Länsimetron aloittamisajankohdasta ei tietoa
Matinkylän asemaa siivottiin toukokuussa. (Kuva: Länsimetro / Riina Kairulahti)
Espoon hehkuttama Länsimetron liikennöinnin aloittaminen elokuun puolivälissä ei toteudu. Länsimetron hallitus päätti asiasta perjantaina.
Syynä on HSL:n tiedotteen mukaan ”turvallisuuteen liittyvien taloteknisten järjestelmien testausten viivästyminen”.
Tarkkaa tietoa siitä, milloin Länsimetro aloittaa, ei ole. Aloittaminen vaatii kaikkien turvallisuusvaatimusten täyttymistä, mikä edellyttää kaikkien järjestelmien hyväksymistä viranomaisten taholta.
Länsimetro Oy:n toimitusjohtajan Matti Kokkisen mukaan liikennöinnin aloittamisen edellyttämät järjestelmien koekäytöt ovat osoittautuneet odotettua vaativimmiksi.
– Matkustajaliikenteen aloittamista on lykättävä siihen saakka, että käytössä on turvallinen ja toimiva metro. On äärimmäisen valitettavaa, että tästä väistämättä koituu haittaa. Turvallisuus on kuitenkin tärkein, Kokkinen sanoo tiedotteessa.
Jotain viivästymisen pituudesta kertoo, että HSL aloittaa saman tien bussiliikenteen suunnittelun paikkaamaan kaavaillun metroliikenteen puuttumista.
Paikkailuista huolimatta edessä lienee vaikeuksia, sillä uudet bussilinjat on jo kilpailutettu ja sopimukset tehty, ja nykyiset bussiyhteydet esimerkiksi Etelä-Espoosta ja Lauttasaaresta lakkaavat 14. elokuuta – päivää ennen aiemmin kaavailtua Länsimetron aloitusta.
Länsimetro-lehden kevään numerossa Länsimetroa luonnehditaan ”maailman turvallisimmaksi metroksi”.
– Kahdeksan aseman ja kahden rinnakkaisen 28 kilometriä pitkän ratatunnelin lisäksi länsimetron urakoissa on rakennettu 15 pystykuilua hätäpoistumista, ilmanvaihtoa, paineentasausta ja savunpoistoa varten, yhdeksän raiteenvaihtohallia sekä yhteensä 54 yhdystunnelia, lehdessä kerrotaan.
– Yhdystunnelit yhdistävät kaksi rinnakkaista tunnelia 150-170 metrin välein ja niissä on palosulkuovet. Matkustusturvallisuudesta huolehtii metron 52 erilaista automaatiojärjestelmää.
Samassa lehdessä HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski vielä vakuutti uskovansa aikataulun pitävyyteen.
– Tehtävää on paljon, mutta työt on ohjelmoitu niin, että ne saadaan hoidettua, Lehmuskoski sanoi.