Alivaltiosihteeri Tuomas Pöysti. (Kuva: Kunta.tv)

Sosiaali- ja terveyspalvelujen rakenneuudistuksen säästötavoitteen mukaan uudenvuodenpäivänä 2030 sote-menot ovat 3 miljardia euroa pienemmät kuin nyt.

– Valtionosuushintana tämä tarkoittaa, että, että tehokkaimmassa maakunnassa valtionosuudet ovat 342 euroa halvemmat per asukas, sote-uudistuksen projektijohtaja, alivaltiosihteeri Tuomas Pöysti totesi sote-uudistuksen valmisteluseminaarissa Kuntatalolla 5.2.2016.

Kalleimmassa maakunnassa valtionosuus tulisi alas 748 euroa ja keskimäärin runsaat 500 euroa per asukas. Kyseessä on tarvevakioidut luvut, ei triviaalit, Pöysti muistutti.

Sote-menojen osuus kokonaismenoista vaihtelee kunnittain välillä 47–62 %.

Projektijohtajan mukaan yliopistokaupunkien ja kasvukaupunkien roolista sote-uudistuksessa on puhuttu liian vähän.

– Se täytyy valmistelussa nostaa esille, Pöysti totesi.

Taltiointi Pöystin alustuksesta on katsottavissa Kunta.tv:ssä

Lisää sote-rahoituksesta: Tuomas Pöystin puheenvuoro kuntien talous- ja rahoitusfoorumissa 10.2.

Miettinen Ville
Miettinen Ville
ville.miettinen@kuntalehti.fi
Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Aiemmat kommentit

  1. Avatar Sipilän sotessa on paljon perustuslaillisia ongelmia; perustuslakivaliokunnan arvovalta sanoo:

    Kuntalehti:

    “Kyseessä on tarvevakioidut luvut, ei triviaalit, Pöysti muistutti.”

    Pöysti yrittää saada perustuslakivaliokunnalta muutoksen perustuslain 121 §:ään monin eri tavoin. Verotusoikeus, rahoitusperiaate, valtionosuusjärjestelmä ja niistä seuraava aito itsehallinto on perustuslakivaliokunnan arvovaltaa koetteleva.

    Näyttää siltä, että alivaltiosihteeri Tuomas Pöysti toimii perustuslakivaliokunnan perustuslain 121 §:stä johdetun rahoitusperiaatteen vastaisesti sekä perustuslain 121 §:ssä säädetyn maakuntien itsehallinnollisten asukkaitten verotusoikeuden — maakuntaveron — vastaisesti.

    — Tosiasiallisesti 19 maakunnalla on verotusoikeus. Teknisesti veron keräävät kunnat maakuntien sisäisten kuntayhtymien puolesta. Täysin ongelmatonta. Valtion on joka tapauksessa oltava tietoinen koko Suomen sekä kuntien että maakuntien asukkaitten erilaisesta rahoitustarpeesta aina korvamerkittyihin valtionosuuksiin asti.

    — Sipilän hallituksen on säädettävä lait, joilla julkisen soten jonot poistetaan: Tuomas Pöystin eli parlamentaarisen sote-komitean on annettava korvamerkityt valtionosuudet julkisen soten laadun nostamiseksi yksityisten pörssiyhtiöden laatua vastaavaksi. Eikö niin parlamentaarinen sote-komitea?

    Jyrki Kataisen ja Jutta Urpilaisen kokoomus-sdp-johtoinen hallitus leikkasi rontisti valtionosuuksia rahoitusperiaatteen vastaisesti 3,8 miljardia euroa. Pöysti ottaa 19 maakunnan perustuslain 121 §:ssä säädetyn verotusoikeuden pois: tosiasiallisesti perustuslaillisilla kuntaveroilla on rahoitettu 19 maakuntaitsehallintoa 60 prosenttia ja kuntia 40 prosenttia; verotusoikeus pitää sisällään sekä kuntien että 19 maakunnan palvelut.

    On olemassa Pöystin malliin verrattuna 100-prosenttisen perustuslaillinen vaihtoehto:

    — Kolmen miljardin (3) miljardin euron säästö saadaan aikaiseksi Pöystin mallia erittäin paljon nopeammin nykyisellä perustuslakivaliokunnan rahoitusperiaatteen mukaisella valtionosuusjärjestelmällä, kun kaikkien Manner-Suomen 20 sairaanhoitopiirin kuntayhtymän perussopimukset muutetaan 20 sosiaali- ja terveyspiirin kuntayhtymän perussopimukseksi.

