Turku teettää jatkuvasti t-paitoja. Åboriginal-tuoteperhe on jo klassikko, jota tuoreutetaan säännöllisesti uusilla väreillä.

–Åboriginal-potkuhousuja viedään muun muassa tamperelaisille vauvoille, tietää markkinointipäällikkö Satu Hirvenoja.

Sketsihahmona tunnetuksi tulleen pallivahalaisrouvan Marja Tyrnin Turku otti heti omakseen. Teemapaitoihin printattiin iskulauseita Matkalla Pallivahaan ja Suut makiaksi. Tuorein kampanja on Kiss My Turku. Uudet sloganpaidat kiinnostavat myös ulkomaalaisia.

Ylppö kirjoitti paitaan Pori

Porin uuden paitalogon on tehnyt satakuntalaislähtöinen muusikko ja graafikko Herra Ylppö.

–Logolla on varustettu kassi, tyynyliina, huivi ja t-paidat. Tuoreita tuotteita on kyselty paljon. Aikaisemmin turistitekstiilimme oli rakennettu lapsille suunnatun Viksu Mustavariksen ympärille, kertoo myynti- ja markkinointijohtaja Maria Suni Porin Seudun Matkailu Oy Maisasta.

Tamperelaiset hakivat omaa turistituotetta Aamulehden Moro-liitteen kilpailulla. Voittajaksi valitut karttakuviolla somistetut Tampere-kalsarit viedään nyt käsistä. Ehdotuksia tuli jopa 600.

–Idea kisaan lähti siitä, että matkamuistotilanne oli surkea. Karttakalsarit näkyvät myös tiskiräteissä ja magneeteissa. Tuoteperhe kasvaa takuulla, uskoo matkailun laatujohtaja Kari Saikkonen.

Oman väen messupaitoja

Helsinki tarjoaa monenlaisia tuotteita: pipoja, hanskoja, tuubihuiveja, kasseja, magneetteja, kasseja ja mukeja. T-paita juhlistaa designvuotta.

–Helsinki näkyy tuotteissa tyylikkäästi, usein graafisena yksityiskohtana. Moni haluaa muiston, muttei julistaa. Kaupunkituotteista tykätään kuitenkin edelleen, kertoo viestintäkoordinaattori Laura Itävaara Helsingin matkailu- ja kongressitoimistosta.

Monet kaupungit jättävät kaupunkituotteiden teon kokonaan yrittäjiensä kontolle tai teettävät vain yhteistyökumppaneille jaettavia muistotavaroita tai messupaitoja omalle väelle.

Oulu kaipaa tekijöitä

Niukasti matkamuistoja tarjoavat muun muassa Vantaa, Espoo, Jyväskylä ja Oulu.

– Kaupunki organisaationa ei toistaiseksi myy mitään, mutta asiaa valmistellaan. Olemme yrittäneet kyllä kannustaa paikallisia yrittäjiä kehittämään tuotteita. Tulokset ovat olleet aika laimeita, kertoo tiedottaja Sari Valppu.

Netistä löytyy tuore raikkaannäköinen ja värikäs brändikäsikirja, jossa on jopa hahmoteltu mahdollisia Oulu-tuotteita pöytäliinoista sateenvarjoihin. Tavaratarinoiden tekijöitä vain puuttuu.

Kun Oulu täytti 400 vuotta 2005, oli oululaisessa liikkeessä tarjolla t-paitoja, joissa luki "oululainen ihiminen". Pienet paidat oli somistettu sanoin: "oululainen ihimisen alaku".

–Ne olivat tavattoman suosittuja, joten voisi kuvitella, että menekkiäkin tämäntyyppisille tuotteille olisi. Toisaalta vaatemyyntiin tarvitaan myös muun muassa sovituskoppeja, Valppu hahmottelee.

Jotain kuitenkin matkailuneuvonnasta löytyy muistoa kaipaavalle turistille. Se on kipsistä valmistettu Toripoliisi-patsaan pienoismalli, josta on kaksi kokoa.

(KL / STT / Soila Ojanen)

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*