Kontiolahden kunnanjohtaja Jere Penttilä uskoo, että peruspalvelut ja ilmapiiri ovat somekampanjoita tärkeämmässä asemassa, kun kunta etsii asukkaita. Kuva: Sonja Eloranta

Kontiolahti halusi luoda tonttikampanjan, joka varmasti huomataan – ja onnistui siinä. Kunta loi tekoälyn avulla kunnan työntekijöistä valeprofiilit deittisovellus Tinderiin ja Facebookkiin. Valeprofiilien pohjana toimivat kaavoituksen työntekijöiden oikeat valokuvat.

Tinderissä seuraa etsivät kuvitteelliset Saija Torikka, 27, Tarmo Nylund, 31 ja Maija-Leena Salmi, 50. Torstaina 10. syysluuta luodut profiilit pysyivät sovelluksissa noin vuorokauden. Sen aikana ne keräsivät paljon näkyvyyttä. Nyt kampanja jatkuu kunnan verkkosivuilla.

– Meitä viehätti ajatuksena, että kunnat ovat nykyään lähes kaikissa sosiaalisissa medioissa, mutta Tinderissä yksikään kunta ei ollut vielä käynyt, kunnanjohtaja Jere Penttilä sanoo.

https://twitter.com/minna625/status/1303970693915316225

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



Paljon palautetta

Suomen Kuvalehti uutisoi pian kampanjan alettua, että valetilin luominen ja toisena ihmisenä esiintyminen ovat vastoin Tinderin ja Facebookin yhteisönormeja. Lehden mukaan Facebook-profiileissa ei mainittu ennen toimittajan soittoa, että kyse oli valetileistä. Puhelun jälkeen tieto lisättiin. Kunnan verkkosivuilla ja Tinderissä kerrottiin alusta asti, etteivät profiilit olleet oikeita.

Penttilän mukaan kunta tiesi profiilien olevan sovellusten yhteisönormien vastaisia, eikä kunnan tarkoituksena ollut pitää niitä palveluissa pitkään. Lopulta Tinder poisti tilit noin vuorokauden jälkeen sääntöjä rikkovina. Facebook poisti osan tileistä ja loput kunta poisti itse.

Tarkoituksena oli, että lyhytaikaiset profiilit toisivat huomiota kunnan tonttikaupalle. Se onnistui.

– En usko, että profiilit loukkasivat ketään. Kaikki on tehty pilke silmäkulmassa ja niin, että ihmisille tulisi hyvä mieli. Näin ihmiset ovat pääosin suhtautuneetkin ja positiivista palautetta on tullut sekä kuntalaisilta että ympäri Suomen. Media on sitten nostanut esiin epäkohtia.

Kampanja on kerännyt kommentteja median lisäksi Twitterin ja Facebookin käyttäjiltä. Tuore ajatus kunnasta Tinderissä herätti monissa hilpeyttä. Osa olisi toivonut, että profiileihin olisi etsitty aitoja deittisovellusta käyttäviä kuntalaisia valeprofiilien sijaan.

Mainos ei ratkaise tonttikauppaa

Kuten moni kunta, myös Kontiolahti tavoittelee uusia asukkaita ja kasvavia verotuloja. Sosiaalinen media on antanut kunnille uusia välineitä imagon rakentamiseen ja päämäärän saavuttamiseen.

Penttilän mukaan Kontiolahti aikoo nyt jatkaa tonttikampanjaa hieman perinteisemmällä linjalla. Tavoiteltu huomio on saatu, mutta lopulta kunnanjohtaja ei usko somemarkkinoinnin olevan kovin keskeisessä asemassa, kun kunta etsii asukkaita.

– Somekampanjat ovat vain yksi pieni mainoskeino. Ei niillä ratkaista, minne ihmiset haluavat muuttaa. Tärkeää on kunnan ilmapiiri, peruspalvelut ja työpaikat.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Aiemmat kommentit

  1. Tietoinen toimiminen vastoin someyhteisön sääntöjä on nolo juttu, erityisesti julkisyhteisölle ja tässä tapauksessa jutussa esiintyvälle kunnanjohtajalle. Asiallisuus on hallinnon ja virkamiehen perushyve. Pellehommat kuuluvat sirkukseen.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*