kartt KUUMA-seudun nettisivulta
KUUMA-seutu on pääkaupunkiseudun kehyskuntien yhteenliittymä.

KUUMA-kunnat ovat tyytyväisiä saatuaan liikenneministeri Anne Berneriltä lupauksen siitä, että nykyinen hallitus ei valmistele tiemaksuja. KUUMA-seutu kantaa huolta asukkaittensa liikkumismahdollisuuksista. Käytännössä näkyvin huoli on siitä, miten asukkaat pääsevät Helsinkiin.

KUUMA-seutu on kymmenen pääkaupunkiseudun ympärillä sijaitsevan kehyskunnan yhteenliittymä.

Seudun edustajat ovat tavanneet liikenneministeri Bernerin, jolle kertoivat huoliaan liikennekysymyksiin liittyvistä uhkakuvista sekä valtion sitoutumisesta liikenneinfran vaatimiin panostuksiin Helsingin seudulla.

Tiemaksuja ovat pitäneet esillä erityisesti helsinkiläiset, ja ajatus niistä on mukana myös Helsingin uudessa yleiskaavassa.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



KUUMA-seutu vastustaa tiemaksuja, ja perustelee kantaansa sillä, että maantieteellisesti laajalla kehysalueella joukkoliikenteen palvelutaso ei usein vastaa liikkujien tarpeita, tai joukkoliikennettä ei ole käytettävissä lainkaan.

Tiemaksujen käyttöönotto edellyttäisi sen mahdollistavaa lainsäädäntöä, jota siis ei Bernerin mukaan olla valmistelemassa.

Yhteinen tavoite, keinoissa eroa

Kehyskunnilla ja Helsingillä on periaatteessa yhteinen näkemys siitä, että joukkoliikenteen osuutta niiden välisessä liikenteessä pitää nostaa, mutta keinoissa ja ehkä vauhdissa käsitykset poikkeavat muutenkin kuin tiemaksujen osalta.

Huolta Helsingin naapureissa ovat herättäneet kaupungin yleiskaavan suunnitelmat moottoriteiden muuttamisesta bulevardeiksi.

Hallinto-oikeus on kumonnut Helsingin aikeet muuttaa Länsiväylä, Turunväylä, Hämeenlinnanväylä ja Lahdenväylä bulevardeiksi, mutta Helsinki aikoo valittaa päätöksestä.
Vihdintien, Tuusulantien ja Itäväylän muuttamiselle bulevardeiksi ei ole esteitä.

KUUMA-seutu pitää tärkeänä, että valtio turvaa seudullisen liikkumisen edellytykset bulevardisoinnista riippumatta Helsingin sisääntuloväylillä. KUUMA-seudun mukaan myös Vihdintien, Tuusulantien ja Itäväylän liikenteen sujuvuus tulee turvata.

Joukkoliikenne paremmaksi

KUUMA-seutu kannustaa joukkoliikenteen palvelutason ja liityntäpysäköinnin kehittämiseen Helsingin seudulla, jotta joukkoliikenteen osuus kasvaisi ja liikenteen päästöt vähenisivät. KUUMA pitää tärkeänä, että seudullisessa bussijoukkoliikenteessä 50/50-kustannusjako kuntien ja valtion välillä toteutuisi. Myös digitalisaation mahdollistamia liikenteen uusia palveluja, kuten yhteiskäyttöisyyttä ja kyydinjakopalveluita pidetään KUUMA-seudulla erittäin kiinnostavana potentiaalina.

KUUMA-seutu sanoo edistävänsä aktiivisesti liityntäpysäköintihankkeita seudulla ja toivoo, että valtio osoittaa seudun yhteisessä toimenpideohjelmassa nimetyille hankkeille taloudellisia resursseja MAL-sopimuksen mukaisesti.

Yksityistä rahaa harkittava

KUUMA-seutu ilmoittaa kannattavansa uudenlaisten rahoituskeinojen etsimistä perinteisen budjettirahoituksen rinnalle. Esimerkiksi yksityisen sektorin osallistamisen arvioidaan mahdollisesti tuovan kiinnostavia avauksia. Myös MAL-rahoituksen jatkuvuuden turvaaminen on KUUMA-kuntien mukaan erittäin tärkeää.

KUUMA-seutu muodostuu pääkaupunkiseudun ympärillä sijaitsevasta 10 kehyskunnasta. KUUMA-kuntia ovat Hyvinkää, Järvenpää, Kirkkonummi, Kerava, Mäntsälä, Nurmijärvi, Pornainen, Sipoo, Tuusula ja Vihti. KUUMA-seudun yhteenlaskettu asukasmäärä on 320 000.

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*