Länsimetron työmaa on hallinnut maisemaa monin paikoin Etelä-Espoossa. (Kuva: Ville Miettinen)

Länsimetron viivästymistä selvitellään kahdella tasolla. Toisaalla erityisesti kuntapoliitikot etsivät syyllistä siihen, että tieto tuli näin myöhään. Toisaalla HSL selvittää keinoja järjestää metroa korvaava joukkoliikenne. Vähemmän etsitään syyllistä itse ongelmaan eli siihen, miksi laitteet eivät toimi niin että metroliikenne voitaisiin aloittaa aikataulun mukaan.

Länsimetroa rakennuttaa Länsimetro Oy. Se on kilpailuttanut projektijohdon.

Eri tahoilla arvioidaan, että tieto ongelmista on pysähtynyt projektijohtoon. Se on kertonut ongelmista Länsimetro Oy:n johdolle tiettävästi vasta viime viikolla.

Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen informoi  asiasta hallitusta ja HSL:ää. Perjantaina Länsimetro Oy:n hallitus totesi, että metroliikenne ei voi alkaa 15.8. HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski on vahvistanut kuulleensa asiasta torstaina.

Mainos (juttu jatkuu mainoksen jälkeen)



Organisaatiossa on monta toimijaa. HSL vastaa nykyisestä liikenteestä ja vastaisuudessa syöttöliikentestä. Nyt se joutuu järjestämään korvaavan liikenteen. HSL:ää johtaa Suvi Rihtniemi. Metroliikennettä taas hoitaa HKL. Länsimetro Oy on rakentamista vartenperustettu yhtiö, josta Espoo omistaa 85 prosenttia ja Helsinki 15.

Länsimetron hallituksen puheenjohtaja, Espoon teknisen toimen johtaja Olli Isotalo on todennut Yleisradiolle, että hallitus on tehnyt virheen, kun siltä on jäänyt huomaamatta Länsimetron avaamisen viivästyminen. Virheeksi Isotalo katsoo, että hallitus on luottanut konsultin raportteihin.

Rakennuttamista johtavan konsulttiyhtiön Swecon toimitusjohtaja Maija Jokela ei ole kommentoinut asiaa eri tiedotusvälineitten pyynnöistä huolimatta.

 

Pieneen viivästykseen varauduttu

 

HSL oli jo aiemmin varautunut siihen, että länsimetron alkuvaiheessa voi tulla ongelmia. Sillä on ollut varasuunnitelma kuukaudeksi.

Tähän myös linja-autoliikennöitsijät ovat osanneet varautua, mutta niillä ei ole suuria varastoja vara-autoja, jotka voitaisiin ottaa käyttöön kunnes länsimetro aloittaa liikennöinnin. HSL:n ja liikennöitsijöiden määräaikaisten sopimusten päättyminen on ollut tiedossa jo vuosia, ja liikennöitsijät ovat hallinnoineet kalustotilanteensa sen mukaan.

 

Vaiheittaisesta alkamisesta keskustellaan

 

Espoossa on keskusteltu myös siitä, voitaisiinko länsimetro ottaa käyttöön niiltä osin kun ongelmia ei ole. HSL pitää tätä vaihtoehtoa huonona, koska ihmiset joutuisivat sitten opettelemaan useaan kertaan uusia järjestelyjä ja aikatauluja.

HSL joka tapauksessa etsii korvaavia järjestelyjä. Kun tieto tuli näin myöhään ja kesälomakauden alla, normaaleja reittejä liikenteenjärjestäminen ei onnistu.

Kilpailutuksia ei pystytä tekemään normaalissa järjestyksessä.  Poikkeamiselle on laissa peruste eli ”sopimuksen tekeminen on ehdottoman välttämätöntä eikä säädettyjä määräaikoja voida noudattaa hankintayksiköstä riippumattomasta, ennalta arvaamattomasta syystä aiheutuneen äärimmäisen kiireen vuoksi”.

HSL joutunee myös tinkimään busseille normaalisti asettamistaan kriteereistä, jotka ovat tiukemmat kuin tavalliset katsastusvaatimukset.

HSL:n joukkoliikennesuunnitteluosaston johtaja Tero Anttila kertoi maanantaina Espoon valtuutetuille, että myös rantarataa ja siihen liitettäviä busseja pyritään käyttämään liikenteenpaikkaamisessa.

 

Tulevaisuus avoin

 

Metron alkamisesta ei ole vielä käsitystä koska turvallisuusongelmien ratkaisusta ei ole tietoa. Viivästyminen aiheuttaa paitsi hankaluuksia korvausjärjestelyissä niin liikenneviranomaisille kuin matkustajillekin, myös lisäkustannuksia. Korvaavan liikenteen järjestelyissä HSL:llä ei ole juuri varaa tinkiä.

Mutta jotkut tahot ovat myös tyytyväisiä saadessaan lisäaikaa.

Länsimetron viivästymisestä aiemmin Kuntalehdessä täällä.

 

 

 

 

Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*