kertoo, että kunnan ruokakaupoissa on avattu tiliasiakkuuksia tiistaina lanseeratun kauppakassipalvelun avuksi.

– Hygieniaperiaatteen ja palvelun sujuvuuden varmistamiseksi käteistä ei käytetä lähtökohtaisesti ollenkaan.

Outokummun ruokakauppojen kanssa on sovittu tilijärjestelystä, ja apteekissa on käytössä laskutusmenettely. Kuntalaiset, jotka maksuhäiriömerkinnän vuoksi eivät ole oikeutettuja ruokakauppojen tarjoamaan tilijärjestelyyn, voivat Lätin mukaan saada laskutustilin kaupungin omaan kirjanpitoon.

Outokummun S-marketin alue- ja marketpäällikkö Johanna Karhu kertoo, että tiliasiakkuuksien avaaminen kauppa-avun asiakkaille oli helppo päätös.

– Ilman muuta tällaisessa tilanteessa haluamme tehdä asioinnin mahdollisimman helpoksi ja vaivattomaksi. Vastaava malli on Pohjois-Karjalan Osuuskaupan alueella käytössä myös muissa kunnissa.

Kauppa-asiointipalveluun ovat Outokummussa oikeutettuja yli 70-vuotiaat, joilla ei ole mahdollisuutta esimerkiksi naapuriapuun. Tiistai-iltapäivällä palvelunumero ei Lätin mukaan ollut vielä ruuhkautunut. Palvelusta tiedotetaan tällä viikolla paikallislehdessä, jonka Lätti uskoo tavoittavan yhä kattavammin palvelun kohderyhmään kuuluvat ihmiset.

Aluksi palvelussa kartoitetaan numeroon soittavan henkilön avuntarve. jonka jälkeen asiointipyyntö välitetään kaupungin omalle toimijalle tai yhteistyöorganisaatioiden työntekijöille. Suositus on, että asiakas tilaa yhdellä ostokerralla elintarvikkeita ja välttämättömyystarpeita useamman päivän tarpeisiin.

Hamstraamista kehotetaan sekä kaupungin että kaupan taholta välttämään. Karhun mukaan pahin aalto on jo lientynyt, vaikka ostoksia edelleen tehdään tavanomaista enemmän.

– Osa asiakkaista oli aluksi todella huolissaan siitä, riittääkö ruoka. Nyt on tullut luottamusta, että ruokaa ja vessapaperia kyllä riittää.

Avatar
Anni Lindgren
anni.lindgren@kuntalehti.fi
Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*