Helsingin verkkosivut saivat tunnustusta mm. käyttäjäystävällisyydestä ja kansalaisten osallistamisesta.

Helsingin kaupungin verkkosivut on valittu Euroopan parhaiksi ja maailman toiseksi parhaiksi suurkaupunkien verkkosivujen kansainvälisessä vertailussa.

Vertailun teki Yhdysvalloissa toimivan Rutgers-yliopiston E-Governance Institute, National Center for Public Performance. Vertailu on tehty jo seitsemän kertaa kahden vuoden välein, ja Helsinki sijoittui nyt paremmin kuin koskaan. Edellisessä vertailussa kaksi vuotta sitten Helsinki oli kuudestoista.

Vertailun parhaat verkkosivut on Seoulilla. Helsingin jälkeen seuraaviksi sijoittuvat Madridin, Hongkongin ja Prahan sivut.

– Helsingin kotisivuilla yksityiskohdat ja käyttäjäystävällisyys ovat tasapainossa, tutkimuksessa todetaan.

– Kansalaisten osallistamisessa Helsinki arvioitiin parhaaksi. Viranomaiset olivat helposti tavoitettavissa vuorovaikutteisin keinoin, kuten sosiaalisen median avulla, luonnehdinta kehuu.

 

Vuosien työ takana

Kaupunkien sivuja vertailtiin viidessä kategoriassa ja 104 eri kriteerin pohjalta. Helsingin sivut menestyivät erityisesti kategorioissa kansalaiset ja yhteiskunnallinen osallistuminen, yksityisyyden suoja ja turvallisuus sekä käytettävyys.

Tutkimuksessa mainitaan erityisesti Helsingin sivujen hyvä käytettävyys. Tieto sivujen turvallisuudesta on helppo löytää, ja kaupungilla on vahvan tunnistamisen kautta suojattu asiointiportaali.

Helsingin sivuja suitsutetaan erityisesti vuorovaikutteisista palveluista, joissa kuntalaiset voivat keskustella ja saada kaupungilta vastauksia kysymyksiinsä.

Tunnustus on pitkäaikaisen työn tulos, sanoo Helsingin kaupungin verkkosviestintäpäällikkö Leila Oravisto Kuntalehdelle.

– Viimeisin uudistus tehtiin hyvin huolellisesti. Ensin tehtiin käyttäjäkysely, seurattiin käyttötilastoja, benchmarkattiin kotimaassa ja ulkomailla muiden sivustoja, pidettiin workshopeja omalle väelle, Oravisto kertaa.

– Saimme pitkälle ehtineet Aalto-yliopiston graafisen linjan ja medialabin opiskelijat mukaan yhteiseen projektiin, jossa opiskelijat suunnittelivat sekä konseptia että ulkoasua. Prototyyppia testattiin, tehtiin sivuista betaversio ja pyydettiin palautetta kuntalaisilta.

 

Menestys osallistamisessa yllätti

Oravisto sanoo yllättyneensä erityisesti siitä, että selvityksessä Helsingin verkkosivujen tarjoama kansalaisten osallistaminen rankattiin maailman kärkeen.

– Hyvä sijoitus kansalaiset ja yhteiskunnallinen osallistuminen -kategoriassa pohjautuu alun perin vuosien 2007-2010 tietotekniikkastrategiaan, missä kärkihankkeeksi otettiin osallistuminen. Kärkihankkeessa ryhdyttiin kehittämään sähköisiä osallistumismenetelmiä, kuten palautejärjestelmää ja palautteiden ja niihin annettujen vastausten julkaisemista ja Kerrokartalla- ja Kerrokantasi -kyselytyökaluja. Näinä vuosina otettiin käyttöön myös Helsingin ensimmäiset sosiaalisen median kanavat.

Helsingin verkkosivuilla on satakunta pääkäyttäjää. Oraviston mukaan Helsingin sivuston uudistus on periaatteessa jatkuvaa. Ennen viime uudistusta sivusto uudistettiin vuonna 2007. Pitkä tauko alkoi näkyä myös verkkosivuvertailun tuloksissa, Oravisto sanoo.

Nyt taukoa ei aiota päästää venymään samalla tavalla.

– Ensi syksynä käynnistyy uuden konseptin miettiminen.

Aiemmin verkkosivuista:

Jäitä hattuun kuntien verkkosivuhankinnoissa

Esteettömyysarvio antoi tylyt arviot kaupunkien verkkosivuista

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä