Kuva: Seppo Haavisto
Rahtiterminaalista odotetaan merkittävää työllistäjää Kouvolassa.

Euroopan komissio esittää 7,858 miljoonaa euroa CEF liikenne -tukea Kouvolan rautatie- ja maantieterminaalin toteuttamiseen. 

Kouvola RRT -hankkeessa rakennetaan intermodaaliterminaalialue, erikoispitkien junien lastausraiteet sekä terminaalialueelle johtavat katuyhteydet. Terminaalin rakentaminen alkoi joulukuussa.

Kyseessä on Suomen ensimmäinen rautatie- ja maantiekuljetuksia yhdistävä tavaraterminaali, ja sen odotetaan vankistavan Kouvolan asemaa Kiinan ja Euroopan välisen rahtiliikenteen solmukohtana. 

Tavarajunaliikenne Kouvolan ja Kiinan välillä alkoi loppuvuodesta 2017. 

Kehittämispäällikkö Simo Päivinen elinkeinoyhtiö Kouvolan Innovation Oy:stä arvioi joulukuussa Ylen haastattelussa, kun terminaalin rakentamimen alkoi, että terminaali voi tuoda jopa tuhat työpaikkaa Kouvolaan.

Nelivuotisen Kouvola RRT -toteutushankkeen kokonaiskustannusarvio on 39,290 miljoonaa euroa, josta Kouvolan kaupungin osuus on 33,8 miljoonaa euroa ja liikenne- ja viestintäministeriön osuus 5,49 miljoonaa euroa. Liikenne- ja viestintäministeriön osalta hankkeen toteuttavana tahona on Väylävirasto.

Euroopan unionin Verkkojen Eurooppa -välineestä esitetään liikennehankkeelle 20 prosentin rahoitusta, josta Kouvolan kaupungille kohdistuu enintään 6,760 miljoonaa euroa sekä liikenne- ja viestintäministeriölle enintään 1,098 miljoonaa euroa. Rahoitus ajoittuu vuosille 2019 – 2022 terminaalialueen rakentamiseen, tarvittavan raideinfrastruktuurin sekä alueelle johtavien liikenneyhteyksien toteuttamiseen.

– Saatu rahoitus on merkittävä, ja tarkoittaa Kouvolan näkökulmasta sitä, että Kouvolan terminaalialueen merkitys Euroopan logistiikkakeskusten joukossa on aidosti tunnustettu, Kouvolan kaupungin kehitysjohtaja Petteri Portaankorva sanoo tiedotteessa.

Euroopan komission esittämä rahoitus on jatkoa Kouvolan rautatie- ja maantieterminaalin infrastruktuurin kehittämiseen ja logistiikka-alueen toiminnallisuuden parantamiseen vuosina 2016–2018 saadulle CEF 2015 liikenne -rahoitukselle.

Muut CEF 2018 -haussa rahoitusta saaneet tahot Suomessa kuuluvat kansainvälisiin työyhteenliittymiin. Kouvola RRT oli Suomessa tuen saaneista hankkeista ainoa täysin kansallinen hanke.

Aiheesta aiemmin:

Kiskot vievät kohta Kouvolasta Kiinaan

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Lue tästä kaikki jutut kehysriihestä