Kasvua ja kehitystä haetaan yhä selvemmin raideliikenteestä
Kuva: Sonja Eloranta
Oulun ja Tampereen johtajat kiirehtivät pääradan liikenteen nopeuttamista.
Ainakin suurimpien kaupunkien katse on yhä useammin raideliikenteen kehittämisessä. Oulun ja Tampereen kaupungit ilmoittivat tiistaina ajavansa yhdessä maan pääradan kehittämistä siten, että matka-ajat lyhenisivät selvästi nykyisestä Helsingin, Tampereen ja Oulun välillä.
Suuret ja muut kaupungit ovat muutenkin olleet aktiivisesti ajamassa raideliikenteen kehittämistä. Kuntalehti on aiemmin kertonut, että Helsingin ja Tampereen johtajat ovat kiirehtineet Helsinki-Vantaan lentokentän kautta kulkevaa raideyhteyttä kaupunkien välille, ja muutenkin raideliikenteen kehittämistä.
Vastaavasti Helsingin ja Turun välistä raideliikennettä on haluttu kehittää sekä kiirehtimällä Lohjan kautta kulkevan radan suunnittelua että parantamalla rantarataa.
Alkuvaikeuksista kärsivän Länsimetron arvioidaan paitsi olevan välttämätön, myös vaikuttavan olennaisesti Espoon kehityksen. Kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä arvioi Helsingin Sanomissa, että Länsimetro on jo muuttanut Espoota pysyvästi.
Lisää raidekapasiteettia valmistellaan myös länsiradan varteen Leppävaarasta eteenpäin. Kehärata ja Pisararata ovat nekin näkyvästi esillä pääkaupunkiseudun tulevaisuudensuunnitelmissa.
Helsingin ja Tallinnan välille kaavaillun tunnelin kautta haaveillaan raideyhteydestä Keski-Eurooppaan. Nykyisin Suomesta pääsee junalla venäjälle ja Ruotsiin.
Ongelmana kunto ja yksiraiteisuus
Raideliikenteen nopeuttamisen tiellä on erityisesti kaksi hidastetta: raideverkon kunto ja yksiraiteisuus. Esimerkiksi pääradalla – kuten valtaosassa rataverkkoa – on osuuksia, joilla tulee odotusaikoja, kun junien pitää odottaa radan vapautumista vastaantulevalta liikenteeltä.
Suomen liikennöidyn rataverkon pituus oli liikenneviraston mukaan vuoden 2016 lopussa 5 926 kilometriä, josta 3 270kilometriä oli sähköistetty. Vain yksiraiteista rataa oli 5 280 km.
Raideliikenteen nopeuttamisesta on puhuttu jo pitkään. Yleisradio kertoi maanantaina, että tosiasiassa junayhteydet ovat käytännössä päinvastoin hidastuneet muun muassa Helsingin ja Tampereen välillä.
Oulun ja Tampereen virkamiesjohdon tapaamisessa todettiin tavoitteeksi neljän tunnin matka-aika Helsingin ja Oulun välille. Tämä tarkoittaisi käytännössä tunnin junayhteyttä Helsingistä Tampereelle ja kolmen tunnin yhteyttä Tampereelta Ouluun. Samalla matka-ajat lyhenevät Seinäjoelle ja Kokkolaan. Myös Lappiin voisi päästä nykyistä nopeammin.
Kolme miljoonaa ihmistä asuu pääradan varressa
Kaupunkien johtajat muistuttavat, että pääradan matka-aikojen lyhentämisellä olisi suuri vaikutus monen suomalaisen arjen sujuvuuteen ja yritysten toimintaedellytyksiin, sillä yli kolme miljoonaa suomalaista asuu pääradan varrella.
– Päärata tulee nähdä myös osana lentoasemien kehitystä. Lisäksi Euroopan komission esitys Suomen pääradan saattamisesta osaksi TEN-T ydinverkkokäytävää tukee Tampereen ja Oulun kaupunkien esitystä, kaupunkien kannanotossa todetaan.
Suunnittelu käyntiin jo tänä vuonna
Oulun ja Tampereen kaupunkien johto vaatii, että valtiovarainministeriön sekä liikenne- ja viestintäministeriön tulee osoittaa riittävä määräraha, jotta pääradan yleis- ja ratasuunnittelu voidaan aloitta jo tänä vuonna.
Tampereen pormestari Lauri Lyly sanoo, että päärata on Suomi-rata.
– Tämä liikenteen pääväylä ja Suomen elinvoiman keskeinen tukiranka vaatii nopeita investointeja. Rata on Suomen vilkasliikenteisin ratayhteys, joka mahdollistaa saavutettavuuden ja sen kautta elinvoiman laajasti Suomessa. Suunnittelun lähtökohtana pitää olla, että matkustusliikenteen kulkunopeudet saadaan nostettua 250 kilometriin tunnissa.
Oulu on ajanut pääradan kehittämistä jo vuosia.
– Kaksoisraiteen rakentaminen on välttämätöntä matkustusajan lyhentämiseksi ja tavaraliikenteen sujuvoittamiseksi. Suunnittelu on saatava käyntiin mahdollisimman nopeasti. Jo nyt Oulusta matkustaa junalla yli miljoona matkustajaa vuodessa. Raideliikenteen kehittäminen on tärkeää myös Oulun sataman tarpeiden kannalta, sanoo Oulun kaupunginjohtaja Päivi Laajala.
”Nykyisin Suomesta pääsee junalla venäjälle ja Ruotsiin.” Mistä pääsee junalla ruotsiin? Tornion yhteys ei käytännössä toimi koska Suomi ei ole ollut kiinnostunut yhteydestä.