Uudistus tuo polkupyörille omat väylät Hämeentielle. Tällä hetkellä pyörät ajavat ajoradalla bussikaistan reunassa. (Havainnekuva Hämeentien liikennesuunnitelmasta)

Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi pitkän keskustelun jälkeen Hämeentien liikennesuunnitelman myöhään keskiviikkoiltana äänin 51-31.

Päätös merkitsee, että Hämeentien henkilöautoilua rajoitetaan ja yksisuuntaiset pyörätiet molempiin suuntiin. Valtuustokeskustelussa tehtyjen ponsien mukaan jatkosuunnittelussa kiinnitetään erityistä huomiota myös jalankulkijoiden ja mm. näkövammaisten olosuhteisiin.

Suunnitelma on tarkoitus toteuttaa vuosina 2017-19.

Äänestyksessä hävinneessä ehdotuksessa asia olisi palautettu kaupunginhallitukseen ja uutta selvitystä varten.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



Valtuuston puheenjohtajan Mari Puoskarin, vihr., kopautettua nuijallaan asian viimein päätetyksi Hämeentien pyöräily-ystävällisyyttä ajaneet valtuutetut puhkesivat suosionosoituksiin.

Hämeentie on joukkoliikenteen ja henkilöautojen vilkkaasti käyttämä väylä Lahdentien ja Tuusulanväylän suunnasta keskustaan Hakaniemen torin kautta.

Hämeentien liikennesuunnitelman odotetaan nopeuttavan raitiovaunuliikennettä Helsinginkadun ja Hakaniemen torin välillä 1,5 minuuttia pohjoisen suuntaan ja 2 minuuttia etelän suuntaan ja bussiliikennettä noin minuutilla.

Helsingin strategiaohjelma 2013-2016 painottaa kestävän liikkumisen edistämistä lisäämällä kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuutta liikenteestä.

Helsinki laati vastikään ohjeen pyöräliikenteen suunnitteluun. Sen johtoajatuksiin kuuluu, että pyöräilyä ei enää niputeta yhdessä jalankulun kanssa kevyeksi liikenteeksi, vaan pyöräily nähdään ajoneuvoliikenteenä ja erotetaan aiempaa tehokkaammin jalankulusta.

Hämeentiellä ei tällä hetkellä ole pyörille omaa järjestelyä, vaan pyörällä on ajettava ajoradalla moottoriliikenteen seassa bussikaistan reunassa.

Kantakaupungin pyöräliikenteen tavoiteverkossa Hämeentie on osa pyöräliikenteen pääverkkoa. Pääverkossa Hämeentielle on merkitty yksisuuntainen pyöräliikenteen järjestely kumpaankin suuntaan Hakaniemen torilta pohjoiseen.

Hämeentien muuttamista pyöräily-ystävällisemmäksi on ajettu vuosikausia, ja sen tueksi kerättyn kuntalaisaloitteen allekirjoitti yli 12 000 helsinkiläistä.

– Tämä on suuri päivä suomalaiselle pyöräilynedistämistyölle, sillä Helsingin Polkupyöräilijät ry – HePo on tehnyt asian kanssa töitä jo lähes 10 vuotta. Katu on symbolisesti tärkeä ja osoittaa uuden suunnan kaupungin suunnittelussa, Pyöräliitto kommentoi Facebook-sivullaan.

Lue myös:

Helsinki laati ohjeen pyöräliikenteen suunnitteluun

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*