Kuva: Ville Miettinen
Joensuun aseman ratapihan kehittäminen on kiireellisin asia alueen elinvoiman kehittämisen kannalta, ministeri Vehviläinen arvioi.

Kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen, kesk., rohkaisee pohjoiskarjalaisia yhdistämään voimansa, jotta tulevalla hallituskaudella parlamentaarisessa ohjauksessa tehtävä liikennejärjestelmäsuunnitelma tuleville 12 vuodelle toisi nykyistä nopeamman ratayhteyden Joensuusta Helsinkiin.

Joensuu on Vehviläisen kotipaikka. Hän kirjoitti rata-asiasta sanomalehti Karjalaisen yleisönosastolla tiistaina.

– Mielelläni puhuisin tässä yhteydessä idän pikajunasta. Nopealla yhteydellä  helpotettaisiin sekä Karjalan radalla että Savon radalla kulkevan tavara- ja henkilöliikenteen sujuvuutta ja nopeutta. On huomioitava, että näiden ratojen vaikutuspiirissä on lähes miljoona asukasta, Vehviläinen kirjoittaa.

– Pidän tärkeänä, että me kaikki pohjoiskarjalaiset edunvalvojat edistämme yhdessä ja erikseen nopean junayhteyden aikaan saamista Pohjois-Karjalan sekä Helsinki-Vantaan lentokentän ja Helsingin rautatieaseman välille.

Käytännössä ”idän pikajuna” kulkisi Kouvolasta Porvoon kautta Helsinkiin. Tämä edellyttäisi uuden oikoradan rakentamista.

– Idän pikajuna -hankkeesta ei vielä ole esitettävissä kustannusarviota, mutta sen valmisteluun pitää välittömästi ryhtyä, Vehviläinen kirjoittaa.

– Toimivat liikenneyhteydet ovat Pohjois-Karjalan elinvoimaisuuden avainkysymys. Elinkeinoelämä tarvitsee kunnossa olevat tiet ja radat sekä hyvät lentoyhteydet, Vehviläinen kirjoittaa.

Porvoon kaupunginjohtaja Jukka-Pekka Ujula piti Vehviläisen kirjoitusta tervetulleena. Ujula muistutti Twitterissä, että esitetyt pikayhteydet Turkuun ja Tampereelle ovat olleet julkisuudessa huomattavasti enemmän kuin idän pikajuna.

– Uusi yhteys Hki–Porvoo–Kouvola tutkittava välittömästi, Ujula twiittasi.

Vehviläinen avasi aloittamansa junakeskustelun taustoja Twitterissä kuvalla, jonka mukaan matka-aika Joensuusta Helsinkiin lyhenisi idän pikajunan myötä kolmanneksella, 4,5 tunnista 3 tuntiin. Yhteyksien kehittäminen voisi tuoda merkittävän lyhennyksen myös Jyväskylä-Helsinki-välille, 3,5 tunnista 2 tuntiin.

Vehviläisen avaus aktivoi Ujulan lisäksi muitakin kaupunginjohtajia, kuten Oulun Päivi Laajalan ja Kuhmon Tytti Määtän.

Kokoomusedustajat uskovat Tampereen-yhteyteen

Kokoomuksen kansanedustaja, eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Sofia Vikman arvioi viime viikolla, että valtiovarainministeriön (VM) budjettiriihitiedote oli hyvin rohkaiseva Tampereen ja Helsingin välisen ”tunnin junan” kannalta.

Vikman viittasi valtiovarainministeriön budjettiesityksen kohtaan tavoitteesta edistää kaupunkien välisiä nopeita yhteyksiä. Vikmanin tavoin Tampereen seudulta tulevat kokoomuksen kansanedustajat Harri Jaskari, Pauli Kiuru ja Arto Satonen ilmaisivat ilonsa tunnin junan otaksutusta etenemisestä.

– Esityksen mukaan: ”pääradan peruskorjauksen suunnittelun yhteydessä tulee lähtökohtana pitää, että Helsingin päärautatieaseman ja Tampereen rautatieaseman välinen matka voidaan liikennöidä alle tunnissa”, Vikman tiedotti.

Keski-Suomessa VM:n ehdotusta kaupunkien välisten junayhteyksien nopeuttamisesta luettiin niin, että tunnin junan tavoitteen on koskettava paitsi Helsinki–Tampere-väliä, myös Tampereen ja Jyväskylän välistä junayhteyttä.

– Jyväskylän ja Tampereen välisen raideyhteyden nopeuttamiseen on varauduttava jo valtion ensi vuoden talousarviossa. Jyväskylästä Tampereelle tulee päästä tunnissa, samoin kuin Tampereelta Helsinkiin, Jyväskylän, Laukaan ja Muuramen yhteisessä kannanotossa todettiin.

Aiemmin aiheesta:

Lisää tunkua raiteille: Itä-Suomi haluaa ”idän pikajunan” Kuopiosta ja Joensuusta Helsinkiin

Kaupunginjohtajat haluavat tunnin junan seuraavaan hallitusohjelmaan

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä