Pisararadan rakentaminen nousee keskeiseksi kysymykseksi Helsingin seudun kuntien ja valtion välisissä neuvotteluissa maankäytöstä, asumisesta ja liikenteestä.

Kunnat alkoivat torstaina neuvotella uudesta MAL-sopimuksesta valtion kanssa. Ylen haastattelemat SDP:n ja vihreiden edustajat sanovat, että valtion on pidettävä kiinni aikaisemmasta lupauksestaan rakentaa Pisara-rata.
Valtio ilmoitti keväällä vetäytyvänsä radan rahoituksesta.

– Meillä on hyvin selkeä sopimus maankäytön osalta, että valtio osallistuu yhdessä Helsingin kaupungin kanssa Pisararata hankkeeseen. Helsinki on luotettava sopimuspuoli, sopisi toivoa, että myös uusi hallitus on sitä, SDP:n Helsingin valtuustoryhmän puheenjohtaja Osku Pajamäki sanoo Ylelle.

– Tärkein kysymys on tietysti Pisara, aikooko valtio pitää kiinni jo lupaamastaan sitoumuksesta rakentaa Pisara. Kyllähän siitä pitäisi lähteä, että jos valtio jotain lupaa, niin se pitää lupauksensa, toteaa vihreiden valtuustoryhmän puheenjohtaja Otso Kivekäs.

Neuvotteluissa on määrä sopia maankäytön, asumisen ja liikenteen hankkeista. Kunnat sitoutuvat asuntotuotantoon, jos valtio vastineeksi auttaa rahoittamaan kalliita liikennehankkeita.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Aiemmat kommentit

  1. Suomi on iso maa. On tilaa rakentaa oikeasti maan päälle.
    Suoteelisen tuore tutkimus ositti, että isoissa kaupungeissa hiilijalanjälki on suurempi, kuin normaalissa taajamassa.
    Mm. tästä ja valtion tiukasta rahatilanteesta johtuen valtion ei pidä rahoittaa yhtään Pisara rataa. Maksakoot halukkaat ne kokonaan.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä