Suomen Yrittäjät pitää erittäin tärkeänä Jyväskylän maanantaista päätöstä käynnistää palvelualoitteen kokeilu.

– Asiasta on käyty pitkään juupas–eipäs-keskustelua eri puolilla maata ilman, että asiaa olisi laajamittaisesti kokeiltu. Moni kunta on hylännyt menettelyn käyttöönoton. Hyvä, että Jyväskylässä on rohkeutta, sillä nyt on tärkeää saada käytännön esimerkkejä sen toimivuudesta, Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Anssi Kujala sanoo.

Kujalan mukaan palvelualoite on luonnollinen jatkumo, kun halutaan uudistaa ja kehittää palveluita sekä lisätä avoimuutta.

– Jyväskylässähän on hyviä kokemuksia palvelusetelin käytöstä. Ainut harmittava seikka on se, että kokeiluaika on lyhyt, vain yksi vuosi. Nyt tarvitaan ripeää käytännön valmistelua virkakunnalta ja lisäksi hyviä palvelualoitteita laajasti.

Vain Asikkalassa myönteinen päätös

Palvelualoite tai -haaste tarkoittaa yrityksille ja järjestöille tarjottua mahdollisuutta tehdä aloite kunnan toimialaan kuuluvan palvelutehtävän kilpailuttamisesta ja ulkoistamisesta tai kokonaan yksityistämisestä siten, että palvelu voidaan tuottaa laadullisesti paremmin ja halvemmilla kustannuksilla jonkin ulkopuolisen palveluntuottajan toimesta.

Vain Asikkalan kunta on tehnyt aiemmin myönteisen päätöksen palvelualoitteen kokeilusta. Useassa kunnassa, muun muassa Helsingissä, menettelyn kokeilu on kaatunut luottamushenkilöiden vastustukseen. Helsingin kaupunginhallitus kaatoi palvelualoitteen kokeilun tammikuussa 2013 äänin 8–7.

Yrittäjien Kujalan mielestä on selvää, että julkinen palvelutuotanto kaipaa uusia tuotantotapoja ja erilaisia malleja kokeilla niitä.

– Palvelualoite mahdollistaa uudet ideat ja pakottaa kunnan arvioimaan omaa tuotantoaan ja laskemaan sen todelliset kustannukset.  Tavoitteena on toimia aina sen mukaan, mikä on kunnan ja kuntalaisten eli veronmaksajien etu.

JHL: Palvelualoite toisi jatkuvan epävarmuuden

Ammattijärjestöt ovat suhtautuneet palvelualoitteeseen torjuvasti. Esimerkiksi Jyväskylässä JHL:n paikalliset yhdistykset lähettivät kaupungin päättäjille kirjelmän, jossa monin tavoin varoitettiin hyväksymästä palvelualoitteen kokeilua.

JHL:n puheenjohtajan Jarkko Elorannan mukaan kunnan henkilöstö joutuu elämään jatkuvan epävarmuuden alla, jos palvelualoite otetaan käyttöön.

– Se ei varmastikaan edesauta työhyvinvointia ja työelämän normaalia kehittämistä, kun koko ajan ollaan luupin alla.

– Lisäksi Jyväskylässäkään ei ole mitään vastausta siihen, kuinka kunnan henkilöstölle käy niissä tilanteissa, joissa toiminta siirtyisi kilpailutuksen kautta jonkun muun tahon tuottamaksi.

Eloranta ei ole myöskään vakuuttunut siitä, että palvelualoite tai -haaste toisi kunnille taloudellista hyötyä.

– Hallinnolliset kulut ovat mittavat, kun haasteet tutkitaan, kilpailutus järjestetään ja tuotanto mahdollisesti järjestetään uudelleen.

Elorannan mukaan palveluiden kehittäminen voisi tapahtua kuntalaisaloitteen kautta.

– Kuntalaiset ovat se keskeinen porukka, jonka näkemysten mukaan palveluiden kehittämisen tulisi tapahtua.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä