Digitalisaatiolla on merkittävä osuus yhteispalvelupisteiden kehittämisessä. (Kuva: Pixabay)

Valtioneuvosto on asettanut neuvottelukunnan vauhdittamaan julkista yhteispalvelua. Neuvottelukunnalta odotetaan ehdotuksia palveluvalikoiman kehittämisestä. Tarkoitus on myös kehittää digitalisaatiota ja sähköisen asioinnin käyttöä.

Yhteispalveluun on kohdistunut paljon odotuksia ja siitä on myös saatu hyviä kokemuksia. Ongelmaksi on kuitenkin välillä osoittautunut kustannusten jakautuminen ja käytäntöjen yhteensovittaminen.

Digitalisaatiolla keskeinen rooli

Julkisen hallinnon yhteispalvelu perustuu kuntien ja valtion viranomaisten sekä Kelan välisiin sopimuksiin viranomaisten asiakaspalvelujen tarjoamisesta yhteistyössä ja kootusti yhdestä paikasta. Tällä hetkellä Suomessa toimii noin 190 yhteistä asiakaspalvelupistettä.

Yhteispalvelupisteiden kehittämisessä tavoitteena on, että noudatetaan valtakunnallisesti yhdenmukaisia menettelytapoja ja -keinoja.

Viranomaisten digitaaliset palvelut ja myös niiden käytön neuvonta ja tuki tuodaan keskeiseksi osaksi yhteispalvelutoimintaa.

Laaja-alaista yhteistyötä

Toimeksiannon mukaan neuvottelukuntaa seuraa yhteispalvelun asiointipisteverkoston kehitystä ja tarvittaessa tekee ehdotuksia sen kehittämisestä asiakastarpeita vastaavaksi ja palvelujen saatavuuden turvaamiseksi.

Neuvottelukunta edistää yhteistyötä yhteispalvelutoimintaan liittyvien keskeisten toimijoiden, asiakkaiden ja muiden sidosryhmien kanssa. Sen pitäisi myös tukea yhteispalvelun asiointipisteiden henkilöstön osaamisen kehittämistä.

Neuvottelukunnassa ovat edustettuina useat ministeriöt ja valtion virastot, kuntasektori sekä eräitä järjestöjä.

Eero Karisto
Eero Karisto
eero.karisto@kuntalehti.fi
Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*