    Malliksi sopii Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri, kuntayhtymä-Eksote ja sen kustannustehokas toimintatapa, jota vielä parannetaan perustuslaillisella tavalla. Eksote on perustuslakivaliokunnan vahvistama.

    Erittäin taitava Eksoten toimitusjohtaja lupaa tehdä muutoksen yhdessä vuodessa:

    — 20 sote-piiriä, jotka hoitavat kestävyysvajeen kuntoon, kuten Eksote on tehnyt jo vuosia sitten.

    Eksote on nyt viidenneksi kustannustehokkain ja parantaa kustannustehokkuutta edelleen ottamalla käyttöön omaa sekä toisten tehokkaita menetelmiä. Kunhan Pöysti ei pilaa perustuslaillista rahoitusjärjestelmää.

    Kaikki 20 sote-piiriä on helposti budjetoitavissa Eksoten kustannustehokkuuteen (Aalto-yliopisto), netto 3163 euroa per asukas.

    Eksoten premium tehomalli kloonataan kaikkiin sairaanhoitopiireihin vapaaehtoisesti puuttumatta perustuslain 121 §:n verotusoikeuteen ja perustuslakivaliokunnan perustuslain 121 §:stä, 6 §:stä ja 19 §:stä johtamaan rahoitusperiaatteen mukaisiin sote-valtionosuuksiin.

    Pöystin pakkolakeja ei tarvita perustuslakivaliokuntaa sekoittamaan.

    Maakunnilla on verotusoikeus

    Eksote on jo hoitanut enemmän kuin etuajassa oman osuutensa kestävyysvajeesta, koska Etelä-Karjalan maakuntaitsehallinto verotusoikeudella on 10 vuotta etuajassa Pöystin soteen perustuslaillisesti ongelmalliseen valtion rahoittamaan malliin verrattuna.

    Eksote-malli toimii koko naassa Kuntaliiton kuntien kuntatalouden eduksi kymmeniä vuosia eteenpäin ilman ongelmia ellei kiihkomielinen Trio vahvistettuna alivaltiosihteerillä, pilaa Etelä-Karjalan kansanvaltaa.

    Kuntaliitto ja luottoluokittajat Moody’s, Fitch ja Standard & Poor’s kiittää — Thank You Eksote.

    The Guardian

    Eturivin uudistaja, sanoi brittilehti Eksotesta

    http://www.uutisvuoksi.fi/Online/2015/10/01/Eturivin%20uudistaja,%20sanoi%20brittilehti%20Eksotesta/2015519646609/16

  2. Avatar 19 maakunnan kunnat ja kuntayhtymät vs. Pöystin leikkausmalli sanoo:

    Näyttää siltä, että Sipilän hallitusohjelman laatimisen takana on Tuomas Pöysti. Leikkuri.

    Perustuslaki 121 § on nähty esteenä suurkuntiin “vapaaehtoisesti” pakottamiselle.

    Siksi Sipilältä, Pöystiltä, Kataiselta, Urpilaiselta ei koskaan tullut puolta sanaa kuntayhtymistä, kuten kuntayhtymä-Eksotesta. Eksote on Sipilälle ja Pöystille punainen vaate.

    Etelä-Karjala on ollut “vapaaehtoiseen” suurkuntaan hivuttamisen ja ujuttamisen kärkihanke Kokoomukselle, niin kokoomusmieliselle Sipilälle, kuin Kataiselle ja erityisesti porvari Soinille.

    Sipilä käy kuumana, kuten Pöysti.

    Molemmille herroille on keskeistä tehdä puoluepolitiikkaa, jolla aitoa perustuslaillista kansanvaltaa leikataan kavalasti kulissien takana.

    Kuntien lukumäärän laskeminen 19:ään on herrojen tavoite.

    Pöystille, Kataiselle ja Stubbille on ollut valtava pettymys, kun maaliskuun 23. 2014 suur-sote-operaation liikekannallepano käynnistyi: sotella vivutettiin suurkuntia.

    Samaa operaatiota jatketaan valtion rahoittaman soten avulla. Valtion rahoittama sote on Pöystin keksintö, jota Sipilä hyödyntää.

    Maaliskuussa 2014 käynnistetty vivutus petattiin perustuslakituomioistuimessa siihen asentoon “asiantuntijoiden” lobbaamana, että perustuslain 121 §:lle saatiin täysin uusi tulkinta, jolla pohjustetaan pienten kuntien ja keskisuurten kaupunkikuntien liittämistä “vapaaehtoisesti” 19 “kunnaksi”, ml. Ahvenanmaa:

    — suoralla vaalilla valitut 19 maakuntavaltuustoa ovat Troijan puuhevonen, jonka sisältä paljastuvat Sipilä, Pöysti, Stubb, Urpilainen ja Katainen. Soinia käytettiin vain hyväksi napinpainajapuolueena eduskunnassa.

    Kotiseutusanomat

    http://www.kotiseudunsanomat.fi/index.php/uutiset/item/775-kinnulan-hyvat-sote-palvelut-vaarassa-kuntayhtymassa

    Lainaus alkaa

    Perustuslakivaliokunta tyrmäsi myös toisen sote-lakiesityksen, jossa kuntien sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisvastuuta olisi laajennettu 19 kuntayhtymälle. Valiokunta oli aiemmin hylännyt ensimmäisen sote-esityksen, jossa kuntayhtymiä oli vain viisi. Valiokunnan mielestä molemmat esitykset olivat perustuslain vastaisia, koska kansalaisten vaikutusmahdollisuus jää niissä liian vähäiseksi.

    Lainaus loppu

    Valiokunta edellyttää suoraa vaalia 19 maakuntaan, mikä on sama kuin suurkuntaliitos: perustuslain 121 §:n Suomen kuntien verotusoikeudesta siirretään kavalasti 60-70 prosenttia 19 suoralla vaalilla valituille valtuustoille:

    — vastaa Kataisen-Urpilaisen isäntäkunnat ja sote-renkikunnat mallia.

    — Koska perustuslakijuristit katsoivat, että isäntäkuntamalli ei onnistu päätösvallan ja rahoituksen vuoksi, politisoitunut perustuslakituomioistuin keksi perustuskain kiertämiseksi 1) valtion rahoittamat 19 maakuntaa ml. Ahvenanmaa 2) suoran vaalitavan. Perustyslakijuristit antoivat tälle siunauksensa:

    —— Johtaa poliittiseen manööveriin muuttaa Suomi 5—19 “kunnaksi”, missä ei ole 21 sairaanhoitopiiriä eikä 19 maakuntaa.

    Perustuslakituomioistuimen ja puheenjohtajiston sekä oikeusministeri Jari Lindströmin (ps.) arvovalta on kysymyksessä nyt kysymyksessä.

    19 maakuntaan lähtee pian lakiesitys. Sisältää Troijan puuhevosen: avatkaa se!

    SUORA MAAKUNTAVAALI VS. KUNTAYHTYMÄT

    Etelä-Karjalassa suora maakuntavaali merkitsee käytännössä samaa kuin maakunnan laajuinen “kunta”.

    — Valtuusto tekee Lappeenrantaan keskittävää sote-politiikkaa, kuten tekusi maakunnan laajuisessa “kunnassa”. Mitä sanivat demarit Etelä-Karjalassa ja eduskunnassa? Suorassa vaalissa kaikista kunnista ei ole edustusta, kuten on kuntayhtymissä. Kuntien vaikutusvalta loppuu, kun maakuntaitsehallinnollisten kuntien kuntayhtymä-Eksoten rahoitus ei tule kunnilta, joilla on perustuslain 121 §:ssä säädetty verotusoikeus, kun Pöysti-Sipilä vie perustuslain oikeutuksen pois perustuslaillisesti itsehallinnollisilta maakunnan asukkailta valtiolle: Menee rahat ja kuntien valta maakunnassa. Suoralla vaalilla valitun valtuuston valta keskittyy suuren kaupungin etua ajaville puolueille: kuntayhtymässä, kuten sote-sairaanhoitopiireissä on äänivaltaleikkurit.

    — Ex-pääministeri Jyrki Kataisen (kok.) ja ex-valtiovarainministeri Jutta Urpilaisen (sd.) pilottihanke oli muodostaa Etelä-Karjalan maakunnasta kunta. Teettivät siitä selvityksen.

    — Etelä-Karjalassa maakunnan sisäiset kuntayhtymät — kuntayhtymä-Eksote, sairaanhoitopiirin kuntayhtymä — antavat suojan kuntien asukkaitten itsehallinnon säilymiselle. “Suurkunta” saatiin estetyksi: asukkaat säilyttivät omat kuntansa.

    — Kataisen-Urpilaisen Etelä-Karjalasta “kunta” -pilottihankkeesta olisi seurannut perustuslain tulkinta, jolla kaikki Suomen 19 maakuntaa ml. Ahvenanmaa olisi muutettu 19 kunnaksi.

  3. Avatar Sipilän sotessa on paljon perustudlaillisia ongelmia; perustuslakivaliokunnan arvovalta sanoo:

    Tuomas Pöystiä ei ole valittu eduskuntavaalissa.

    Sipilän Keskustapuolue on delegoinut oman eduskuntavaalissa saamansa poliittisen johtajuuden pois Pöystille.

    Pöystin keksintö on valtion rahoittama sote.

    Kokoomukselle keskeistä rahan ja vallan keskittymää ilmentää valtion rahoittamat sosiaali- ja terveyspalvelut: kysymys on jatkuvasta miljardien rahavirrasta kymmeniä vuosia eteenpäin.

    Pöysti otaa kunnilta ja maakunnilta itsehallinnon pois kaikkein keskeisimmässä asiassa.

    Kilttiä miestä näyttelevä “asiantunyija” Pöysti tekee työtä perustuslain kumoamiseksi:

    Pöystin kettumaisuutta edustaa perustuslakivaliokunnan perustuslain 121 §:ssä kunnille annetun verotusoikeuden ja siitä välittömästi seuraavan itsehallinnon ja perustuslakivaliokunnan rahoitusperiaatteen ja valtionosuuksien pistäminen vessasta alas. Älyä riittää, kaikkien hämäämiseen.

    Kuinka yksikään kunta tai maakunta voi lausua mitään Pöystin esittämälle hebrealle?

    Perustustlakijuristit ovat samassa kimpassa Pöystin kanssa. Pöysti on itsekkin kaudella 2011–2015 käynyt “konsultoimassa perustuslakivaliokuntaa mm. valtion rahoittamasta sotesta ja suorasta sote-valtuustojen vaalista, jolla Pöysti tähtää suurtrn kaupunkien vallan kasvattamiseen sekä pienten ja keskisuurten kuntien deletoimiseen “vapaaehtoisesti”, kun palvelut lähtevät Pöystin politiikalla keskuskaupunkeihin.

    Pöystin ideologiaa edustaa Kokoomuksen “valinnanvapausmalli” ja “raha seuraa asiakasta” -malli.

    Pöystin ideologiaa edustaa valtavan suuret sote-alueet. Vain siksi, että suurten alueuden sisällä on useita suurjaupunkeja joiden valta korostuu erittäin suureksi suoralla vaalilla valitussa valtuustossa: edustavat Pöystin leikkauspolitiikkaa ja palvelujen keskittämistä. Pöydti=Katainen=Sipilä. Suuret sote-alueet valtiorahoitteisina ovat alivaltiosihteeri Tuomas Pöystin “puoluepoliittisessa ohjailussa” seuraavat 20 vuotta. Pöysti pääsee määräämään palvelujen leikkauksia pienistä ja keskusuurista kunnista,: valta on alivaltiosihteerillä. Valtionosuuksia kiltti mies Tuomas Pöyst vähän “nipistää” pois, lekkaa sote-alueiden budjetteja, ohjaa Valinnanvapausrahaa suuriin kaupunjeihin, kun ensin leikataan julkisen soten rahavirrat. Vallankaappaus.

    Pöysti on sotella lypsäjä.

    Sipilä on sotella itaroitsija ja Suomen perustuslain vastustaja 23.3.2014 tiedotustilaisuuden “pääministerinä” opposition kansanedustajana.

    Miksi Sipilälle soten yksityistäminen on kaikkein tärkeintä, silläkin uhalla, että puolue romahtaa?

  4. Avatar Sipilän sotessa on paljon perustudlaillisia ongelmia; perustuslakivaliokunnan arvovalta sanoo:

    Kuntaliitto ajaa “väliaikaista” valtion rahoitusta sotelle.

    Edustaa Tuomas Pöystin, Kokoomuksen ja Juha vatuloitsija Sipilän politiikkaa lypsää politisoituneesta perustuslakivaliokunnasta, ja suurkuntien Kuntaliitosta, lisää lausuntoja, joilla perustuslain 121 § käytännössä runnotaan kuolleeksi kirjaimeksi — “harhaanjohtaja” Juha Rehulan (kesk.) muistomerkiksi sosiaali- ja terveyspalvelujen miljardien yksityistämiseksi. Nykyisten kuntien tulevaisuutta ei ole.

    Kuntaliitosta tulee Kepun 19 “kunnan” liitto.

  5. Avatar Sipilän sotessa on paljon perustuslaillisia ongelmia; perustuslakivaliokunnan arvovalta sanoo:

    Onko kommentteja Kuntaliiton lakimieheltä?

    Maaseudun Tulevaisuus 13.2.2016

    Nykypäivä: Kokoomus ei rahoittaisi sote-palveluita maakuntaverolla

    http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/politiikka-ja-talous/nykypäivä-kokoomus-ei-rahoittaisi-sote-palveluita-maakuntaverolla-1.138412

    Lainaus

    “Sote-palvelujen tasosta päättää viime kädessä valtio lainsäädännössä. Vastuun ja vallan on oltava samoissa käsissä, joten selkein tapa hoitaa rahoitusta on valtion kautta”, kokoomuksen puheenjohtaja, valtiovarainministeri Alexander Stubb sanoi kokoomuksen puoluevaltuuston kokouksessa Vantaalla lauantaina.

    Lainaus loppu

    Valtiovarainministeri Alexander Stubb (kok.) tekee mitättömäksi perustuslain 121 §:n ja sen 4. momentin.

    Samalla Stubb mitätöi sekä Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin että sen nykyisen perustuslain 121 §:ään perustuvan rahoituksen. Ministeri Stubb mitätöi perustuslain 121 §:stä johdetun rahoitusperiaatteen.

    Pääministeri Juha Sipilän hallituksen paikkaluvulla mitattuna kolmanneksi suurimman puolueen valtiovarainministeri, kokoomuksen Alexander Stubb mitätöi perustuslakivaliokunnan vahvistuksen Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin perustuslaillisuudesta, joka vahvistus perustuu perustuslain 121 §:ään.

    Vaihdetaanko kokoomus vai perustuslaki?

    Nykyisessä parlanentissa löytyy kokoomukselle korvaajat enemmistöhallituksen muodostamiseksi perustuslain 121 §:n säilyttämiseksi Suomen perustuslaissa. Sanalla säilyy Euroopan neuvoston paikallisen itsehallinnon peruskirja, valtiosopimus, joka on otettu Suomen lainsäädäntöön vuonna 1991 Suomen perustuslakiin sopivana.

    Jk.

    Ex-pääministeri Jyrki Kataiselle (kok.) ja ex-pääministeri Alexander Stubbille (kok.) perustuslain 121 § oli kompastuskivi heidän vivuttaessaan kuntia “vapaaehtoisiin” pakkoliitoksiin sosiaali- ja terveyspalvelu-uudistuksen avulla. Nyt läpimurtoa tehdään perustuslain 121 §:n mitätöimisellä valtion rahoittamien ja valtion määräysvallassa olevien maakuntien avulla.

    Samalla Kokoomus tekee kunnat heikoiksi suoralla vaalilla valittujen maakuntavaltuustojen ja erittäin suurten sosiaali- ja terveysalueiden avulla: Kokoomus jatkaa Kataisen keskittävää politiikkaa suuriin kaupunkeihin. Pääministeri, keskustapuolueen Juha Sipilä on esittänyt Kokoomuksen tavoin tulevien hallitusten ja eduskuntien aikana sosiaali- ja terveyspalvelualueiden pienentämisen viiteen ohituskaistana perustuslakivaliokunnan vetämiseksi kölin ali:

    — Kokoomus kasvattaa valtion vallalla ja valtion rahoituksella sekä suoralla vaalilla suurten kaupunkien valta-asemaa: vastaa Kataisen hallituksen “isäntäkunnat ja sote-renkikunnat” -mallia vivutettuna valtionrahoituksen avulla perustuslain 121 § kumoon.

    Parlamenttivaalissa 2015 äänestäjille ei kerrottu perustuslain vastausesta juonesta, mikä on perustuslain 2 §:n kabsanvallan vastaista Kokoomukselta sekä pääministeri Juha Sipilän hallituspuolueilta.

    Kysykää Suomen eturivin perustuslakijuristeilta sekä oikeuskanslerilta.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*