Kuntaliitto: Puhtaiden ajoneuvojen direktiivi toimeenpantava hallitusti
Kuva: Ville MIettinen
Kuntaliiton mukaan puhtaiden ajoneuvojen direktiiviä tulisikin aluksi toteuttaa niissä käyttötarkoituksissa ja ajoneuvoryhmissä, joissa sopivia ajoneuvoja on jo valmiiksi markkinoilla kustannustehokkaaseen hintaan. Kuntaliitto ehdottaa, että direktiivin kansallisen toimeenpanon valmisteluun asetetaan virallinen työryhmä.
Kuntaliitto korostaa hallitun siirtymisen tärkeydestä, kun EU:n ns. puhtaiden ajoneuvojen direktiiviä aletaan laittaa käytäntöön.
EU:n liikenneministerineuvosto on hyväksynyt niin sanotun puhtaiden ajoneuvojen direktiivin (Clean Vehicle Directive) päivityksen, jonka tarkoituksena on lisätä vähäpäästöisten ja päästöttömien ajoneuvojen käyttöä. Direktiivi asettaa jäsenmaille tiukkoja kriteerejä autojen sekä henkilö- ja tavarankuljetuspalvelujen julkisiin hankintoihin.
Kuntaliitto muistuttaa, että uusi direktiivi lisää kunnille haasteita koululaiskuljetuksiin, vammaisten kuljetuspalveluihin ja muihin lakisääteisiin henkilökuljetuksiin, koska Suomessa on vielä hyvin vähän vaatimukset täyttäviä ajoneuvoja. Kuntaliitto muistuttaa, että kustannukset nousevat, jos aitoa kilpailua ei ole.
-Direktiivin toteutus tehdään käytännössä kunnissa. Puhtaiden ajoneuvojen käyttöä tulee ehdottomasti lisätä, mutta siirtymä tulee tehdä kuntien kannalta hallitusti. Direktiivi ei saa johtaa julkisten hankintojen kustannusten hallitsemattomaan kasvuun, Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina sanoo tiedotteessa.
Direktiivin toimeenpano käynnistyy kesän 2019 aikana, ja kansallinen laki tulee voimaan viimeistään vuoden 2021 puolivälissä.
Kuntaliiton liikenneasiantuntija Johanna Vilkuna arvioi, että direktiivin toimeenpano tulee siirtymäkaudella olemaan vaikeaa, sillä direktiivin vaatimukset täyttäviä ajoneuvoja on Suomen markkinoilla vasta vähän. Haasteita tulee etenkin kuntien lakisääteisiin henkilökuljetuksiin, esimerkiksi kuntien koululaiskuljetuksiin, vammaisten kuljetuspalveluihin ja muihin sote-kuljetuksiin, sillä niissä käytetään paljon tilatakseja.
-Tilataksi- ja pikkubussikäyttöön soveltuvia sähköautoja on vasta tulossa markkinoille. Niiden käyttöaika ei kuitenkaan välttämättä riitä ympärivuorokautisesti esimerkiksi koulukuljetuksiin tai muihin päivittäisiin pitkiin ajoihin. Siitä huolimatta niiden hankintahinta voi muodostua hyvin korkeaksi, Vilkuna sanoo.