Lahti on saanut paljon kansallista ja kansainvälistä julkisuutta kaupungissa järjestetyistä urheilukilpailuista, muiden muassa, kun mäkihyppytähdet ovat olleet tositoimissa. (Kuva: Leevi Vahala/Visit Lahti)

Tuoreessa Kuntien imago 2022 -kyselyssä kärkipaikan saavutti Seinäjoen kaupunki, jälleen kerran. Seinäjoki on ollut nyt neljä kertaa peräkkäin suurten kaupunkien ykköspaikalla kyselyssä.

Taloustutkimuksen seurantutkimuksessa alueella toimivat yritysjohtajat arvioivat monilla eri mittareilla yli 30 000 asukkaan kuntia.

Tänä vuonna Seinäjoen jälkeen kakkostilan nappasi Kaarina ja kolmanneksi ylsi Tampere. Yritysjohtajien arvioitavana oli 13 erilaista imagotekijää.

Kymmenen parhaan joukkoon venyivät myös paremmuusjärjestyksessä lueteltuna Rauma, Kuopio, Nokia, Oulu, Joensuu, Porvoo ja Hämeenlinna.

”On rohkeasti kaavoitettu”

Mukana olleista kaupungeista eniten kokonaisvaikutelmaansa paransi edelliseen kyselyyn verrattuna Lahti. Kun Lahti oli viime vuonna 36 kaupungin joukossa sijalla 30, niin nyt Lahti sijoittui kokonaisvaikutelmia vertailtaessa 18:nneksi.

Kaupungin elinvoimajohtaja Markus Lankinen vastaa, että Lahdessa on tehty paljon konkreettisesti elinvoimaa edistäviä töitä sekä kotimaassa että kansainvälisesti. Näiden töiden tulokset ilmentyvät myös tässä kyselyssä, tästä on esimerkkinä, että Fazer suunnittelee uuden makeistehtaansa Lahteen, Lankinen jatkaa.

– Teimme paljon seudullista yhteistyötä esimerkiksi Fazerin sijoittautumispäätöksen yhteydessä. Investointipäätöstä odotetaan ensi vuoden alkupuolella.

Lankinen arvioi, että Fazer on maailmanlaajuisesti yksi edistyksellisimpiä elintarvikealan yhtiöitä, mikä heijastuu laajasti Lahden seudun kiinnostavuuteen myös jatkossa.

– Olemme tehneet määrätietoista yritysyhteistyötä. Lahden seudulla on herätty siihen, että tulijoita tänne on. Koko Suomen elintarviketeollisuuden kansainvälistymisen edistämiseksi kasvatetaan etenkin Päijät-Hämeessä TKI- ja tuotekehitystä ja varmistetaan osaavan työvoiman saatavuus.

– Lahti on kompakti kaupunki, jossa on rohkeasti kaavoitettu eri kokoisia teollisuustontteja, nyt on myös naapurikuntien vuoro.

Yliopistostatus valttikorttina

Kuntien imago 2022 -kyselyn mukaan yrittäjämyönteisyys, kaavoitus ja työvoiman saatavuudesta annetut palautteet ovat kohentuneet reilusti Lahdessa.

– Uskon myös, että Lahden yliopistostatus näkyy kaiken kaikkiaan nousujohteisissa vastauksissa, Lahden elinkeinojohtaja Markus Lankinen arvelee.

– Koko seutu on ottanut omakseen yhteistyön, jota tehdään Hämeen ainoan, Lahteen muuttaneen LUT- yliopiston kanssa. Yliopisto on meidän voimavara. Se on kilpailutekijä elinkeinoelämän kasvulle, esimerkiksi sähköisen liikenteen professuurin ja yritysten osalta.

Naapuritkin mukana ympäristöhengessä

Euroopan komissio valitsi Lahden vuoden 2021 ympäristöpääkaupungiksi.

– Kaikki Päijät-Hämeen kunnat olivat siinä mukana ja asettivat omia tavoitteitaan, muiden muassa hiilineutraaliuteen liittyviä.

Myös kyselyssä selvitetyn suositteluindeksin suhteen kehityssuunta on ollut oikea Lahdessa Lankinen näkee.

Suositteluindeksi tarkoittaa sitä, kuinka mielellään yrityspäättäjä suosittelisi Lahtea toiselle yritykselle sijoituspaikkana. Lahti nousi suositteluindeksin perusteella kuuden kärkijoukkoon Suomen yli 50 000 asukkaan kaupungeista.

– Töitä on vielä tehtävänä paljon. On esimerkiksi mietittävä, miten yrityspäättäjiä voisi aktivoida kertomaan kotikaupungista ja sen liiketoimintamahdollisuuksista asiakkailleen ja yhteistyökumppaneilleen.

Kuntien imago –kyselyn haastattelut on tehty puhelininformoituna verkkokyselynä syksyn aikana ja tutkimukseen on vastannut yhteensä 1983 henkilöä.

Tulokset sisältävät vertailut soveltuvin osin edellisiin tutkimuksiin.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä